Hoe vaak heb je niet – per ongeluk of expres – op Facebook op een bericht geklikt waarbij stond ‘vriend x en vriendin y vinden dit leuk’? Ik best vaak. Maar het zal me niet meer gebeuren, want deze ‘sponsored stories’ zijn na 9 april 2014 passé.

Het is tussen de regels door te lezen op de developers blog van Facebook. De reden: Facebook trof een schikking in een rechtzaak waarin werd gesteld dat de privacy van Facebookgebruikers in het geding kwam bij de inzet van deze advertenties. En dat kostte  20 miljoen dollar. Ondanks dat Facebook al ruim 200 miljoen dollar verdiende met de sponsored stories, doet dat toch pijn.

Jammer dat ze gaan…

Ik zie deze advertenties met gemengde gevoelens verdwijnen. Ja, ik ben het er mee eens dat Facebook mijn profielfoto en gegevens niet zomaar mag gebruiken in een advertentie. Dat ik moet kunnen aangeven of ik dat wil of niet. Maar tegelijkertijd vond ik het ook wel leuk om te zien wat mijn vrienden leuk vonden. Bovendien ben ik zo toch wel in aanraking gekomen met leuke pagina’s.
En als adverteerder ervoer ik dat de inzet van sponsored stories wel fans en interactie opleverden voor mijn pagina’s.

… of toch niet

Daar tegenover staat dat ik steeds meer het idee kreeg dat de sponsored stories niet klopten. Steeds vaker zag ik vrienden dingen leuk vinden, waarvan ik echt 100% zeker wist dat ze dat NIET vonden. Bijvoorbeeld mijn vriend die op Facebook actie voerde tegen de olieboringen van Shell op de Noordpool. En die twee dagen later in een sponsored story de pagina van Shell leuk vond. Daarmee hebben de sponsored stories voor mij afgedaan, wat jij?

0 Shares:
3 comments
  1. Volgens mij is het wel prima dat ze een beetje op de vingers zijn getikt.
    Reclame maken kost ons allemaal een heleboel geld en waarom zou facebook tussen de regels door sluipen en hun toch al omvangrijke budget zo nog wat bij spekken met onze profielen?

  2. Ik vind de pull techniek veel beter dan push. Dus als ik iets zoek, of op een corporate pagina kom, ik zie wie van mijn vrienden dit leuk vindt. De huidige methode zorgt ervoor dat ik zeer terughoudend ben in liken. Ik wil mijn vrienden daar niet mee lastigvallen.

  3. Eerlijk is eerlijk: de Sponsored Stories waren niet helemaal koosjer. Zonder nadrukkelijke toestemming iemands naam en foto gebruiken om andermans producten aan te kondigen kan natuurlijk niet. Maar het idee erachter is wel goed: als een van je vrienden een product leuk vindt, dan is de kans groot dat jijzelf daar even naar gaat kijken. Of in ieder geval geprikkeld wordt en er, al dan niet bewust, over gaat nadenken (al is het maar een fractie). Mond-op-mondreclame is de beste reclame voor een bedrijf en dat is wat Facebook probeerde te realiseren met de Sponsored Stories. Dappere poging, maar niet helemaal goed doordacht, zo blijkt wel uit het feit dat Facebook een schikking heeft getroffen van 20 miljoen dollar. Maar toch altijd nog 180 miljoen dollar aan omzet is niet slecht ;)

Comments are closed.

Dit artikel is 9.877 keer gelezen