2014 is nog maar net begonnen en het regent al weer lijstjes met ontwikkelingen die we in het nieuwe jaar kunnen verwachten. Een van mijn favoriete websites TheNextWeb publiceerde bijvoorbeeld de 10 webdesign trends die je in 2014 kunt verwachten. Volgens het artikel gaan we volgend jaar meer experimenteren met fonts, kiezen we steeds meer voor ‘platte’ iOS7-achtige designs en gaan we onze bezoekers uitgebreid laten scrollen om de gewenste informatie te vinden. Ook in de e-commerce branche zal er weer van alles veranderen. In mijn zoektocht naar lijstjes, met Google als mijn beste vriend, vond ik uiteenlopende berichten. Gelukkig kwamen enkele ontwikkelingen steeds weer terug en die heb ik in dit artikel samengevat.

1. Big data wordt leidend

Big data is eigenlijk met name een veel gebezigde term onder IT’ers en grote bedrijven. In 2014 zullen ook retailers er meer mee te maken gaan krijgen en als er goed mee om wordt gegaan, kan dit zelfs een groot concurrentievoordeel in de toekomst opleveren. Maar wat zijn big data nu precies? MarketingMonday legt het uit op haar website. Big data zijn gigantische verzamelingen gegevens die roepen om structuur die traditionele analysesoftware in deze brij niet meer kan aanbrengen.

Je kunt je voorstellen dat het analyseren van grote stromen gegevens in deze tijd steeds belangrijker wordt. Kijk alleen maar naar het explosief gestegen dataverkeer op sociale netwerksites als Twitter en Facebook. Gebruikers uploaden miljoenen foto’s en sturen miljarden updates over hun leven en het laatste nieuws. Per minuut gaan er 98.000 tweets uit, vinden er 695.000 Facebookupdates plaats en wordt 60 uur video naar YouTube geüpload. Een onschatbare bron van informatie voor bedrijven die hun klanten gerichter willen benaderen.

Op de website van MarketingMonday worden enkele voorbeelden gegeven waarbij big data effectief werd ingezet.

2. Omni-channel ontwikkelt zich verder

Vorig jaar was de term multichannel hot, komend jaar wordt het omni-channel. Omni-channel betekent simpel gezegd dat klanten via alle kanalen (dus bijvoorbeeld webwinkel, mobiele shop en Facebook shop) eenzelfde merkbeleving hebben.

Dit begrip kan eigenlijk het beste uitgelegd worden aan de hand van een voorbeeld en gelukkig heeft Twinkle hier twee jaar geleden al een interessant artikel over geschreven, dat in die tijd gericht was op grote e-commerce ondernemingen, maar tegenwoordig ook kan worden toegepast door de gemiddelde retailer.

In het artikel wordt onder andere de fashion e-tailer Net-a-Porter genoemd, die etalages heeft ingericht met afbeeldingen van kleding die via iPad en smartphones ‘tot leven gebracht kunnen worden’ en vervolgens besteld kunnen worden.

3. Van showrooming terug naar de winkel

Showroomers zijn mensen die een winkel bezoeken, een product uitproberen en het vervolgens elders kopen. Ze bezoeken de winkel dan alleen om informatie in te winnen en vinden via hun mobiele telefoon het product ergens anders goedkoper. Door een juiste inzet van omni-channel kanalen kan dit voorkomen worden en kan de retailer bezoekers weer terugbrengen naar de (web)winkel om daar te kopen.

4. M-commerce wordt volwassen

M-commerce is de laatste jaren al een belangrijk begrip geweest, maar zal in 2014 naar verwachting volwassen worden. Het grote struikelblok voor de groei van m-commerce in de afgelopen jaren was het gebrek aan goede mobiele betaalmethoden. Nu verschillende banken iDEAL mobiel gaan aanbieden en bedrijven als PayPal verder investeren in m-commerce, lijkt dit probleem snel te worden verholpen. Ook zijn er verschillende e-commerce bedrijven, zoals SEOshop die de mogelijkheid bieden om een mobiele versie van een webwinkel te maken, zodat de stap naar mobiel nog kleiner wordt.

5. Koning Content behoudt zijn troon

Koning Content zal in 2014 zijn troon niet verliezen. Dat Google van content houdt wisten de meesten natuurlijk al. Daar komt nu bij dat het steeds gemakkelijker is om social media kanalen te meten via tools als Mention, zodat we beter in staat zijn om te zien wat er met onze content gebeurt. Zeker wanneer de content viral gaat kan dit zorgen voor veel naamsbekendheid, zonder hoge kosten. En dat is wel prettig, want ook in 2014 moeten we onze marketingbudgetten goed in de gaten houden.

Naar mijn idee zijn dit de vijf belangrijkste ontwikkelingen. Zijn er ontwikkelingen die naar jouw idee missen, dan hoor ik dat natuurlijk graag! Laat een reactie achter onder dit artikel.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 14.352 keer gelezen