Het is niet nieuw dat onze data wordt gebruikt door bedrijven en overheid. Het is geen geheim dat onze privacy niet meer is wat het was. We weten allemaal dat Facebook, Google, Twitter en de hele reutemeteut niet vergeten wat we “vandaag hebben gedaan”. We vinden die cookie wetgeving eigenlijk allemaal heel irritant. Het is ons bekend dat bedrijven geld verdienen met onze data.
We zijn het met een heleboel dingen niet eens of vinden er niet zoveel van. Ik ben een van die mensen die er wel iets van vindt, maar niet per definitie altijd iets negatiefs. Maar wanneer ik in Tegenlicht de woorden “Google controleert wat jij weet!” hoor, klinkt deze waarheid stiekem toch een beetje eng.
Traditioneel vs moderne reclame
Traditionele reclame is plat gezegd reclame voor de massa. Marketing beïnvloedde vroeger wel wat mooi en goed was, maar deze mate van beïnvloeding was nog niet zo hevig als nu. Tegenwoordig weten (grote) bedrijven al wat wij willen voor wij het zelf door hebben. Al onze data wordt geanalyseerd en wat wij willen of nodig hebben, wordt bepaald aan de hand van wat onze vrienden of anderen doen met dezelfde opleiding, functie etc. Aan de hand van deze info zien/lezen wij advertenties: reclame “op maat”. Dat is natuurlijk heel mooi. Geen luierreclame als ik geen baby heb, maar het is natuurlijk ook eng als de supermarkt eerder weet dat ik zwanger ben dan ik zelf. Mijn keuzevrijheid wordt zonder dat ik het door heb beperkt tot dat wij bedrijven mij laten zien.
Zij worden rijk van jouw data
Met al die voorspellingen klinkt het je vast niet gek in de oren dat data waardevol en veel geld waard is. Niet voor niets investeren we veel in onze data-analisten. Bedrijven met goede data nemen betere beslissingen en generen dus meer sales. Bedrijven worden dus rijk van jouw data. Jij bent wel eigenaar van die data, jij deelt het namelijk en geeft het daarmee ook gratis weg. Volgens Jaron Lanier is jouw data wel honderd tot duizenden dollars per jaar waard.
Pak je data terug!
DataCoup is een nieuw initiatief. Datacoup belooft jou te helpen bij het terugwinnen van jouw eigen data. Of nou ja, terugwinnen? Geld te verdienen is een beter woord. Je kunt een account aanmaken op DataCoup.com, dat je koppelt aan jouw sociale netwerken. Hoe meer sociale netwerken je koppelt, des te meer DataCoup van je weet en een beter profiel kan opstellen. Het bedrijf visualiseert wat er interessant is aan jouw data. Vervolgens koppelt DataCoup jouw gegevens aan verschillende aanbieders. Zij betalen om bij jouw data te komen en jij verdient hier aan mee.
Lekker anoniem
Natuurlijk is het niet anoniem. DataCoup weet wie jij bent en biedt jouw data aan. Jij blijft anoniem. Dat DataCoup hiermee een schat, ja werkelijk een schat aan informatie heeft, laten we even terzijde. Zolang jij er maar aan mee verdient. Links of rechtsom wordt je data toch wel gebruikt, tenzij je er voor kiest om te stoppen met Facebook en de rest. Tot zover je privacy. Maar “We hebben toch helemaal niets te verbergen?”.
Wanneer kan ik starten?
Helaas, nog even niet. Iets met wetgeving en dat soort onzin… Je kunt je wel vast aanmelden voor een notificatie per mail.
To our @datacoup users, we have a privacy policy and TOS in place. They are going up on the site when we push the next deployment!
— DataCoup (@DataCoup) November 7, 2013
4 comments
Mmmm ik weet het nog niet wat hier van te vinden… het klinkt een beetje als "Sell your soul" of zoals Pink Floyd het al zong "You can own anything you see. Sell your soul for complete control, is that really what you need?"
Mooie quote ja! Ik ga hem direct toevoegen aan mijn playlist #nieuwsgierig.
Het verkopen van Data gebeurd al op grote schaal. Dus hoezo sell your soul. It's already been sold.
14-02-2014 | door : Harm
Hoewel het idee van het verkopen van je persoonlijke data niet nieuw is, is het een interessant om te zien dat het werkelijkheid wordt. Het business model van Datacoup kent naar mijn idee echter een aantal tekortkomingen:
Op de eerste plaats wordt Datacoup gelinkt aan je Facebook, Twitter en andere social accounts. Hoewel ze stellen dat je zelf bepaalt wat je wilt delen, geef je ze toegang tot meer gegevens dan je waarschijnlijk wil. Er is voor zover ik kan nagaan geen methode om te controleren of ze geen andere gegevens gebruiken.
Op de tweede plaats heb je als consument geen idee wat er met je gegevens gebeurt en heb je dus geen totale controle.
Tot slot is het voor adverteerders vooral interessant om consumenten met gerichte en gepersonaliseerde aanbiedingen te benaderen. Het platform van Datacoup biedt die mogelijkheid niet en bovendien worden de gegevens geanonimiseerd weergegeven. Adverteerders kunnen dus alleen trends uit de database halen, maar moeten zelf op zoek naar een methode om de consument te benaderen.
De Nederlandse startup Leaflad gaat gebruikers ook betalen voor het delen van interesses, maar gaat niet koppelen met sociale services. In plaats daarvan gaat de consument zelf een profiel opbouwen met de zaken die hem interesseren en die hij ook wil delen. Op basis van dat profiel worden in een aparte omgeving (app) advertenties, aanbiedingen en reviews getoond over de onderwerpen die hem interesseren. Als tegenprestatie wordt 20% van de opbrengsten gedeeld met de gebruikers.
De consument heeft bij Leaflad dus de volledige controle en kan zelf bepalen wat hij wil delen en wanneer hij advertenties en aanbiedingen wil zien (in plaats van ermee geconfronteerd te worden op het moment dat je het nieuws wilt lezen of wilt kijken wat je vrienden allemaal doen). Adverteerders hebben niet alleen toegang tot een database waar ze (weliswaar geanonimiseerde) analyses op los kunnen laten, maar beschikken tegelijkertijd over een platform waarop ze consumenten gericht kunnen benaderen.
Meer informatie is te vinden op leaflad.nl.
Comments are closed.