Veel tekstschrijvers kennen dit scenario: een opdrachtgever heeft een prachtige nieuwe website vol technisch vernuft – er moet alleen nog wat tekst op. Wat klopt hier niet? Juist. Content moet vertrekpunt zijn, geen sluitpost. 

Een ambtenaar vertelde mij eens hoe zijn organisatie jaren had geworsteld met de ontwikkeling van een nieuwe website. In die tijd waren ‘portals’ je-van-het; zonder telde je niet mee. Een portal moest en zou er komen dus. Vol frisse moed ging een team softwareontwikkelaars aan de slag. De techniek staat immers voor niets. Toch? Resultaat: een website waar bezoekers hun weg niet konden vinden. En al helemaal geen antwoorden kregen op hun vragen.

Wat leren we van dit voorbeeld? Niet de webtrend of het medium, maar content moet leidend zijn bij het maken van communicatie-uitingen. Goede, allround tekstschrijvers kunnen hierbij een belangrijke – vaak onderschatte – rol spelen. Hieronder vijf redenen om de tekstschrijver vroegtijdig bij een project te betrekken:

1. De tekstschrijver kent de ins en outs van uiteenlopende media

Goede tekstschrijvers weten welk medium het best past bij je boodschap en doel. Wil je stap voor stap uitleggen hoe een product werkt? Doe dat dan niet in je jaarverslag, maar maak bijvoorbeeld een infographic of animatiefilmpje. Een relatiemagazine is juist weer niet de plek voor onverholen reclamepraatjes, wel voor verhalen met een meer journalistieke insteek.

2. De tekstschrijver stelt fundamentele vragen

‘Ehm, volgens mij willen we ongeveer zus en zoiets vertellen.’ Helaas voldoet ‘ongeveer’ niet voor sterke content. Een heldere tekst is onverbiddelijk. Hierin móét de argumentatie kloppen, anders rammelt hij aan alle kanten. Tekstschrijvers weten dat, en vragen daarom altijd door. Totdat ze het naadje van de kous weten. Bijkomend voordeel: vaak komen organisaties dankzij gesprekken met de tekstschrijver tot nieuwe inzichten.

3. De tekstschrijver overziet en structureert

Tekstschrijvers weten hoe ze informatie moeten ordenen. Ze denken namelijk dagelijks in structuren, van bijvoorbeeld hoofdstukken, alinea’s of opsommingen. Met deze vaardigheid kunnen zij uitstekend meedenken over de indeling van uiteenlopende media. Bijvoorbeeld over de meest logische menu-indeling en navigatiestructuur van een website. Of het script van een filmpje.

4. De tekstschrijver denkt vanuit de doelgroep

Rake content moet relevant zijn voor de doelgroep. Dat weet iedereen. Toch is het verdraaid moeilijk om met een frisse blik naar je eigen verhaal te kijken – zeker als je het al 100 keer hebt verteld. Een (liefst externe) tekstschrijver heeft die frisse blik wel. En verplaatst zich altijd in de doelgroep. Eigenschappen die ook bij punt 1 tot en met 3 van pas komen.

5. De beste content ontstaat in nauwe samenwerking

Goede tekstschrijvers zijn geen kluizenaars en ze zitten niet aan hun toetsenbord vastgebakken. Zij schrijven de beste teksten in nauwe samenspraak met strategen, communicatieadviseurs, inhoudsdeskundigen en bijvoorbeeld juristen.

Kortom, laat de tekstschrijver zo snel mogelijk aanschuiven. Nuttig én gezellig.

 

0 Shares:
1 comment
  1. Marieke je zegt het goed: "goede" tekstschrijvers. Jammer, dat er veel zich momenteel verkopen als tekstschrijver en geen boeiend woord online krijgen – informatief en droog als gort.
    Laten de partijen alsjeblieft zoeken naar die toppers. Heb jij daar een of meerdere tips voor? Waaraan kan men die toppers herkennen? Zelf heb ik natuurlijk zo mijn ideeën, maar dan kom ik wellicht erg cru over. Aan jou is die taak vast beter besteed.

Comments are closed.

Dit artikel is 11.339 keer gelezen