Google geef per 1 oktober inzicht in het aankooptraject van haar gebruikers in Google AdWords. Doordat Google informatie geeft over “cross-device” conversies en “estimated cross-device” conversies, kunnen AdWords-adverteerders nu eindelijk een goed beeld krijgen van het effect van hun mobiele campagnes.

Voorheen voerden mijn collega AdWords-specialisten en ik zeer regelmatig discussies over de waarde van die mobiele advertenties. Ze leveren namelijk nauwelijks aankopen op, zeker niet wanneer de website niet geoptimaliseerd is voor mobiel.

Wijziging voorwaarden

Begin dit jaar heeft Google haar algemene voorwaarden aangepast zodat alle verzamelde data mag worden gedeeld over de diverse diensten. Dit betekent dat Google vanaf dat moment de data van Android-, Chrome-, Gmail- en zoekmachinegebruikers mag koppelen en volgen. Op basis van de data die is gekoppeld aan ingelogde gebruikers wordt onthouden of zij eerst via een smartphone op een site zijn geweest en later thuis achter de laptop een aankoop hebben gedaan.

Wat als een gebruiker geen gebruikmaakt van bijvoorbeeld Android of Chrome?

Wanneer een gebruiker niet ingelogd is kan Google een aankoop toch nog koppelen aan specifieke gebruikers. Deze conversies vallen dan onder de “estimated cross-device conversions”. Dit doet Google door middel van een automatische analyse van data van de niet ingelogde gebruikers, wanneer dit voldoende overeenkomt met een specifieke ingelogde gebruiker wordt deze aankoop toegewezen.

Belangrijk om te vermelden is dat AdWords-adverteerders nooit persoonlijke informatie van de gebruiker verkrijgen. Wij zien alleen maar aantallen en conversiepaden.

Bron

0 Shares:
Dit artikel is 3.354 keer gelezen