Je wordt ermee doodgegooid. Content curation, contentmarketing, contentstrategie. Dus dat gedoe rondom content zal wel belangrijk zijn. Maar wat nou als je geen marketeer bent? Kun je het dan ook? Of moet je er echt voor hebben doorgeleerd?
Content curaten doen we dagelijks, met z’n allen
Ja, jij ook. Alles wat je op social media plaatst, retweet, liket en sharet is een vorm van content curation: je filtert de informatie die jij interessant of belangrijk vindt en laat daarmee aan de rest van de wereld zien wat je leuk vindt, waar je je in herkent, wat bij jou past.
Zodat mensen weten wat ze aan jou hebben
Misschien heb je zelfs een blog. Daar vertel je af en toe iets over een goed boek dat je hebt gelezen of over je nieuwe smartphone. Of je schrijft over de driftbuien van je peuter. Je weet dat jouw lezers dat waarderen. Dan hebben ze weer een leuk idee voor een verjaardagskado. Of ze zijn opgelucht dat ze niet de enige zijn met een schreeuwend kind.
Maar pak je het op je werk nou ook zo aan?
Of plaats je nog steeds informatie over je éigen producten? Sla je je lezers om de oren met redenen waarom ze van jóuw diensten gebruik moeten maken?
Denk je nu: ja hállo, dat is iets compleet anders.
Then I’ve got news for you: dat is het niet. De tijd van reclame maken voor jezelf is voorbij. Vandaag de dag hoef je niet meer aan te komen met een boodschap à la “Wij van Wc-Eend adviseren Wc-eend.” Het draait niet meer alleen om jou. Het draait om je klant. Om wat hém bezighoudt.
Jij denkt dat je wel weet wat hij wil lezen. Maar is dat zo?
Stel, je bent een universiteit. Je belangrijkste doelgroep zijn scholieren. Zij zijn je aankomende studenten. Je toekomstige wetenschappers. De motor waar jouw universiteit op draait. Natuurlijk willen die scholieren heus wel weten welke studies ze bij jou kunnen doen. Maar die studie-informatie op je site, dat algemene verhaaltje over colleges, inschrijfdeadlines en aanmeldingsprocedures, gaat dat over de dingen waar ze echt van wakker liggen?
Het antwoord is nee
Stel je die 18-jarige puber even voor. Die piekert over hele ándere dingen. Hij weet niet hoe hij een kamer moet vinden. Hij vraagt zich af of hij rond kan komen van een beurs. Hij is bang dat hij geen vrienden krijgt. Hij wil weten waar de vetste kroegen zitten.
Als jij hem echt belangrijk vindt, help je hem daarmee. Grote kans dat hij dan vaker naar jouw website komt om te kijken of er alweer nieuwe verhalen zijn waar hij iets aan heeft. En verdomd, daarmee heb je en passant toch maar mooi even de traffic naar je website verhoogd (was dat niet toevallig één van je doelstellingen?)
Dát is content marketing
Je vertelt je klant wat hij wil weten, zonder het te hebben over wat jij hem wil verkopen. Je biedt hem oplossingen voor zijn problemen. Ookal hebben die niet direct iets te maken met jou. Je geeft hem gewoon iets waar hij blij van wordt. Iets wat hij graag aan z’n vrienden wil doorvertellen.
Zo nieuw is dat allemaal niet
Eén van de eersten die het toepasten was Michelin. Die van de autobanden en de toprestaurants. Twee dingen die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben.
In 1900 vroeg Michelin zich af hoe ze ervoor konden zorgen dat automobilisten meer kilometers gingen maken, en dus sneller nieuwe banden nodig zouden hebben. Ze kwamen met een gids vol nuttige informatie, zoals wegenkaarten en garages in heel Europa. Toen stelden ze zichzelf de vraag: waar wordt iemand die vaak achter het stuur zit nog méér blij van? Precies, een lekker kopje koffie en een goede lunch. Daarom voegden ze een lijst met restaurants aan de gids toe, die ze waardeerden met sterren.
The rest is history.
Contentmarketing is klanten binden met je content. Inlevingsvermogen tonen. En een praatje maken. Daar hoef je niet voor te studeren, dat moet je gewoon gaan dóen.