Tijdens de zesde editie van Social Media Monitor 2013 (SMM) op dinsdag 29 oktober werden de resultaten van het onderzoek van Social Embassy gedeeld. In dit onderzoek wordt gekeken naar de social media inzet van 75 grote, Nederlandse merken.

De social media timeline 2008 – 2013

Ze trapten af met een filmpje: 6 jaar social media en merken in 180 seconden. Een aanrader om even te kijken, het zit vol met leuke feitjes over de geschiedenis van social media, voorbeelden van early adaptors en een korte blik op de toekomst.

Uitkomsten onderzoek social media in Nederland

Na de opening deelde Steven Jongeneel (Social Embassy) interessante uitkomsten van het onderzoek. Het ene na het andere interessante resultaat kwam naar boven. Een aantal highlights:

  • Een fanpage op Facebook heeft gemiddeld 151.091 fans.
  • Op Twitter heeft een merk gemiddeld 20.743 volgers.
  • Consumenten worden steeds actiever op social media. Er is een stijging van 97% van berichten vanuit consumenten.
  • Bij merken is de stijging van berichten op social media 65%.
  • Merken reageren gemiddeld op 40% van de berichten van consumenten.
  • Vodafone reageert het vaakst op berichten (waarvan 65% buiten kantooruren!), KLM reageert het snelst.
  • Vooral Telco’s zijn always-on (75%).
  • Service/webcare is de snelstgroeiende doelstelling voor merken om actief te zijn op social media.
  • 71% van de merken zet social media in voor PR-doeleinden.
  • 63% van de merken ziet een positieve ROI op de social media inspanningen, 0% negatief.

Volgens het onderzoek blijkt dat de markt is geprofessionaliseerd. Door meer aandacht te geven aan community management, campagnes en advertising en stijgende budgetten krijgen merken een grotere fanbase. Ook worden ze commerciëler. Steeds vaker is niet alleen de strategie op orde, maar worden de resultaten ook gekoppeld aan doelstellingen.

Het gehele onderzoeksrapport vind je hieronder:

KLM op nummer 1

Een ander onderdeel van SMM is de ranglijst; welk bedrijf geeft het beste voorbeeld op social media? Vorig jaar stonden ze nog op nummer 2, maar dit jaar komt KLM op de eerste plaats en winnen zij de SMM6. Ze geven al enige tijd het juiste voorbeeld op social media en doordat ze voortdurend innoveren, blijven ze de concurrent telkens een stapje voor. Op de tweede plaatst staat ING, gevolgd door Coolblue.

Uit onderzoek blijkt dat de bedrijven die social media serieus nemen ook het meest succesvol zijn.  Dat is dan ook de belangrijkste boodschap van SMM.

“Social is definitief gearriveerd en een serieus onderdeel van de merk-, marketing-, service- en HR-strategie.”

Meer over het Social Media Monitor onderzoek vind je op www.socialmediamonitor.nl.

0 Shares:
Dit artikel is 5.604 keer gelezen