Het social media gebruik is in 2013 ten opzichte van 2012 gelijk gebleven. Het gebruik van online media daarentegen is afgenomen. Dit jaar ziet één op de vier mensen wekelijks financiële nieuwsberichten via social media, terwijl dat er vorig jaar nog één op de drie was. Dit zijn drie van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek “Impact Social Media 2013” van ING Nederland.
Andere belangrijke bevindingen zijn dat de consument minder vertrouwen heeft in de media. Dit geldt niet alleen voor social media, maar ook voor traditionele en online media. De betrouwbaarheidsscore daalde maar liefst met 8% ten opzichte van vorig jaar. Hoewel het vertrouwen afgenomen is, blijft de impact van traditionele media in vergelijking met social media gelijk.
Wat de impact van een bericht bepaalt
Het zijn voornamelijk de gebruikte argumenten, het aantal berichten, het persoonlijk belang en de afzender die de impact van een bericht bepalen. De afzenders die de meeste impact kunnen veroorzaken zijn experts, vrienden, kennissen, journalisten en bekende Nederlanders.
Wil je het hele onderzoek lezen?
Vond je de bevindingen hierboven interessant en wil je meer lezen van dit recente onderzoek? Dan kun je die hieronder vinden in een SlideShare en daaronder in een infographic. Dit onderzoek is in opdracht van ING Nederland uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting. Het onderzoek heeft online plaats gevonden en daarvoor zijn 1515 respondenten ondervraagd.