Hoe zorg je ervoor dat je content maakt die mensen gaan verspreiden op social media? Ogilvy heeft hiervoor een handig overzicht gemaakt met 7 grondbeginselen voor het creëren van ‘shareable content’.

1. Zorg voor toegevoegde waarde

Onderzoek wat jouw doelgroep graag wil weten en beantwoord hun vragen met jouw expertise. Promotionele berichten over jouw producten of diensten worden zelden gedeeld.

2. Spring eruit

In elk bedrijf zijn genoeg informatie en ideeën te vinden die je kunt inzetten voor content marketing. Mensen worden echter wel overladen met informatie. Wil je echt opvallen, zorg dan voor content die eruit springt en de aandacht van de lezer trekt. Door middel van nieuwe inzichten, pakkende titels of door humor te gebruiken. En: hoe pakkender je content, hoe groter de kans dat men die gaat delen.

3. Vertel een goed verhaal

Vertel een verhaal en speel daarmee in op emoties. Beslissingen worden vooral gemaakt op basis van emoties, niet op basis van feiten of bijvoorbeeld productspecificaties.

4. Zorg voor leuke nieuwtjes

Dit behoeft weinig uitleg: mensen willen nieuws horen. Om het makkelijk deelbaar te maken, maak je het pakkend, kort en voeg je een link toe met meer informatie.

5. Stimuleer Social Proof

Mensen zijn eerder geneigd een bericht te delen, als anderen dat ook hebben gedaan. Er staan niet voor niets overal social media-buttons en tellers bij.

6. Betrek & zorg voor cocreatie

Betrek je doelgroep of lezers in het creëren van content. Vraag ze om advies of ideeën. Als hun input vervolgens online komt te staan, zijn ze meer bereid dit te delen en promoten.

7. Maak het eenvoudig om te delen

En tot slot: als jouw content met één druk op de knop is te delen én je bovenstaande goed hebt gedaan, vraag mensen dan om je content te delen. Vaak is men best bereid dit ook te doen!

ogilvyshareablecontent

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 8.042 keer gelezen