Dingen dood verklaren. We zijn er goed in op internet. Levert een prikkelende kop op. Zorgt voor een levendige discussie. Daarom wijd ik deze blogpost aan het dood verklaren van dood verklaren. Waarom? Omdat vinyl springlevend is…en die zag niemand aankomen toch?

Ga naar Google en vul een communicatieonderwerp in. Voeg er vervolgens ‘Is Dead’ aan toe. En hop, je hebt een scherm vol zoekresultaten die een bepaald onderdeel van online communicatie dood verklaren. Vanochtend begon ik mijn dag nog met de doodverklaring van contentmarketing en real time marketing. Gezellig.

Het zijn statements die gemaakt zijn voor korte termijn resultaten. Een piek in het bezoek als de woedende horde zich op je blog stort om het tegendeel te bewijzen. Leuk voor traffic, maar het is geen visie op de langere termijn. Op de langere termijn gebeuren namelijk de kleine wonderen. Zoals de terugkeer van vinyl.

Een korte geschiedenisles? Waarom ook niet. Dank je Wikipedia.

  • 1887: Emile Berliner patenteert zijn “Gramophone”, een apparaat dat voor het eerst lijkt op de platenspeler zoals we die in de rest van de 20e eeuw hebben gekend.
  • 1892: Berliner brengt op commerciële basis grammofoonplaten van 12,5 cm (5 inch) op de markt. Drie jaar later ook 17,5 cm (7 inch) platen.
  • 1898: De productie van schellak komt op gang. Dit materiaal is tot in de jaren 50 van de 20e eeuw gebruikt voor het vervaardigen van grammofoonplaten.
  • 1901: De Victor Talking Machine Company brengt de bekende 25,0 cm (10 inch) grammofoonplaat op de markt.
  • 1901: De 30cm-(12-inch-)grammofoonplaat komt uit. Waarop vooral klassieke muziek wordt uitgebracht, ondanks het feit dat deze platen nog slechts 5 minuten muziek kunnen bevatten.
  • 1908: Onder druk van het publiek komen rond deze tijd de eerste tweezijdig bespeelbare grammofoonplaten uit.
  • 1930: RCA-Victor introduceert een langspeelplaat van vinyl op een snelheid van 33 1/3 toeren per minuut.
  • 1949: RCA-Victor introduceert de 18 cm grote 7-inch vinyl single op 45 toeren.
  • 1976: De introductie van de 12-inch single.
  • 1982: Introductie van de compact disc. Bij deze uitvinding van Philips en Sony worden de gegevens afgelezen zonder fysiek contact met het medium.

En vanaf dat moment gaat het bergafwaarts met vinyl. Ik kan het weten. Ik was erbij. Daar sta je dan met je collectie op vinyl. Al snel verdwenen al die platen in de kelder en stapte ik over op de superieure cd. Vele jaren verzamelen later begint er echter iets te broeien. Tijdens een bezoek aan een hifi-beurs hoor ik opeens weer vinyl. Zoveel detail. Zoveel warmte. Zoveel beter dan die verrekte cd’s waar mijn kasten mee vol staan. Ik dook de kelder in en haalde mijn vinyl-collectie weer naar boven. Sindsdien zijn er vele platen bijgekomen.

Vanaf 2011 zien we de langzame terugkeer van vinyl. Eerst is het nog iets voor hipsters, maar langzamerhand lopen de noodlijdende CD-winkels vol met platen. Bijna 20 jaar nadat de cd zorgt voor het dood verklaren van vinyl, is vinyl weer helemaal terug. ‘Vinyl Record Sales Increased 32% in 2013‘ kopt Mashable. ‘The LP continued its unlikely comeback in 2013, with vinyl album sales in the United States reaching 6 million units! As opposed to CD sales which declined 14.5 percent and digital album sales which stagnated, LP sales grew by 32 percent from 4.55 million units in 2012’, verklaart Statista.com

Dus doe me een plezier. Stop met dood verklaren. Kijk naar de lange termijn. De dood van vandaag is de onwaarschijnlijke terugkeer van morgen.

0 Shares:
2 comments
  1. PR is in zijn traditionele vorm niet langer effectief. Vertrouwen, transparantie maar vooral verantwoordelijk gedrag op de markten, vormen de basis voor een gedegen PR politiek. Is de organisatiecultuur en het gedrag van medewerkers niet het elementaire substraat voor een communicatiebeleid. Te veel sociologenrethoriek , praatjes en plaatjes kunnen een geloofwaardige positie op markten niet langer waarmaken !

    1. Mauritz Noppe is een oud docent die de interrelaties tussen commercieel beleid, HRM, Organisatiecultuur en het daarmee gerelateerd communicatiebeleid altijd op één lijn wilde plaatsen.Marketing betekent voor die auteur ‘ Dienen den Verdienen ‘ of nog beter ‘ Het managen van Kwaliteit, Details én Verwachtingen ‘ !! Hoe gedragen de medewerkers zich tegenover een afnemer of klant ? Zijn ze duidelijk én gedreven klant, service en kwaliteitsgericht ?? Welke onderneming zou dat tot nogtoe gerealiseerd hebben in de Lage Landen ?

Comments are closed.

Dit artikel is 8.119 keer gelezen