Het nieuwe jaar komt eraan en dat is een mooi moment om zowel terug als vooruit te kijken, ook op het gebied van social media. Wat heb je tot nu toe bereikt en vooral: wat kan er nog beter?
Zijn jouw social media pagina’s up to date?
Het nieuwe jaar is een mooi moment om je social media pagina’s eens na te lopen en te verbeteren, zodat je goed voorbereid 2014 in kunt. Loop de pagina’s eens door. Zijn ze nog up to date en volledig ingevuld? Gebruik deze infographic om er zeker van te zijn dat je niets overslaat.
Dit is ook een goed moment om te kijken of de links naar de diverse kanalen in je profielen of op je website (goed) vermeld staan. En om een en ander op te schonen en te ordenen. Denk bijvoorbeeld aan je Twitter-lijsten; heb je die praktisch ingedeeld en zijn er nog mensen die je moet volgen (of beter kunt ontvolgen)?
Heb je ook je pagina’s allemaal goed bijgehouden? Als een kanaal een tijdje heeft stilgelegen, ga dan eens na waar dat aan ligt. Scherp eventueel je content marketing strategie en kalender aan of misschien is het zelfs beter om te besluiten te stoppen met een bepaald kanaal. Een kanaal dat niet actief is, geeft een slecht signaal af.
Bronnen en tools
Als het goed is, gebruik je verschillende bronnen en tools om op de hoogte te blijven van nieuws en om je social media goed te kunnen monitoren en beheren. Heb je dit efficiënt ingericht en houd je alles echt goed bij?
Zo heb ik zelf verschillende tools geïnstalleerd. Zowel op mijn telefoon als laptop. Maar het werd voor mij een onoverzichtelijk geheel. Ik heb onlangs alles eens nagelopen en nagedacht over welke tools ik het fijnst vind werken en daar keuzes in gemaakt. Ook heb ik gekeken naar hoe ik graag werk en mijn informatie het liefst ontvang en verwerk. Daarnaast heb ik de instellingen van alerts van de diverse social media kanalen aangepast, zodat ik niet overladen word met notificaties maar wel een melding krijg van de dingen die voor mij belangrijk zijn.
Verder heb ik besloten om Hootsuite te gebruiken om te monitoren en berichten te plannen, maar ook als bron door Twitterlijsten en bepaalde hashtags te volgen. Andere bronnen die ik gebruik zijn Zite en ‘interesse-lijsten‘ op Facebook. Interessante artikelen die ik tegenkom bewaar ik in GetPocket. Ik heb nagedacht over wanneer ik wat doe en hoe dat het beste werkt voor mij; ook in combinatie met mijn agenda-indeling.
Iedereen werkt natuurlijk anders en heeft zijn eigen werkindeling en processen. Dus ook hier is het advies: loop alles eens door en kijk wat je kunt verbeteren om het voor jezelf efficiënter in te kunnen richten.
Til je strategie naar een hoger niveau
Wat heb je afgelopen jaar geleerd van je social media inspanningen? Welke campagnes en berichten waren een succes en welke wat minder? Heb je een paar missers gemaakt, zoals het inspelen op de feestdagen? Dan ben je nu ruim op tijd om het voor volgend jaar goed aan te pakken. En hoe kun je zorgen dat je volgend jaar nog beter en creatiever wordt? Als je je pagina’s en de berichten van afgelopen jaar nu terugkijkt, ben je dan trots op je werk?
Hoe zit het met de betrokkenheid van de interne organisatie? Misschien zou je in het nieuwe jaar iets kunnen verzinnen om medewerkers beter te enthousiasmeren en mee te krijgen. Vertel ze over de resultaten van afgelopen jaar en motiveer ze om een bijdrage te leveren door gezamenlijk komend jaar nog mooiere resultaten te halen.
Wat zijn jouw goede voornemens voor social media volgend jaar?
Deze punten zijn de basis; mijn persoonlijke lijst is veel uitgebreider. Mijn belangrijkste voornemens zijn om betere SEO-teksten te schrijven, beter te worden in het analyseren van de resultaten en vaker in te haken op nieuws en actualiteiten.
Ik ben benieuwd naar jouw voornemens!