Toen eind oktober Blackberry Messenger (BBM) naar Android kwam, stonden er meteen veel positieve reviews in de Google Playstore. Veel hiervan bevatten dezelfde tekst. Was dit nep? Zat Blackberry hier zelf achter?
Gizmodo schreef in een blog dat veel recensies over de BBM dezelfde tekst bevatten. Dat viel op. In eerste instantie denk je: zou Blackberry ze zelf plaatsen? Blackberry ontkent dat het bedrijf ze zelf plaatst; dat zou ook wel erg doorzichtig zijn. Toch lijkt het wel een bewuste actie: recensies met dezelfde tekst geven een verschillend aantal sterren. Anders zou het té veel opvallen dat de recensies zo op elkaar lijken. Maar wie erachter zit? Het komt zelfs wel eens voor dat de concurrentie erachter zit….
Misleiding strafbaar
Blackberry zegt er niet blij mee te zijn. Het levert natuurlijk ook geen positieve aandacht op voor het (toch al zieltogende) merk. Al eerder leidden namaak-recensies tot boetes in Amerika. Het misleiden van consumenten is bedrog en dat is strafbaar. Negentien bedrijven kregen een boete vanwege het verspreiden van neprecensies.
In Nederland?
Wat in Amerika gebeurt, kan hier natuurlijk ook. Maar gebeurt het hier ook? In 2012 schreef Marketingfacts al eens over namaakrecensies: het is dus geen nieuw verschijnsel. Toch lijkt het in Nederland volgens hen mee te vallen. Bij de grote recensie-sites (zoals Kieskeurig.nl en Iens.nl) worden de reviews gecontroleerd. En het aantal valse recensies lijkt bij dit soort sites niet groot te zijn.
Herkenbaar aan de schreif-vauten
Toch ben ik nu meer op mijn hoede. Ook al staan er nog zoveel goede recensies over een product, ik geloof ze niet meteen. Waaraan herken je een valse review? Ook daar is al eens onderzoek naar gedaan. In het kort gezegd: namaak recensies stikken van de spelfouten en zijn meestal positief over het product of dienst. Wanneer je heel veel fouten in een stukje ziet dan moet er een lampje gaan branden: vaar niet blind op het aantal sterren.
Conclusie
Je kunt een recensie niet altijd vertrouwen. Laat ook je eigen idee mee wegen. Recensies met steeds dezelfde tekst en veel spelfouten zijn wel erg doorzichtig. Je herkent een valse recensie snel als je maar je gezonde verstand gebruikt.
1 comment
Vergeet ook niet het kopen van youtube views en facebook likes. Tegenwoordig is die viral op youtube ook niet zomaar zonder inspannig daar gekomen
Comments are closed.