Google gaat het me moeilijk maken. En samen met mij nog veel meer mensen die zich bezig houden met het schrijven van teksten voor het web. Langzaam laat Google de Keyword Data verdwijnen uit onze statistieken. Dan blijft het gissen waar we op gevonden worden.

Eerder al “beschermde” Google al de mensen die ingelogd waren met hun Gmail account en de mensen die via de adresbalk van Google Chrome aan het googlen waren. Deze data ontbrak namelijk uit de Keyword data. Deze bescherming gaat Google ook doortrekken naar iedereen die niet ingelogd is of een andere browser gebruikt.

100% not provided

Google is in 2011 al begonnen met het uitrollen van hun plan. Binnenkort zie je in Google Analytics 100% not provided als het gaat om jouw Keyword Data. Hieronder staat een reactie van Google:

“We added SSL encryption for our signed-in search users in 2011, as well as searches from the Chrome omnibox earlier this year. We’re now working to bring this extra protection to more users who are not signed in.”

Als we Google moeten geloven dan doen ze het om hun gebruikers.

not-provided-cartoon

Waarom Adwords dan wel?

Als Google zo begaan is met de privacy van hun gebruikers, waarom wordt deze data dan wel aan Adwords klanten getoond? Deze klanten blijven namelijk zien op welke keywords hun advertenties blijven scoren. Hoe zit het dan met de privacy van degenen die op de advertenties klikken?

Wat zijn nu nog de mogelijkheden?

Christian Slagter van SlagterMedia is op zoek gegaan naar de mogelijkheden en heeft er 5 gevonden:

  1. Het is niet anders, laten we ons concentreren op het leveren van kwalitatief goede content;
  2. Met Google Webmaster Tools kun je nog steeds een indicatie krijgen van de keywords waar je op scoort;
  3. Via een omweg kun je het een en ander zichtbaar maken in Google Analytics;
  4. Google Adwords geeft inzicht in de zoekwoorden;
  5. Draai het proces om en bekijk de posities van pagina’s in de zoekresultaten.

We moeten verder

Dat Google de regels aanpast wanneer zij daar zin in hebben kan hopelijk voor niemand een verrassing zijn. En hoewel het er niet makkelijker op wordt kunnen we niets anders dan verder. Daarom kunnen we beter net als Christian op zoek naar de mogelijkheden.

Bronnen:

  • SlagterMedia
  • Hubspot

 

 

0 Shares:
1 comment
  1. Seth Godin ziet Google afglijden: http://bit.ly/SG_JumpingTheShark.

    "Public companies almost inevitably seek to grow profits faster than expected, which means beyond the organic growth that comes from doing what made them great in the first place. In order to gain that profit, it's typical to hire people and reward them for measuring and increasing profits, even at the expense of what the company originally set out to do."

    De dagen van 'Do no evil' zijn nu echt wel geteld, denk ik. Ondertussen moeten webtekstschrijvers inderdaad roeien met de riemen die ze hebben.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.907 keer gelezen