Veel restaurants hebben ondertussen hun weg naar Facebook gevonden. Toch valt het na een enthousiaste start vaak weer stil. Maar de content ligt vaak voor het oprapen! Wij geven je 10 tips en voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

1. Richt je pagina goed in

Zorg voor een goede omschrijving op de informatiepagina; openingstijden, contactgegevens, parkeermogelijkheden, type restaurant etc. Maak een goede url aan, zodat je je pagina ook in het restaurant makkelijk kunt delen. Vermeld ook belangrijke mijlpalen, zoals de oprichtdatum,  een jubileum, een nieuw pand of een gewonnen award. Dit kun je ook met terugwerkende kracht toevoegen. Met deze mijlpalen kun je je op een leuke manier je bedrijfsverhaal vertellen. Uiteraard voeg je daarbij een foto of video toe.

Kies ook voor een mooie coverfoto, van bijvoorbeeld een gerecht, die je bijvoorbeeld elk seizoen vervangt. Maak ook gebruik van de tabs (de plaatjes/knoppen onder de coverfoto). Daar kun je je informatie in categorieën indelen, zoals een actiepagina, een fotoalbum, video’s en evenementen.

header

2. Wees niet te commercieel, maar deel relevante informatie

Facebook is niet de ideale plek om te direct te verkopen. Het is prima om acties te vermelden, nieuws te delen en je zo goed te profileren, maar overdrijf het niet. Mensen horen liever via aanbevelingen van vrienden, familie of andere bezoekers dat je goed bent. Dat is ook veel geloofwaardiger. Belangrijk nieuws en persberichten kun je natuurlijk wel delen. Denk echter wel goed na over hoe je jezelf wil profileren en zorg voor een goede balans tussen commerciële berichten en interessant nieuws.

Bagels & Beans laat zien hoe je een nieuwsbericht op een leuke manier kan delen. In plaats van te roepen: ‘Wij zijn fantastisch, want we staan op nummer 1 van de AD koffietest’, complimenteren ze het AD met hun goede smaak. Daarnaast leggen ze uit dat ze dezelfde koffiebonen en  machine’s gebruiken als Bagels & Beans Den Bosch, die eigenlijk de prijs heeft gewonnen.

bb

3. Laat zien wat je in huis hebt

Op Facebook werken foto’s erg goed. Maak daarom foto’s van gerechten, bijvoorbeeld een nieuw (seizoens)gerecht op de kaart of de best verkochte gerechten.  Je zou hiervoor Instagram of Pinterest kunnen gebruiken en deze kunnen koppelen aan je Facebook-pagina. Heb je een keer een heel bijzonder dagmenu waar je trots op bent? Maak daar dan ook een foto van. Zorg wel dat de foto’s van goede kwaliteit zijn en geef er een goede omschrijving bij. Pas ook op dat je niet te vaak gerechten plaatst, dat wordt al snel eentonig.

sundayfavoritesfood012012

4. Geef een kijkje in de keuken

Om nog even voort te borduren op het vorige punt: geef ze letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken. Wat gebeurt er allemaal achter de schermen? Vertel ze bijvoorbeeld  hoeveel je in een week verkoopt van een bepaald ingrediënt, of maak een foto als er een nieuwe lading voorraad wordt aangeleverd. Ben je ‘s ochtends vroeg al met voorbereidingen bezig? Maak een foto van een heerlijke taart die net uit de oven komt.

Ben je in een hele creatieve bui? Dan kun je zelfs een (Vine/Instagram) video maken. Je kunt een ‘fun’ video maken of je laat zien hoe je een van de gerechten of een cocktail maakt, zoals het voorbeeld van Bolthouse Farms (klik op het plaatje om de video te bekijken). Bij het plaatsen van de video op Facebook kun je het recept nog uitschrijven, zodat mensen er thuis zelf mee aan de slag kunnen.

vinebolthouse

5. Maak het persoonlijk en wees authentiek

Naast nieuwsberichten en foto’s van gerechten, vinden mensen het vaak ook leuk om de persoonlijke kant te zien. Wie werken er, wie is de eigenaar en wat is zijn verhaal? Je zou personeel kunnen uitlichten (werknemer van de maand), nieuwe collega’s kunnen voorstellen of vertrekkende mensen kunnen bedanken voor hun inzet en ze succes wensen bij hun vervolgstappen. Als het team een goede prestatie heeft geleverd, bijvoorbeeld tijdens een drukke kerstavond, dan kun je ze bedanken en complimenteren op Facebook. Viert een medewerker een jubileum? Maak er een foto van en deel dit. Zo laat je ook zien dat mensen het prettig vinden om in jouw restaurant te werken en trek je wellicht nieuw personeel aan. Daarnaast worden dit soort berichten waarschijnlijk goed opgepakt door de vrienden van de persoon in kwestie.

Zorg hoe dan ook dat je authentiek bent. Doe je niet anders voor dan je bent. Mensen merken het snel genoeg als je op Facebook je anders gedraagt of mooiere verhalen vertelt (of mooiere bordjes opmaakt) dan in werkelijkheid. En dat kan op social media snel afgestraft worden.

6. Reageer op vragen en vraag feedback

Op Facebook heb je een directe link met jouw klanten. Vraag ze daarom gerust eens om feedback. Wat vinden ze van nieuwe gerechten of wat zouden ze graag nog toevoegen aan het menu? Als ze vragen stellen, geef dan antwoord. Ook als dit negatief is. Soms kan dit namelijk waardevolle informatie zijn. Bedank ze voor de feedback en koppel het aan ze terug als je de punten besluit op te pakken. Je kunt het zelfs omzetten naar positieve aandacht. Nodig degene die klaagt over een bepaald gerecht bijvoorbeeld uit om een aanpassing uit te proberen en vraag of hij/zij zijn bevindingen wilt delen. Toch kun je niet iedereen tevreden stellen. Sommige mensen klagen om het klagen. Ga dan niet oneindig in discussie. Andere lezers zien waarschijnlijk dat dit een zogenaamde ‘troll’ is en nemen ook de positieve reacties mee om te oordelen over jouw restaurant.

Oh ja, en zo moet het dus in ieder geval niet ;)!

7. Verzin leuke actie’s, maar geef niet teveel weg

Er zijn talloze manieren om leuke acties te verzinnen op Facebook om klanten naar je restaurant te krijgen. Maak hier echter geen sport van. Je wilt niet de mensen trekken die alleen uit zijn op goedkope acties. Dat zijn geen klanten die je aan je zult binden. Wel kun je trouwe klanten belonen, bijvoorbeeld met een loyalty programma of door af en toe iets weg te geven aan vaste klanten. Probeer verschillende actie’s uit en kijk wat voor jou goed werkt. Zorg wel dat je goed meet (online en offline), zodat je naderhand kunt bepalen of het je genoeg heeft opgeleverd. Als je bijvoorbeeld een coupon of kortingscode aanbiedt op Facebook, zorg dat je dit bijhoudt en aan het eind van de avond weet hoeveel mensen hier gebruik van hebben gemaakt.

8. Online en offline

Ik heb het net al kort aangehaald: zorg voor een consistente uitstraling en informatie tussen wat je online en offline doet. Daarnaast is de combinatie van online en offline heel goed om nog meer interactie te krijgen. Laat mensen in je restaurant weten dat je een Facebook-pagina hebt.

9. Betrek je enthousiaste klanten en personeel

Maak slim gebruik van je (enthousiaste) klanten. Je zou je klanten kunnen vragen om ideeën voor een nieuw gerecht op de kaart en de winnaar dit zelf, gratis, kunnen laten proeven. Met zo’n actie heb je twee berichten om te posten op Facebook (voor en na), een blije klant én extra exposure als deze klant hierover post op zijn eigen pagina.

Je kunt ook aan je klanten vragen wat hun favoriete gerecht is. Wagamama pakt het slim aan en vraagt het aan haar klanten op ‘Food Fight Friday’.

wagamama

Maar ook je eigen personeel kunnen goede brand ambassadors zijn. Vraag ze om hun favoriete gerecht te delen, hulp bij het delen van berichten of het maken van foto’s wanneer er iets bijzonders gebeurt in het restaurant.

10. Adverteren

Wil je sneller meer likes verzamelen? Denk dan aan advertenties. Naast de bekende advertenties die je rechts naast je timeline ziet, kun je ook je eigen berichten, waarvan je merkt dat die goed opgepakt worden, ‘boosten’. Deze verschijnen dan als sponsored bericht in de timeline bij de groep waar jij op target.

Tot slot

Kortom: ga lekker aan de slag en probeer een en ander uit. Het hoeft niet gelijk perfect en supercreatief te zijn, begin klein en bouw het rustig uit. Start bijvoorbeeld met wekelijks één foto van een nieuw of populair gerecht en één persoonlijk bericht en foto van de eigenaar, medewerker of een klant die je in het zonnetje wilt zetten.

0 Shares:
2 comments
  1. Het is ook wel een over the top voorbeeld, maar goed, hij blijft inderdaad leuk!

    En bedankt, altijd leuk om te horen dat een artikel in de smaak valt! (jaja, leuke woordkeuze)

Comments are closed.

Dit artikel is 10.164 keer gelezen