De iPhone 5S, iPad Mini retina, iPad Air, PlayStation 4, Google Chromecast: het afgelopen jaar zijn er vele succesvolle producten en diensten gelanceerd. Maar lang niet alle lanceringen verliepen even vlot. In dit artikel sta ik stil bij de 5 grootste mislukkingen van 2013.

Nummer 5: Surface RT

In januari lanceerde Microsoft twee tablets: de Surface Pro en Surface RT. Helaas voor het Amerikaanse technologiebedrijf sloegen de tablets niet aan bij het publiek. Het gevolg was dat Microsoft 900 miljoen dollar moest afschrijven op de Surface-tablets, omdat het met miljoenen onverkochte exemplaren zat. De boosdoener? Het prijskaartje, het beperkt aantal beschikbare apps, het besturingssysteem, de specificaties: kies maar uit.

Volgens Jack Cowett, product manager bij Microsoft Surface, ligt er een andere oorzaak ten grondslag aan deze flop. Cowett stelt dat de toevoeging ‘RT’ (wat staat voor RunTime) niet slim gekozen was. Daardoor ontstond er volgens hem onduidelijkheid bij consumenten over de verschillen tussen de Surface Pro en Surface RT. “We wilden mensen helpen bij het maken van hun keuze, omdat het immers twee verschillende producten zijn voor twee soorten consumenten”, aldus Cowett in een interview.

Microsoft heeft geleerd van zijn fouten en de toevoeging ‘RT’ weggelaten in de naam van de tablets die het bedrijf in oktober lanceerde. Of deze tablets wel een knallend succes worden, moet nog blijken.

Nummer 4: iPhone 5C

In september lanceerde Apple niet één, maar twee nieuwe iPhones: de iPhone 5S en iPhone 5C. De tweede variant beschikt over een plastic behuizing en iets minder goede specificaties. Desalniettemin beloofde Apple dezelfde geweldige iPhone-ervaring, maar dan voor een lager prijskaartje. In een interview benadrukte Tim Cook dat de iPhone 5C geen budgettelefoon is en dat ook nooit zo bedoeld was.

Helaas voor Apple bleek de iPhone 5C geen verkoopsucces. De plastic behuizing voelde goedkoop aan en het prijsverschil met de iPhone 5S was te klein. Daarop besloot Apple om de productie van de iPhone 5C te verlagen.

En dan was daar ook nog Nokia. De Finse telefoonproducent speelde slim in op de lancering van de iPhone 5C met een pakkende reclamecampagne. “Imitation is the best form of flattery”, zo stelde Nokia het op haar Twitter-kanaal. En Apple had het nakijken.

Apple imitating Nokia

Nummer 3: Twitter Music

Half april introduceerde Twitter een nieuwe muziekdienst: Twitter Music. Hiermee wil de microblogdienst artiesten en muziekliefhebbers met elkaar in contact brengen. Met tabbladen als ‘Popular’, ‘Emerging’ en ‘Suggested’ kan iedereen zien wie op dit moment trending is op Twitter, welke bands in de lift zitten en nieuwe artiesten ontdekken. Voor de muzikanten biedt het platform volop mogelijkheden om hun concerten te promoten en de fanbasis te vergroten.

Ruim een half jaar later is Twitter Music nog steeds niet echt van de grond gekomen. De competitie op de digitale muziekmarkt is tegenwoordig erg groot met aanbieders als iTunes, Spotify, Rdio, Pandora en Last.fm. Bovendien verliet de bedenker van Twitter Music nog geen week na de lancering het bedrijf. Op dit moment overweegt het bedrijf om de mobiele applicatie een stille dood te laten sterven.

Nummer 2: Facebook Home

Al enige tijd gaan er geruchten dat Facebook een eigen smartphone op de markt wil brengen. De verrassing was dan ook groot toen de socialenetwerksite in april Facebook Home lanceerde.

Facebook Home is een zogeheten launcher, een grafische schil over het Android-besturingssysteem met verregaande Facebook-integratie. In plaats van het startscherm met alle geïnstalleerde apps krijg je een overzicht te zien van alle interacties van je Facebook-vrienden.

Al snel bleek dat smartphonebezitters hier niet op zaten te wachten. Facebook Home kreeg veel negatieve reacties, lage waarderingen en het aantal downloads viel tegen. Weliswaar zijn er sindsdien diverse updates geweest, maar de animo blijft laag.

Nummer 1: Xbox One

Het afgelopen jaar ging er het nodige mis in gameland. De lancering van de Xbox One spant echter de kroon. Voorafgaand aan de presentatie gonsde het van geruchten. Zo zou je niet kunnen gamen zonder internetverbinding, was het onmogelijk om tweedehandsspellen te spelen en zou de console niet functioneren zonder de nieuwe Xbox Kinect-camera.

En dan was er ook nog de beruchte uitspraak van Don Mattrick, de man die de Xbox One officieel lanceerde op de E3-gamingbeurs. Over het altijd verbonden zijn met internet om te gamen zei hij:

Fortunately we have a product for people who aren’t able to get some form of connectivity, it’s called Xbox 360.”

Niet bepaald een slimme uitlating als je een nieuw product probeert te verkopen.

Later kwam Mattrick nog terug op zijn uitspraak, maar de schade was al aangericht. Niet lang daarna verliet hij Microsoft en werd hij CEO bij Zynga.

0 Shares:
Dit artikel is 4.920 keer gelezen