Waar gebruiken jullie LinkedIn-messages voor? Voor mij is LinkedIn mijn zakelijke netwerk, een verzameling mensen die een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. Als ik dus via een LinkedIn-message contact opneem met een connectie dan heb ik die persoon specifiek iets te melden of te vragen.

In die zin heeft LinkedIn-messaging voor mij gedeeltelijk e-mail of zelfs het zakelijke telefoontje vervangen. Stuur je mij dus zo’n bericht, dan krijgt de afhandeling ervan een behoorlijke prioriteit. Blijkt het dan een promotietekst, gestuurd aan iedereen, dan is dat op zijn zachtst gezegd nogal irritant.

Hou eens op met dat copy-pasten

Ik snap het ook niet goed: waarom zou je een algemene aankondiging, die je net zo goed openbaar op je site en je social media kan zetten (hee, je bent mijn zakelijke contact dus reken maar dat ik je tweets ook lees), nog eens naar een privébericht copy-pasten? Werkelijk niemand van mijn Twitter- en bijna niemand van mijn Facebook-contacten komt op het idee komt om privéberichten te sturen naar al zijn vrienden (op Twitter is het technisch gezien natuurlijk ook ingewikkelder). Blijkbaar zijn er dus, ondanks de inspanningen van collega’s Van Henningen en Bloksma misverstanden over de mores op LinkedIn.

Drie basisregels

Daarom stel ik een paar basisregels voor voor het gebruik van LinkedIn-messages (en warempel: die gelden eigenlijk voor het hele internet!):

1. Zit niet te spammen

Niemand houdt van spam. Probeer daaraan te denken als je, in al je enthousiasme voor je nieuw ontwikkelde cursus/website/dienst al je LinkedIn-contacten op de hoogte wil brengen. Hoe vaker je me namelijk uitnodigt voor een cursus die totaal buiten mijn interessegebied ligt en bovendien drie uur reizen bij mij vandaan is, hoe meer ik me ga afvragen hoe serieus ik je eigenlijk moet nemen als netwerkconnectie. Wil je dus via privéberichten de aandacht ergens op vestigen, doe dan je CRM-huiswerk en kijk voor wie een bericht interessant zou kunnen zijn.

2. Maak het persoonlijk

Denk vervolgens even aan wat ik hierboven schreef: een LinkedIn-message is in veel gevallen vergelijkbaar met een zakelijk telefoontje. En je zou toch niet op het idee komen om een zakenrelatie op te bellen en vervolgens een bandje af te draaien? Doe dat dan ook via LinkedIn niet. Ik bedoel, hoe moeilijk is dit: ‘Beste Bouke, mijn cursus ‘Hoe run ik een groot aantal websites zonder gestoord te worden’ gaat eindelijk van start! Volgende maand geef ik hem in Zwolle dus als je interesse hebt… De algemene informatie uit het persbericht plak ik hieronder even. Verder alles goed, zakelijk en privé?’

3. Bied waarde

En o ja: ik ben niet zomaar iemand. Ik ben bijzonder. Ik ben namelijk je LinkedIn-connectie. Ooit in de toekomst hoop je nog eens een keer zakelijk te kunnen profiteren van mijn netwerk, kennis of portemonnee. Daar was dat zakelijk netwerken toch om begonnen? Wees dan ook aardig en geef me iets. Dat kan natuurlijk een korting zijn, maar het mag veel kleiner en ludieker. Altijd goed is bijvoorbeeld een grapje of een onthulling, iets wat je niet zomaar op je blog zou zetten. Schrijf me bijvoorbeeld dat het een heel gedoe was om een zaal te vinden voor je cursus. Onthul dat het eigenlijk drie maanden eerder af had moeten zijn, maar dat je tussendoor verhuisd bent. Of stel me een vraag. Vraag me bijvoorbeeld om feedback op je promotiemateriaal of iets. Kortom: communiceer met me. De tijd van push-marketing is echt, echt, echt voorbij, zeker waar het je waardevolle netwerk betreft.

 


5.564 keer gelezen Geschreven door