Gisteren schreef ik over de presentatie van Raimo van der Klein tijdens de Google Glass Development Day. Na de boeiende presentatie over de mogelijkheden die Glass te bieden heeft en waarmee Glass zich onderscheidt van andere connected devices, werden de aanwezige ontwikkelaars aan het werk gezet. Aan het eind van de dag moesten er drie bruikbare Glass toepassingen voor NU.nl klaar zijn. Bij deze proof of concepts was ‘user generated content’ het uitgangspunt.
Drie Glass concepten voor NU.nl
Drie groepjes ontwikkelaars hebben de hele dag hard gewerkt om drie concepten te bedenken en daadwerkelijk uit te voeren. Raimo van der Klein stuurde de groepjes aan. Aan het eind van de dag, nog op tijd voor de hangout werden de concepten voltooid.
Concept 1: NU Foto
Lezers van NU.nl maken veel foto’s . Deze foto’s plaatst NU.nl op de website. Vandaag werd de mogelijkheid ontwikkeld om ook foto’s gemaakt met Glass, naast bijvoorbeeld Facebook en Twitter, ook te kunnen delen via NU foto.
Concept 2: NU Alert
Met deze toepassing krijgt de Glass gebruiker een alert als er relevant nieuws is, bijvoorbeeld locatiegebonden. Voorbeeld: een grote brand in de wijk waar de gebruiker op dat moment is, of juist waar hij werkt of woont.
Concept 3: NU Agenda
Op het moment dat het voor de gebruiker wenselijk is, bijvoorbeeld in de ochtend bij het verlaten van de woning, krijgt de gebruiker verschillende nieuws opties te zien in de agenda. De gebruiker kan nu kiezen welke van deze nieuwsberichten hij die dag wil volgen. Google leert steeds beter welk nieuws interessant is voor de gebruiker
De experts
Vijf experts namen deel aan de hangout om de concepten te beoordelen en de discussie over de voor- en nadelen van Glass aan te gaan.
- Arvid bux (@Arvid)
- Ben van den burg (@ikbenechtben)
- Roeland Stekelenburg (@stekel)
- Marc Schreuder (@marcschreuder)
- Raimo van der Klein (@Rhymo)
Arvid bux
Arvid is al enige tijd in bezit van Glass. Hij moest er wel aan wennen. En niet alleen voor zichzelf maar ook voor de omgeving. Vanwege toch een klein beetje schaamte zet hij hem niet altijd op. Mensen moeten nog wat opgevoed worden. Ze denken vaak dat het vooral gaat om het stiekem maken van foto’s en films, terwijl dat zeker niet de main feature is van Glass. Toch neemt hij zelf ook vanwege het gemak steeds vaker foto’s.
Op de smartphone laat Google Now zien wat voor de gebruiker relevant is. Zo zou het met nieuwsitems ook moeten werken. Iemand die niet is geïnteresseerd in sport, zou geen sportberichten moeten ontvangen.
Onlangs heeft Arvid een app op zijn Glass geinstalleerd die gezichten kan herkennen. Dit zal veel mensen afschrikken, maar de informatie die naar boven komt is ten alle tijden openbare informatie. Mensen zullen hier aan moeten wennen.
Volgens Arvid hebben we het hier over een nieuwe toekomst. Glass heeft een eigen ecosysteem in tegenstelling tot veel andere connected wearables zoals een samsung gear die slechts een verlengde van de smartphone is.
Ben van den burg
Ook Ben voelt soms schaamte met Glass op zijn gezicht. Het is ook wat angstig als hij iemand tegen komt, dan is hij meteen bang dat hij gefilmd wordt. Lastig ten opzichte van een smartphone is het maken van keuzes over wat zichtbaar moet zijn. Het wordt al snel onrustig.
Ben zal niet zo snel een nieuwsfoto maken, dat doen al zoveel mensen. Wel interessant is om foto’s te maken van hele normale situaties die eigenlijk geen foto moment zijn. Zodra je dat soort momenten terug kijkt op je timeline krijg je een heel ander gevoel dan alle perfecte foto’s zoals die bijvoorbeeld op de Facebook timeline staan.
Ben is sceptisch maar gelooft er wel in dat dit de toekomst is.
Roeland Stekelenburg
Volgens Roeland zal het allemaal steeds meer worden geaccepteerd. Vroeger mocht je niet fotograferen bij een concert, nu doet iedereen dat standaard. Ook ziet hij vele mogelijkheden voor bijvoorbeeld de wetenschap of het onderwijs.
Adverteren mag niet, maar volgens Roeland kan er weldegelijk geld worden verdiend. Mensen zijn zeker bereid te betalen voor diensten waar ze echt wat aan hebben. Onzinnige toepassingen gaan niet werken op Glass. Wearable wordt de nieuwe toekomst.
Marc Schreuder
Journalisten zullen Glass gebruiken vanuit een nieuw standpunt. Bijvoorbeeld vanuit het oog van de journalist, maar ook van de normale mens. Er komen toch wel meer apparaten, zoals drones of spionage camera’s. Glass is er volgens Marc gewoon één van. Wat Marc betreft is Glass helemaal niet zo heel onderscheidend van de rest.
Digitale schermen zullen op steeds meer plekken te vinden zijn. Media organisaties hebben nu veel meer toegang tot de consument via al die schermen. Maar dat is ook lastig aangezien niet elke vorm van content voor elk scherm geschikt is. Er moet bekeken worden wat de consument eigenlijk aan kan. Per nieuwsbericht zal er moeten worden gekeken welk bericht op welke manier naar de consument moet komen.
Marc gelooft ook in relevantie. Zo persoonlijk mogelijk. Glass is een hype maar wearable wordt de nieuwe toekomst
Raimo van der Klein
Volgens Raimo is de consument zelf nog niet klaar voor Glass. Hij geeft een mooi voorbeeld van een oude draadloze telefoon. Je loopt ermee voor gek, maar het was zakelijk erg makkelijk. Volgens Raimo zullen ook bij Glass in eerste instantie de zakelijke toepassingen worden gebruikt, zoals in winkels of restaurants.
Raimo toont een ‘verboden voor Glass’ logo op zijn shirt, waarvan hij verwacht dat dat de komende jaren op veel plekken zal komen te hangen. Vroeger gebeurde hetzelfde met telefoons.
Op Glass kunnen push berichten al snel heel irritant zijn. Diensten moeten ECHT relevant zijn. Triggeren is heel belangrijk. Er moet iets gebeuren aan de hand van een persoonlijke gebeurtenis, zodat je er echt wat aan hebt.
Persoonlijke conclusie van deze dag
Ik heb al lange tijd een fascinatie voor Google Glass. Ontwikkelingen houd ik dan ook maar al te graag bij. In mijn ogen gaat het wel verder dan slechts een nieuwe gadget. De mogelijkheden zijn daar net iets te goed voor. Wel denk ook ik dat het nog even moet door ontwikkelen. Mijn eerste smartphone was ook een vreselijk apparaat.
Mensen zullen eraan moeten wennen dat dingen gemakkelijker worden op het moment dat ze er iets voor inleveren. Er heerst nu nog vaak wat angst. Maar hoe gerichter je wordt geholpen hoe prettiger het is. Ik kan me ook voorstellen dat het even duurt voordat mensen schaamteloos met Glass op hun hoofd over straat lopen.
Het toverwoord van deze dag was relevantie. Toepassingen voor Glass mogen gewoon niet irritant of zinloos zijn. Als er de hele dag allerlei berichten in je ooghoek verschijnen word je er gek van. Er is slechts ruimte voor een beperkt aantal zeer relevante meldingen waar je echt wat aan hebt. En in de meeste gevallen zul je zelf kiezen wat je wilt bekijken.
Ik vind het ontzettend gaaf dat NU.nl dit initiatief heeft georganiseerd. De hele opzet en uitwerking met de hangout was goed geregeld. En voor mij was het een mooie kans om nou eindelijk eens een echte Glass uit te proberen.