Feit: ik boek mijn vakantie anders dan dat mijn ouders dat doen. Ik boek namelijk al mijn vakanties online, en met mij een steeds groter wordende groep reizigers. Toch zie ik ook overeenkomsten. Net als ik gaan mijn ouders – anders dan vroeger – nu vaker dan 1 keer per jaar op vakantie. Vaker, maar korter. En ook zij lopen niet altijd meer het reisbureau binnen. Een stedentrip met het gezin? Mij wordt dan gevraagd dat te boeken. Online. Niemand is verbaasd over deze ontwikkeling, we zien het immers overal. Online zijn wíj de expert, we kunnen het allemaal zelf, snel en lastminute.

2013 was een onrustig jaar voor de Nederlandse reisbureaus. Boekingen bleven sterk achter in vergelijking met voorgaande jaren. Crisis wellicht, of het feit dat de vakantie meer en meer onderdeel wordt van een lifestyle, waarbij ook de manier van boeken verandert. Maar ook werd geconcludeerd dat je je – met het faillissement van OAD als voorbeeld –als succesvolle reisorganisatie moet gaan kenmerken door “een DNA gedreven door technologie”. Om succesvol te zijn, zullen touroperators en reisbureaus zich dynamisch aan moeten passen naar deze online, door technologie gedreven tijd.

 

Trends die Travel gaan definiëren in 2014

In trendreports van Nederlandse bodem en recent Amerikaans trendonderzoek zijn parallellen te vinden die de trends in de reisbranche voor 2014 definiëren. Trends waar de Nederlandse reisbranche op in zal moeten spelen, voor zover dat nu nog niet gebeurt. De grootste uitdaging én kans ligt – hoe kan het ook anders – online.

 

Ik kan het zelf

‘Nederland telt inmiddels miljoenen reisadviseurs’. De generatie die zich thuis voelt op de online en mobiele devices heeft geen reisbureau nodig die hun handje vasthoudt. Zij zoeken en boeken hun vakantie online en baseren zich op reviews en beoordelingen van online autoriteiten en insiders. Er komt geen persoonlijk contact met  het reisbureau meer aan te pas. Ook op het vliegveld wordt meer en meer op selfservice gestuurd. In 2014 zullen beide bewegingen alleen maar doorzetten: zelf zoeken, vergelijken en boeken, de reispapieren digitaal, mobiel inchecken voor de vlucht. Ervaren reizigers zullen nog sneller hun reis kunnen starten, al op het vliegveld.

 

Passend bij onze lifestyle & social travel

Vroeger. Toen de vakantie 3 weken luieren aan het strand of zwembad was. De huidige tendens is om er vaker, maar korter tussenuit te gaan. Deze stedentripjes, weekendjes in eigen land en weekjes naar de zon worden lastminute online geboekt. Vakantie moet meer en meer een persoonlijke belevenis zijn vertellen de trendreports ons, passend in onze lifestyle. Overnachten bij de boer in de hooischuur of een strandvakantie op een exotische locatie als Senegal waarbij ook buiten het resort het lokale leven te beleven is. ‘Transforcations’, ‘braincation’ en ‘voluntourism’ zoals trendbureau Cherry Picker het mooi verwoordt.

Social travel gaat daarbij ook een grotere rol spelen. Want voor authentieke en bijzondere reizen gaan we nu zelf onze vakantie samenstellen. Via de eigen sociale kanalen en via netwerken of websites waar insidertips te vinden zijn, zoals TripAdvisor. De enorme populariteit van AirBnB en het in Amerika zeer populaire Uber laten zien dat er veel vraag naar is.

 

Van bricks naar clicks

Traditionele reisbedrijven hebben het lastig, ruim 15% van de geboekte buitenlandse vakanties loopt inmiddels via online aanbieders. De jongere generatie is online handig, weet waar te zoeken en kan snel het boekproces doorlopen. Behalve voor zichzelf, boeken zij ook de vakanties voor hun ouders, ooms en tantes en grootouders. Niet gek dus dat in 2013 verschillende online start-ups in reizen en vakanties het licht zagen. In 2014 zullen naar alle waarschijnlijkheid nog meer (nieuwe) namen zich online melden. Denk hierbij niet alleen aan online reisbureaus, maar ook aan nieuwe portals, vergelijkingssites en nieuwe apps. Aanbieders van dagjes weg in eigen land zoals Travelbird, verleggen nu al hun markt door ook buitenland-reizen aan te gaan bieden. (Wat overigens ook nog wat vragen opriep bij o.a. de ANVR.)

 

Ik wil veel te kiezen hebben, maar makkelijk mijn keuze maken

In het recente Amerikaans trendrapport van Skift worden nog twee belangrijke trends genoemd: content curation en metasearch. Met een overweldigende keuze in online aanbod, wordt het lastig navigeren. Curation laat zich wellicht wat lastig vertalen, maar het komt er op neer dat een website, app of gids reizen en accommodaties verzamelt, beoordeelt en deelt. Ook de metasearch zou die kant opgaan: niet langer wordt er een resultatenlijst met 100 accommodaties getoond, maar gewoon: 3 hotels of 3 vakanties.

Voor de consument heeft deze trend het voordeel van snelle, korte overzichten die tijd besparen in de zoektocht naar een geschikte vakantie of accommodatie. Als online reisaanbieder iets om goed over na te denken voor het komende jaar: bied je liever veel aan, wat zich moeilijk laat onderscheiden van de massa, of bied je liever wat minder aan, maar met duidelijke onderscheidende kenmerken?

Met bovenstaande trends wordt ook een grote verschuiving duidelijk in het gevraagde servicelevel: waar mensen eerst persoonlijke service eisten van het reisbureau waar zij hun reis boekten, eisen zij nu die service, persoonlijkheid en authenticiteit van hun vakantiebestemming en –accommodatie.

 

Wat betekent dit voor het stenen reisbureau?

In het traditionele reisbureau zit enorm veel kennis van reizen. Ze zijn zeer gericht op klantenservice en hospitality. En er zal altijd een groep consumenten blijven die dit op zal blijven zoeken omdat zij zich online niet kunnen (of willen) redden. Reisbureaus kunnen zich ook goed gaan onderscheiden van het online aanbod met reizen op maat, samengestelde reizen, kortom unieke reizen anders dan het standaardaanbod wat veelal online aangeboden wordt.

Online zoeken ook meer reisbureaus nieuwe paden om persoonlijk contact met reizigers te maken en te houden: D-reizen introduceerde in juni de persoonlijke reisassistent die via de website en een app benaderd kan worden. VakantieXperts kwam met de VakantieMatch: vul een online koffer en een uur later word je gebeld door een reisbureaumedewerker die voor je op zoek gaat naar een passende vakantie. Prima voor een doelgroep die net tussen het reisbureau en de website ‘hangt’, maar de groep die je eigenlijk wilt bereiken, de zelfstandige reiziger, bereik je hier alsnog niet mee. En hoeveel van deze snel aangevraagde reisadviezen leiden tot een daadwerkelijke aankoop?

 

De paradox in deze trends

Het is een paradox: het menselijke contact in het boeken van de reis wordt minder belangrijk omdat de reiziger steeds zelfstandiger wordt, tegelijkertijd ligt er een kans in personalisatie en het analyseren van de online weg naar het boeken van de reis. Het analyseren van deze data wordt nu al gedaan om bestaande klanten persoonlijke aanbiedingen te doen en gepersonaliseerde content op te richten. Maar het zal ook ingezet moeten gaan worden om de nieuwe, zelfstandige reiziger te bereiken met gerichte en relevante content. De trends voor 2014 zijn in ieder geval duidelijk. Het is aan de Nederlandse reisbranche om hier goed op in te spelen, en ze voor 2015 voor te zijn.


Geschreven door