Gehakt betaal je per ons, benzine per liter, dus tekst betaal je per woord. Logisch toch? Nee, niet echt. Vijf goede redenen om je webtekstschrijver niet per woord te betalen.

1. Korter is meestal beter

Een webtekst heeft altijd een doel. Een webtekst wil de lezer in beweging zetten. Hij moet op de bestelknop klikken, contact met ons opnemen, zijn emailadres achterlaten of de pagina delen op social media. Het succes van een webtekst wordt dus gemeten door te kijken hoe goed de tekst zijn werk doet. ‘Conversie’, noemen online marketeers dat. De lengte van een tekst is maar één factor daarin en vaak – zeg maar meestal – werkt een korte, kernachtige tekst beter dan een lange lap.

2. Een tekstschrijver moet weten waar hij het over heeft

Voordat een tekstschrijver aan het werk gaat, moet hij research doen. Maak je bijvoorbeeld een ‘over ons’-pagina (een belangrijk en vaak verwaarloosd onderdeel van een bedrijfswebsite), dan moet je je eerst, via leeswerk of door interviews, inwerken in de visie van het bedrijf. Doe je dat niet, bijvoorbeeld omdat je per woord wordt betaald, dan kom je uit op een standaardverhaal vol clichés en dat is dodelijk.

3. Bondigheid kost tijd

Schrijven is schrappen: als je iets in 300 woorden kunt zeggen, moet je er geen 500 gebruiken. De internetlezer is ongeduldig en snel afgeleid dus de informatiedichtheid van een tekst moet hoog zijn. Herhaal je jezelf of geef je overbodige informatie, dan haken je lezers (lees: je potentiële klanten) af. De eerste versie van een tekst is meestal te lang en het inkorten ervan zonder inhoudelijk concessies te doen kost veel tijd. Als een tekstschrijver per woord wordt betaald, waar moet hij dan de motivatie vandaan halen voor dat klusje?

4. Vormgeving is ook belangrijk

Schrijven voor het web gaat allang niet meer alleen over tekst. De presentatie ervan is minstens zo belangrijk. Te kleine letters, te lange regels, onhandige tussenkopjes of een call to action die op de verkeerde plaats staat: het kan allemaal desastreus zijn voor het succes van je pagina. Daarom schrijf ik voor mijn klanten meestal niet alleen de teksten, maar zet ik ze ook online. Daarbij doe ik mijn best om, binnen de bestaande vormgeving, de pagina zo effectief mogelijk te maken. En dat kost best wat tijd. Ook hiet geldt dus: you get what you pay for en betaal je per uur, dan komt het klussen in je CMS voor rekening van je tekstschrijver.

5. Het internet hoeft niet vol

Gedrukte media hebben een beperkte en afgepaste hoeveelheid ruimte. Simpel gezegd: in een krant of tijdschrift staan iedere keer ongeveer evenveel woorden. Door hun schrijvers per woord te betalen kunnen de makers van zo’n medium dus vrij exact hun budget bewaken. Voor een internetpagina is dat onzin. Voor een weblog is het bijvoorbeeld veel belangrijker om een soort content en updatefrequentie te kiezen die aanslaat bij de doelgroep. Daarbij kan (zie punt 1) een korte tekst veel meer waard zijn dan een lange.


Geschreven door