Het overkomt iedereen wel eens: een gebroken hart. Als marketeers hun hart breken zijn het stiekem net mensen. Alleen dan nét even iets anders..

Het gebroken hart en de ovulatietest

Ik heb de indruk dat Google stiekem best weet hoe ik me voel. Zeker het onderdeel van de zoekmachine dat de meest uitgebreide collectie sad songs for the broken hearted op het scherm van mijn iPhone doet verschijnen: YouTube. Ik kies uiteindelijk voor Adele – Someone like you en stiekem voel ik me toch even zeer onbegrepen door de advertentie die zich ineens luid kenbaar maakt..

Relevantie?

Ik kom een paar seconden later tot de nuchtere conclusie dat het de meest niet-logische combinatie ever made moet zijn. Het ontbreekt me aan een intense wens om een mini me op deze wereld te zetten, maar de wreedheid van de advertentie is me niet ontgaan. Het complete gebrek aan relevantie al evenmin. Ik zoek naar een product dat nóg minder noodzakelijk zou kunnen zijn in het geval van een gebroken hart. Ik concludeer even later dat het absoluut onmogelijk is een minder relevant product te bedenken. Alle creativiteit laat me in de steek.

WTF?!-moment

Het piekeren over allerhande typische vrouwenzaken wordt direct onderbroken. YouTube wordt verruild voor Twitter en in minder dan 140 tekens deel ik mijn WTF?!-moment met de wereld. Ik kan het niet begrijpen. Ik kan het écht niet begrijpen! Alle verzamelde data levert niets meer op dan een match made in hell. 

Het kan! Toch?!

Ik zoek online naar allerhande opties die YouTube biedt om met behulp van labels duidelijk te maken wat men van de video kan verwachten. Het is niet onmogelijk. Ik wist het! Labels. Toverwoord. Ik bedenk me opeens dat het best moet kunnen. Labels kunnen vast verklappen dat ik niet echt op een ovulatietest zit te wachten als ik Adele – Someone like you op maximaal volume uit mijn speakers laat knallen. Het is geen rocket science.

Kansen

Kort gezegd: het moet toch best mogelijk zijn om relevante advertenties te bieden? Het koppelen van bepaalde nummers aan een zekere mood en het bieden van relevante advertenties. Alle verzamelde data en labels omzetten naar bruikbare informatie. Het is vast en zeker mission impossible om élke video aan een relevante advertentie te koppelen. Het kan vast beter. Het kan vast een stuk beter.


Geschreven door