Ronnie Overgoor. TV baas van 7 Ditches, een online televisieplatform voor ondernemers over media, marketing, ondernemerschap en de wereld. Tijdens een opnamedag interviewde ik hem over 7 Ditches en de succesfactoren van een goed online videoplatform. Een gesprek vanuit de Desmet Studio in Amsterdam. Ronnie: “Traditionele tv is voor het volk.”
7 Ditches TV
September 2012. Ronnie start met 7 Ditches. Een online tv station voor ondernemende mensen. Waarom? “Ik wilde het zelf. Er gebeurt zoveel in de zakelijke wereld. Er worden zo veel gesprekken gevoerd. Ik miste een platform dat die gesprekken op een zakelijke, consistente en professionele manier in beeld bracht. Het was dus puur een persoonlijke drijfveer.”
25% klikt op play
Met succes, want in 2013 klikken maar liefst 25% van de bezoekers op een play-knop. “Als je dat vergelijkt met traditionele tv, dan kijkt er geen kip. Maar wanneer je het vergelijkt met een congres, dan hebben we volle zalen.” Een volle zaal mensen waarvan 20% de online video’s helemaal uitkijkt.
Businessmodel 7 Ditches
Maar hoe verdien je je geld? “Het businessmodel is heel transparant. Onze eigen gesprekken maken we in eigen beheer. Daar zit geen verdienmodel achter. Mijn geld verdien ik met bedrijven die met video hun zakelijke doelgroep willen bedienen. Banken, verzekeraars, softwareontwikkelaars. Allemaal bedrijven die op een relevante manier in contact willen komen met de doelgroep. Die merken dat advertenties minder goed werken.”
Geen Harry Mens tv
Tot in hoeverre bepalen die bedrijven de inhoud van de video? “De content wordt in overleg bepaald. Soms is het gesprek waanzinnig interessant, maar soms ook rete commercieel. Maar ook dat doen we. We zijn wel gewoon een commercieel video productiebedrijf.” Dat betekent dat alles kan? “We maken geen ‘Harry Mens’ tv. Als in geregisseerde vraag antwoord gesprekken, zodat ze iets kunnen verkopen. Dat is niet de tv die ik wil maken.”
Traditionele tv voor het volk
Alles wat met 7 Ditches te maken heeft gebeurt online. Een tv-programma op de landelijke tv-zenders staat dan ook niet op zijn wensenlijst. “Traditionele tv is voor het volk. De mensen die overdag werken en ‘s avonds tv kijken om alles van die dag te vergeten. Dat is niet onze tv. Dat is niet ons publiek. Wij willen de kijkers prikkelen. Mensen laten nadenken.”
En toch blijft Ronnie het televisie noemen. “Ik vind dat chiquer klinken dan video.” Al lijkt dat niet de enige reden. “We maken producties van hoogwaardige tv kwaliteit. Daarnaast is onze signatuur heel belangrijk. Dat je denkt, hé dat is een 7 Ditches video.”
Het merk 7 Ditches
Is dat wat waarom jullie opvallen tussen de 100 uur aan video’s die elke minuut naar YouTube worden geupload? “Het web explodeert met video’s. Iedereen maakt video’s. Alleen zijn het allemaal losse flodders. Met 7 Ditches zetten wij een merk neer. Een merk met een merkgedachte. Een duidelijke doelgroep. Een merk waarmee we merkwaarde creëren voor ondernemers. Een merk dat staat voor inspiratie, interessante gasten en passievolle presentatoren.”
Op basis van die merkgedachte wordt de videocontent zorgvuldig bepaald. “We maken geen nieuws. We maken long tail content. Daarmee hebben we 5 tot 10.000 kijkers per week en steady going up.”
TED voor zakelijke gesprekken
Opvallend is dat de video’s meer op embedded sites, dan op de website van 7 Ditches worden bekeken. Maar liefst 61.8% kijkt de video’s van 7 Ditches op sites zoals, NuZakelijk, Sprout en Marketingfacts. “Mooi hè. Het maakt mij niet uit waar het publiek kijkt. Zij consumeren de video’s maar waar en wanneer zij dat willen. Net zoals de video’s van TED. Die kom je ook overal tegen. Dat is wat ik ook met 7 Ditches wil.”
“Iemand zei ooit tegen mij. ‘Je bent een soort TED voor zakelijke gesprekken.’ Dat vind ik wel een tof compliment.” Is dat je doel? “We staan met 7 Ditches nog maar aan het begin. We moeten uitvogelen hoe we ons gaan ontwikkelen. We hebben geen benchmark.”
Tips voor 42 Bissers
Wat als 7 Ditches het referentiekader is voor de lezers van 42bis? Zij maken ook video content. Wat voor tips geef jij ze mee? “Twee dingen zijn belangrijk. Focus en kwaliteit. Focus je op een bepaald onderwerp, doelgroep en maak daar een serie van. Voorkom het publiceren van onsamenhangende video’s. En dan, neem kwaliteit serieus. Vooral de geluidskwaliteit.”
Het is inmiddels 13.55 uur. Om 14.00 uur start de vierde opname van die dag. Lars Sorensen interviewt in het programma Timeline Jeroen Elferich, CEO en co-founder van Ex Machina. Ik neem plaats in de regiekamer en zie hoe zorgvuldig er wordt opgenomen. Zonder onderbrekingen, in één keer live op tape. Daar kan menig vlogger nog wat van leren..