Je gaat op reis naar Zuid-Afrika om gezellig kerst te vieren met je familie. Voor je in het vliegtuig stapt, stuur je jouw gewoonlijke tweet uit. 11 uur later landt je vliegtuig. Je stapt uit, doet je telefoon aan en op dat moment begint het ding te piepen, rinkelen en trillen. Je telefoon staat roodgloeiend. Je bent ontslagen.

Waarschijnlijk zal jou dit niet gebeuren, omdat je nooit zo’n tweet zal sturen:

HasJustineLandedYet
HasJustineLandedYet

 

#HasJustineLandedYet

Justine Sacco was tot afgelopen vrijdag hoofd corporate communicatie bij IAC, een internetbedrijf met merken als; Vimeo, about.com, Ask.com en Dictionary.com. Je leest het goed: ‘was’. IAC deed direct na de verzonden tweet afstand van de inhoud. Vanwege de 11 uur durende vlucht van Justine, konden zij niet meer beloven dan contact op te nemen met Justine zodra haar vliegtuig landde en gepaste maatregelen toe te passen. Lees: de hele wereld wist al dat Justine ontslagen was, voor ze het zelf wist. En terwijl alle nieuwsgierige twitteraars in spanning zaten te wachten tot Justine in Afrika aankwam, werden er volop tweets gedeeld, beantwoord en geretweet. Je zal Justine maar zijn…

 

 

The boy who redirected…

Geweldig. Na de actie van Justine, besloot een nog onbekend persoon justinesacco.com te kopen en de website te redirecten naar AidforAfrika. Tip: Claim je domeinnaam! Ook al ben je niet van plan om in 140 karakters je ontslag aan te vragen.

Privé en werk?

Deze case laat heel duidelijk zien dat je ook buiten de werkvloer vertegenwoordiger bent van een merk.  Justine heeft inmiddels haar excuses aangeboden. Aan alle aan de ziekte lijdende mensen. Dit deed ze niet via Twitter. Daar heeft ze inmiddels geen account meer. Ik kan mij voorstellen dat haar batterij het met al die meldingen ook geen minuten meer vol had gehouden. IAC gaf in haar laatste persbericht al wel aan te hopen dat Justine geen blijvende schade overhoudt aan deze actie. Zij kenden haar vooral als een zeer capabel persoon. Wat vind jij? Is het ontslag rechtvaardig?

0 Shares:
8 comments
  1. Gezien haar functie mag je verwachten dat een capabel iemand weet wat de impact is van social media. Ik vind het dus wel terecht.

  2. Heel terecht. Niet alleen geeft ze blijk van een ziek gevoel voor humor, het heeft een racistische inslag en is totaal ongepast en dom. Zo iemand kan toch geen communications divisie aansturen..

  3. Ik vind niet dat een uitermate cynische "grap" tot ontslag moet leiden, maar een hele vette spijtbetuiging op wereldniveau met leuke geste naar een passende organisatie is zeker op zijn plaats. De bedrijven in kwestie hebben al afstand genomen van haar uitspraak. Zelf zal ze nog het meest last hebben van haar grove faux pas door steeds als "de dame van" te worden herinnerd. Van een minister zou ik in zo'n geval wel aftreden verwachten.

  4. Ontslag is terecht. Helemaal met deze functie. Als bedrijf kun je ook anders want het gaat niet alleen om deze mevrouw. Het gaat ook om de merken waarvan ze visitekaartje was. Heeft niet alleen een verschrikkelijke "grap?" Getweet ze heeft ook haar bedrijf daardoor in diskrediet gebracht. Mogelijke klanten opdrachtgevers zouden misschien wegblijven en daardoor zijn ook collegae die wel normaal doen benadeeld als ze er met een excuus vanaf komt. Ik zou geen vertrouwen hebben in een bedrijf met dit soort mensen in dienst. Capabel? Dan had ze dit niet gedaan. Heel erg schokkend dit.

  5. Ik vind haar tweet erg grappig, maar ik kan me zo voorstellen dat deze humor not done is. Als hoofd communicatie moet je beter weten. Ik heb geleerd dat als je foute grappen wilt maken of wat dan ook wilt schrijven op social media de impact soms groter kan zijn dan verwacht met alle gevolgen van dien. Ooit schreef ik voor een niet nader te noemen klant landingspagina's — ok mensen, het was Thomas Cook — en toen ik inmiddels in Frankrijk in de zon was gaan zitten met mijn laptop voor de laatste stuiptrekkingen van de klus, twitterde ik iets in de trant van: 'weer bezig met die kutteksten voor TC'. Dat heeft er toe geleid dat het bedrijf dat mij inhuurde bijna het contract met TC was verloren en bovendien was ik een opdrachtgever kwijt. Uiteraard wel een factuur gestuurd en betaald gekregen, dat dan weer wel. Overigens ben ik me ervan bewust dat TC ook hier meeleest en ja… het is jarendato, maar ik heb hiervan geleerd. Al zeg ik nog steeds: het waren kutteksten.

  6. Wat een verhaal! Haar ontslag is meer dan terecht! Hoe kan het dat een hoofd Communicatie niet snapt dat Twitter een bijzonder pittig medium is? Zeker op social media én al helemaal als een communicatiemedewerker sta je nooit los van je bedrijf. Daarom heb ik ook twee accounts, zowel op Twitter als op Facebook. :-)
    De reactie van Bob is mij ook 1 keer en daarna nooit meer overkomen. Ik had een proefklus voor een uitgeverij binnengehaald. Het kon een langlopend contract worden. Maar de proeftekst was een boek dat zo ontzettend slecht was dat ik er amper iets van kon maken. Ik twitterde iets in de trend van “Ik redigeer momenteel een boek dat zo slecht is dat zelfs de honden er niks van lusten.” En ondanks het feit dat ik geen namen noemde en niemand wist dat ik deze proefopdracht deed, ging de uitgeverij over de rooie. Bye bye opdracht.
    En ja, dat walgelijke boek is inderdaad uitgebracht. Want ze werden daarvoor betaald dus wie maalt er om dat wat je uitgeeft crap is.

Comments are closed.

Dit artikel is 20.570 keer gelezen