Al een behoorlijke tijd ben ik op Facebook lid van een groep waarin iedereen gewoon, zomaar, iedere vraag mag stellen. De bedoeling: zoveel mogelijk kwalitatief goede antwoorden ontvangen op de vragen des levens. Werkelijk resultaat: iedereen is een dokter, levensverhalen worden gewoon online gezet en mijn algemene mening over het Nederlandse volk is drastisch verslechterd. Volg deze cursus om ook succesvol online vragen te stellen aan vreemden.

De groep

Het is over het algemeen niet zo moeilijk een groep te vinden waarin je jouw vragen mag stellen. Gebruik het zoekveld van Facebook en typ in ‘vragen’ en tada: tientallen pagina’s die een soortgelijk concept hebben. Sommige pagina’s/groepen zijn open en hierbij mag iedereen dus zomaar meedoen. Andere pagina’s/groepen zijn besloten en hiervoor moet je eerst een lidmaatschap aanvragen. Geloof me: de moeite waard. Heb je een groep gevonden die bij jou past? Gefeliciteerd, je bent al op de helft!

De categorieën

Nu is het tijd om je vraag te stellen. Over het algemeen zijn de meeste vragen in te delen in een aantal categorieën.

  • Medische vragen. Onder deze categorie vallen alle medische vragen. Van een ingegroeide teennagel tot een abces op je hoofd: maak er even een foto van en plaats deze online. Vraag of iemand misschien weet wat het is. Negeer mensen die je adviseren om naar de dokter/huisarts te gaan en geloof vooral in mensen die hun antwoord beginnen met ‘ik denk’, ‘ik vind’ of ‘ik heb dit ook weleens gehad’.
  • Geldvragen. Ook een heel brede categorie. Over het algemeen is ‘geen geld hebben’ of ‘geldzorgen hebben’ ook wel een belangrijk (onbenoemd) criterium voor deelname aan de groep. Heb je geldzorgen? Plaats ze in de groep! Zorg wel dat je ergens een vraagteken plaatst zodat het in ieder geval nog wel een beetje een vraag is. Heb je geld nodig? Schaam je niet! Vertel je verhaal zo zielig mogelijk en hoop dat men spontaan aan crowdfunding gaat doen.
  • Huisdiervragen. Ligt je hond al dagen piepend in een hoekje? Ben je al weken je kat kwijt? Vraag gewoon even aan de groep wat je moet doen. Bel vooral niet eerst zelf even de dierenarts (want daar heb je geen geld voor). Maak er ook even een foto van. Scheelt weer beoordelen.
  • Nutteloze vragen. Hoewel ik zelf dol ben op vragen zoals die bijvoorbeeld voorbij komen in de Quest 101, ben ik van mening dat er ook duizenden nutteloze vragen zijn. En met nutteloos bedoel ik dan: echt nutteloos. Zinloos. Vragen die makkelijk met Google beantwoord kunnen worden. Maar…Google. Het. Niet! Stel de vraag aan je groep. Veel handiger!
  • Schoonmaakvragen. Zie je in je frituurpan niet eens meer de bodem? Is je wasmachine ermee gestopt? Krijg je dat vieze vlekje op de muur niet weg? Vraag aan je groep zoveel mogelijk tips om wat-dan-ook schoon te krijgen. Onthoud hierbij wel: zo budgetvriendelijk mogelijk! Hier zullen de reageerders zich ook op aanpassen.
  • Vergelijkvragen. Binnenkort loopt je telefoonabonnement af en je moet nog steeds een nieuwe uitzoeken. Daar heb je toch helemaal geen zin in en tijd voor, ondanks dat er tientallen zeer handige websites beschikbaar zijn! Vraag daarom aan je groep wat je het beste kunt kiezen als nieuwe televisie/mobiele telefoon/abonnement/etc. Het zal je verbazen hoeveel nieuwe inzichten je krijgt en hoeveel moeilijker je keuze is geworden! Fijn zeg, zo’n groep.

Kies een van bovenstaande categorieën en stel lekker je vraag! Overigens is het wel belangrijk om bij het stellen van je vraag zo min mogelijk interpunctie te gebruiken, even te vergeten wat de grammaticale regels zijn van het Nederlands en je spelling gewoon niet te controleren. Zo blijft je vraag lekker duidelijk.

Lekker makkelijk

vraag-stellen

Alsjeblieft, voor als je niet meer weet hoe je een vraag moet stellen.

De reacties?

En ja: nu het belangrijkste. De reacties op jouw vraag. Ik noem het bewust reacties, want echte antwoorden zijn vaak ver te zoeken. Maar laat dat je niet ontmoedigen! Reacties zijn minstens zo zinvol. Ten eerste leer je veel over je medeburger. Het gebeurt niet zelden dat de levensverhalenkast wordt opengetrokken, er vrijuit met meningen wordt gestrooid en feiten ver te zoeken zijn. Dit leidt tot zeer interessante -misschien wel nieuwe- inzichten.

Typen reageerders

De verscheidenheid in de reacties die je zult krijgen ligt ook grotendeels aan de verschillende typen reageerders die we kunnen onderscheiden.

  • De ‘Ik-heb-dat-ook-gedaan/gehad/gekend’ reageerder. Dit is de echte ervaringsdeskundige. Als deze persoon het niet zelf heeft gedaan/gehad/gekund, dan wel één van zijn of haar vele kennissen. Dat is dan ook de reden dat deze reageerder echt ALLES weet van jouw vraag en je het BESTE antwoord kan geven. Geloof deze persoon dan ook ALTIJD.
  • De ‘Ik laat gewoon even mijn stem horen’ reageerder. Deze reageerder zal niet veel meer doen dan herhalen wat vele voorgangers al hebben gezegd. Nuttig, omdat dit het vermoeden bevestigt dat dat misschien wel het beste antwoord is.
  • De ‘Kort maar krachtig’ reageerder. Deze persoon geeft je een korte maar krachtige reactie. Een simpele ‘ja’ of ‘nee’ zal volstaan. Feiten zijn niet nodig. Uit zijn of haar reactie blijkt al hoe overtuigend het antwoord is zonder deze überhaupt te benoemen.
  • De ‘Doe het groen’ reageerder. Er zitten ook vele ecoliefhebbers tussen de reageerders. Zij zullen je altijd proberen op het groene pad te brengen. Luister hier niet naar.

Gefeliciteerd!

Je hebt zojuist de cursus “Online vragen stellen aan vreemden” voltooid! Ga er lekker op uit, trek die wijde online wereld in en verzamel zoveel antwoorden als je wilt!

0 Shares:
Dit artikel is 7.623 keer gelezen