In één timeline op Twitter lees ik dat de Dikke Van Dale ‘selfie‘ tot woord van 2013 verklaart én kom ik een tweet tegen over unselfies: ‘Vaarwel selfie: 2014 wordt anoniem‘.

Trendwatchers voorspellen dat jongeren het komende jaar hun digitale privacy reclaimen. En dat na een jaar waarin zoveel mensen er dol op zijn om de aandacht op zich te vestigen door een selfie. Opmerkelijk toch?

Jan en alleman

Ik heb me al vaker afgevraagd waarom zoveel mensen zich met hun dagelijkse dingetjes zo gemakkelijk op de digitale catwalk begeven. Waarom Jan en alleman zijn of haar privéleven deelt op Facebook.  Wanneer je niet zo digitaal onderlegd bent, bestaat de kans dat iedereen kan lezen wat alleen voor je vrienden bedoeld is en zet je met een onschuldige klik een heel reclamecircus in werking.

Begrijp me niet verkeerd: ik omarm sociale media. Ze inspireren me en ik leer er veel van. Ik ben graag online. De dagelijkse bron van content verrijkt mijn brein en verruimt mijn blik.
Maar ik heb wel een ‘maar ‘:  ik ben kritisch over de enorme hoeveelheid data die we met zijn allen aan een paar grote spelers in het online veld kado doen. En ik betwijfel of men voldoende beseft dat we betalen met onze privacy.

Big data

Stampende supercomputers bijten zich vast in Big Data. Door de explosieve groei aan digitale gegevens worden algoritmes ontwikkeld om patronen en verbanden te ontdekken die het menselijk denkvermogen ver te boven gaan. Die data waarmee we met onszelf te koop lopen worden dankbaar door de marketingmachines gebruikt om ons te verleiden tot kopen. Ik vraag me af of  ‘de’ sociale-media-gebruiker wel voldoende beseft dat het delen van ons leven letterlijk het kapitaal van de sociale netwerken is.

Tismaardajeutweet

Onderdirecteur Chris Daniels laat tijdens de LeWeb-conferentie in Parijs weten dat Facebook bezig is om merken en mediabedrijven toegang te geven tot onze conversaties. Op die manier kan het publiek direct benaderd worden.

‘We weten dat veel mensen op internet praten over tv-uitzendingen, films en het laatste nieuws. Dat gebeurt op Facebook nog meer dan op andere platforms. Wij gaan ervoor zorgen dat deze gesprekken naar boven komen’, zegt Daniels. (bron: ZDnet)

selfie2

Maar goed, ik dwaal af. Terug naar het onderwerp waar ik dit artikel mee begon: selfies en unselfies. Ik ben blij met wat trendwatcher Tom van Trendwolves zegt: ‘De inhoud wint weer aan belang over de persoon. Weg van de profileringsdrang, maar toch laten zien waar je voor staat. Je ziet nu al unselfies opduiken, waarbij mensen een bord voor hun hoofd houden met daarop de boodschap die ze willen meegeven.’

Kijk, nou we’re talking. Het gaat om de boodschap.

Vertel

Heb je een boodschap? Draag ‘m uit. Pak de kansen die internet ons biedt! Vertel, inspireer en laat me leren. Zet je boodschap in om je te profileren, niet je hoofd. Zelf weten natuurlijk, iedereen is de regisseur van zijn eigen leven. Als je je maar realiseert wat je doet en waarom je dat doet. Dus. Tot zover mijn pleidooi voor bewust social mediagebruik. 

Tip voor unselfies

Als uitsmijter een tip die aansluit bij de unselfies-trend waarbij je je profielfoto op socialnetwerksites onherkenbaar maakt: Maak van jezelf een cartoon avatar.


Geschreven door