Bij change management of verandermanagement – geef het beestje maar een naam – denk je vaak aan grote veranderingen binnen organisaties. Bijvoorbeeld een fusie, de introductie van een ander software programma of een andere manier van (samen)werken.

Maar change management komt vaak al bij kleinere aanpassingen dan dat om de hoek kijken. Dat heb je gewoon niet altijd in de gaten. Persoonlijk moet je misschien wennen aan de nieuwe iOS update. Ik ken mensen (niet-nerds) die eigenlijk een change manager nodig hebben om ze door de eerste onwennige dagen van die update heen te helpen (“Help, waar is de zoekfunctie gebleven?”). Zoals op Wikipedia vermeld staat: “Dit soort emotionele processen kan men gewoon laten gebeuren of men kan proberen dat te beïnvloeden, te manipuleren, te beheren, te managen. Dat is verandermanagement.”

“Laten we de website veranderen!”

Ook op organisatorisch gebied zijn er veranderingen die niet als ‘een verandering’ gelabeld worden, maar evengoed een stukje change management aan te pas komt. Wat dacht je van de (corporate) website? Of deze nu volledig bedacht wordt of alleen in een nieuw jasje gestoken wordt, iedere respectabele webbouwer heeft vanuit de organisatie behoefte aan een heldere positionering van de website. Zo gepiept, toch? Ja, maar dan blijkt de HR-afdeling toch iets meer de nadruk te willen leggen op ‘employer branding’. Vervolgens ligt de afdeling Communicatie (organisatie) overhoop met de UX-er (team webbouwer) over het gebruiksgemak van de contactpagina. Voor je het weet is de deadline van de livegang twee maanden opgeschoven en, wat erger is, heeft niemand meer zin om bij te dragen aan die draak van een website…

Kleine verandering, grote verandering…

Om nog even voort te bouwen op dit worst-case scenario: tegen de tijd dat medewerkers van zowel de organisatie als de webbouwer beseffen dat ze hun ideeën moeten aanpassen om de site überhaupt in de lucht te krijgen, is er al behoorlijk wat onderlinge wrevel ontstaan. Er is weerstand bij iedere nieuwe oplossing die geopperd wordt door de webbouwer, er zijn machtsspelletjes binnen de organisatie en er is angst bij stakeholders voor de gevolgen van de (nieuwe) website. Komt je bekend voor? Ja, want dit zijn typische kenmerken van ‘grote’ veranderingen binnen organisaties (fusies, verhuizingen, enz.)!

Change: yes, we can!

Is het dan nodig om ook bij een (ver)nieuw(d)e website een change manager in te schakelen? Ik zou bijna iedere webbouwer aanraden om zo iemand in dienst te nemen. Maar dat vergt weer een behoorlijke verandering en aanpassing (qua aanpak) binnen de organisatie van de webbouwer. Wat mij dus beter lijkt, is om medewerkers binnen alle soorten organisaties een cursus verandermanagement te laten doen. Employee activation dus, maar dan toegespitst op het kunnen omgaan met veranderingen. Natuurlijk zal niet iedereen daar een evengrote ster in zijn. Maar het kan meer wederzijds begrip creëren en in ieder geval meer vaart geven aan de kleinere veranderingen. Durf jij die verandering aan?

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 5.575 keer gelezen