Adobe organiseerde onlangs in Eye de ‘Digital Marketing Journey’. Een exclusief marketing evenement voor partners en klanten van Adobe. Wat zijn volgens de experts de belangrijkste uitdagingen voor marketeers op dit moment?

Naast het demonstreren van indrukwekkende cloud oplossingen van de ‘Marketing Cloud‘, gaf Adobe het woord aan serieuze marketing professionals. Zo waren er sprekers van grote merken als Philips, Travix, Honda en Facebook. Het evenement stond met name in het teken van de uitdagingen waar marketeers voor staan. En ook hoe technologie marketeers kan helpen om de consument beter te helpen en bereiken. Op basis van de presentaties en enkele gesprekken met professionals van Honda en Adobe, heb ik onderstaande uitdagingen gedefinieerd.

Een aantal functies van Adobe Campaign, zoals gedemonstreerd tijdens het evenement
Een aantal functies van Adobe Campaign, zoals gedemonstreerd tijdens het evenement

 

1. Big (mobile) Data en privacy

Er wordt veel gesproken over Big Data en het zorgt ook voor veel ethische discussies over privacy en wie de eigenaar is van gebruikersgegevens. “Door Big Data goed te analyseren kunnen producten, maar ook de klantenservice en/ of marketing verbeterd worden”, zo lichtte Koos van der Veen van Aegon toe. Door goede Big Data analyses te doen kan er relevanter, real time en gericht geadverteerd worden. Het leren begrijpen van alle data om klanten beter te bedienen staat wat van der Veen betreft centraal.

Door bruikbare data te onderscheiden van ‘ruis’ kan er meer waarde gecreëerd worden voor klanten, kunnen behoeftes beter gesignaleerd worden en kunnen de bijkomende investeringen in kaart gebracht worden. Big Data analyses zullen er volgens Blinder voor zorgen, dat business modellen vernieuwd worden. De vraag die elk bedrijf zichzelf volgens hem moet stellen is dus hoe zij hun business modellen kunnen innoveren, door Big Data efficiënt te gebruiken.

Cartoon Google

Tijdens de panel discussie kwam een gevoelig punt aan bod toen Bas Blom, marketing solutions manager Benelux van Facebook, begon over de potentie van het verbinden van klantgegevens. Als voorbeeld gaf hij aan dat Honda al haar klantgegevens kon koppelen aan Facebook, om zo gericht te adverteren en vrienden van bestaande klanten aan te spreken of activeren. Zitten klanten daar eigenlijk wel op te wachten en gaat dat niet te ver? Vroeg gastheer Lars Sørensen zich hardop af.
Bas Blom lichtte toe dat de ervaring van Facebookgebruikers voorop staat. ‘Het voelt toch enigszins ongemakkelijk als er zo makkelijk met klantgegevens gehandeld wordt’, zei één van de gasten later tegen mij. ‘We moeten echt kijken hoe we de gebruikerservaring kunnen verbeteren, zonder mensen te overvallen met plotselinge gepersonaliseerde advertenties.”

2. Real Time inspelen op de ‘Customer Journey’

Suresh Vittal, Vice President Strategie en Adobe Campagnes, liet zien waar het bij digital marketing om draait: op relevante wijze, het liefst real time, inspelen op iedere fase waar een consument zich in kan bevinden tijdens het aankoopproces. Het pad dat de consument online aflegt is op allerlei momenten te beïnvloeden door gericht te adverteren en zichtbaar te zijn. Dit is nog moeilijk, maar dankzij nieuwe tools zoals door Adobe gedemonstreerd wordt dat steeds eenvoudiger.

Shopping trolley on button of computer keyboard --- Image by © Matthias Kulka/Corbis

“Door het pad dat de consument aflegt vanaf het begin zo goed mogelijk te segmenteren en in kaart te brengen, kan je gericht inspelen op alle fases binnen het aankoopproces.” Zo lichtte Suresh Vittal toe. Uit een latere indrukwekkende demonstratie bleek hoe dit met de tools van Adobe effectief gedaan kan worden.

3. Het herzien van de volledige marketing organisatie en het toevoegen van nieuwe bekwaamheden aan de organisatie

Een ander belangrijke uitdaging is voor bedrijven om nu de marketing organisatie volledig te herzien. Nieuwe interne communicatiekanalen en -middelen moeten volledig geïntegreerd worden. Dit om de productiviteit van marketing teams te optimaliseren en om ‘technologie te ownen’, aldus Marc Blinder, Social Media strategist bij Adobe.

“We hebben specifieke moderne vaardigheden nodig binnen de marketing organisatie. Mensen die technologie ‘ownen’, zoals wetenschapper en mensen die praktijkgericht te werk kunnen gaan met online tools en ‘customer strategists’, die bepalen wat de waarde van elke klant is.”

– Marc Blinder tijdens zijn presentatie.

congres-facebook-marketing

Ook Simon Nicholson, Social Media Manager van Honda Europe, hamerde tijdens ons gesprek op het belang van het ‘integreren en omarmen van social binnen de organisatie’. Dat is volgens hem de grootste uitdaging voor de Europese tak van Honda en veel andere bedrijven op dit moment. “Iedereen moet het belang van social snappen.” Volgens Nicholson zijn tevens het structureren en ontwikkelen van aparte strategieën voor minder winstgevende markten eveneens een must. “Je kan van Honda verwachten dat ze pro-actiever met haar community om zal gaan. Het gaat erom dat we overal dezelfde boodschap uitdragen met campagnes die diep binnen de organisatie gedragen worden en geïntegreerd zijn.”

4. Het optimaal gebruiken en doorgronden van nieuwe tools van het digitale tijdperk


Blinder noemde uiteraard ook het belang van het doorgronden van nieuwe kanalen, tools en het gebruik van mobiele apparaten door marketeers. “Zet nieuwe tools en sociale mobiele kanalen centraal. Een website die niet mobile ready is kan echt niet meer. Neem als social media gebruiker of manager binnen de organisatie de leiding over de online marketing techniek en strategie. It’s about owning your marketing technology”. Ook lichtte hij toe dat het ontzettend belangrijk is om tools te hebben waarmee je alle gebruikersdata goed kan analyseren. De toekomst van mobiele data is wat dat betreft niet zozeer de hoeveelheid ervan, maar het analyseren en het gebruiken ervan voor een betere gebruikerservaring of service.

Mark Zuckerberg heeft ‘Google-sized’ amities met betrekking tot Search

5. Zorg voor een goed samenspel tussen alle afdelingen

web-analytics-tools2
Zorg voor goede ‘partnership’ tussen de verschillende afdelingen. Arrangeer de verschillende functies bij afdelingen verdeeld over Sales, Marketing en Klantenservice. Herdefinieer tevens wat prikkels voor bestaande en nieuwe klanten zijn om meer met het merk te binden of tot een aankoop over te gaan. Bij iedere afdeling moet iemand de leiding hebben en doorgronden wat het belang van de afdeling is met betrekking tot social marketing.

Demonstratie

Een team dat zich voordeed als marketingteam van een sneaker merk, demonstreerde hoe er real time ingespeeld kon worden op een populaire Youtube video.
Een marketeer merkte met de Adobe monitoring tools op, dat bepaalde zoektermen populair waren en dat dit zorgde voor veel verkeer naar de website het merk. Er was alleen geen aparte landingspagina voor de schoenen die in de video gebruikt werden. Via de Adobe Marketing Cloud kon de marketeer de social media manager en het creative team uitnodigen om aan de slag te gaan. De designer en social media manager werden ingeschakeld om via de tool direct een gerichte advertentie en landingspagina te ontwerpen en publiceren. Zo werd de conversie die dag fictioneel dus positief beïnvloed door real time in te spelen op een online relevante trend. Het effect van de advertentie kon de social media manager direct monitoren. Een tool om over te dromen als social media of online marketing manager dus, die overigens ook op tablets en smartphones werkt.

mobiletrend

De kunst van het live inspelen op een online kortstondige trend en/ of relevante content wordt dus steeds belangrijker voor bedrijven. Voor Midden Klein Bedrijven en zelfstandige professionals is het wachten op een betaalbare ‘Light’ versie van deze tool, omdat het nu onbetaalbaar lijkt te zijn… Jammer genoeg werd er namelijk niets gezegd over de prijs van de gedemonstreerde tools, behalve dan dat het ‘op maat’ aangeboden wordt.

6. Semantic Search en Facebook

Als laatste punt wees Marc Blinder op de geavanceerde zoekmachine van Facebook. Die wordt steeds verder doorontwikkeld. Uit het gesprek dat ik met Blinder voerde en meerdere artikelen die ik las, maak ik inderdaad het volgende op: Mark Zuckerberg heeft ‘Google-sized’ amities met betrekking tot Search en Graph Search.

Een vooreeld van Facebook Graph Search, voor restaurants, dat nu nog in ontwikkeling is.
Een vooreeld van Facebook Graph Search, voor restaurants, dat nu nog in ontwikkeling is.

Facebook zal dus een serieuze poging wagen om Google te evenaren wat betreft Social Search. Tijdens Mobile Convention Brussels dit jaar gaf Bart van de Vel, Belgisch country manager van Facebook, tijdens een presentatie ook aan dat de nieuwsfeed ‘de prominente plek aan het worden is waar alles gebeurt’. Als er dus één plek is waar het gaat gebeuren en waar marketeers serieus en snel bij moeten zijn, is het de Facebook nieuwsfeed en Graph Search. Zo lichtte ook Marc Blinder tijdens zijn presentatie toe: “Zorg dat je de eerste bent die hier goed gebruik van maakt om er nu direct de vruchten van te plukken.” En als je niet weet wat Semantic Search is, dan doe je er als marketeer goed aan hier zo snel mogelijk in te duiken.

Conclusie

Voor kleine bedrijven is dit een ver-van-mijn-bed-show. Dat was ook één van de veelgehoorde reacties van de zelfstandigen en kleinere bedrijven die aanwezig waren. Tóch denk ik dat als je slechts een aantal van deze uitdagingen serieus oppakt en doorgrondt, je al een heel eind kan komen. Het is namelijk ook voor veel grote organisaties een enorme uitdaging om de marketing organisatie op de snel veranderende online ontwikkelingen aan te passen. En ‘dat is een enorm voordeel voor kleine organisaties’, aldus Simon Nicholson van Honda. Het is dus zeker niet te laat om te beginnen met online marketing, zolang je het maar doordacht aanpakt.

 

Zie jij nog andere trends voor 2014? Was je ook bij de Digital Marketing Journey en heb je nog toevoegingen? Laat het weten in de comments!

0 Shares:
1 comment
  1. Prima blogpost Gijs die de geest en kern van het Adobe event goed verwoordt. Hoewel o.a. Adobe, Honda en Philips vooral B2C voorbeelden brachten, is wat mij betreft de nieuwe manier van digitale marketing en sales juist ook in zakelijke markten van steeds groter belang.

    Daarbij gaat het in B2B allereerst om een veel langere koopcyclus en het dankzij relevante informatie stap-voor-stap winnen van vertrouwen van de prospect. Maar ook meer realtime kansen via het monitoren van sociale media dankzij tools als Social Inbox of Sales Navigator zorgen voor een nog beter, completer en actueel beeld van de prospect en klant. Om daarop gericht door Inside Sales en Verkoop op in te spelen.

Comments are closed.

Dit artikel is 11.303 keer gelezen