Facebook wil hét platform zijn waar je op de hoogte blijft van alles, dus niet alleen van je vrienden. Maar ook het nieuws en wat jouw vrienden daarover te zeggen hebben. Uit cijfers die afgelopen oktober zijn gepubliceerd blijkt dat het aantal links naar nieuwssites vanaf Facebook met 170% is gestegen.
Gebruikers van Facebook delen dus meer actuele informatie met elkaar. Facebook wil daarop inspelen door meer ‘high quality content’ in de newsfeed naar voren te laten komen. Het kan dus zijn dat je vanaf nu vaker links naar artikelen tegenkomt dan bijvoorbeeld een meme.
Relevante artikelen
Daarnaast gaat Facebook relevante artikelen aanbieden. Als je op een artikel hebt geklikt, verschijnen er daarna in je newsfeed onder die link een aantal suggesties. Artikelen van dezelfde website of hetzelfde onderwerp die je misschien ook interessant vindt.
Om de discussies die bij bepaalde artikelen ontstaan levend te houden en om je op de hoogte te houden als vrienden op nieuwsartikelen reageren, komen die weer opnieuw in je newsfeed naar boven. Ik betrap mijzelf erop te denken dat we dus binnenkort een heleboel herhaling krijgen in de feed. Maar Facebook geeft aan het getest te hebben bij een kleine groep gebruikers en concludeert dat er juist meer discussie op gang komt. Ik ben benieuwd hoe dat er in mijn newsfeed uit gaat zien!
Meer interactie
Zakelijk gezien kan dit betekenen dat de links naar de artikelen die je verspreidt vanuit je organisatie vaker naar boven kunnen komen en dat er meer gereageerd wordt. Simpelweg omdat iemand reageert en hierdoor het bericht weer opnieuw in de newsfeeds van zijn of haar vrienden terechtkomt. Dit is dus een kans op meer zichtbaarheid en meer interactie. Ook hiernaar ben ik zeer benieuwd; interactie is natuurlijk wat we willen!
Zie jij toegevoegde waarde in deze nieuwe ontwikkelingen?