‘Ik ben maar een kleine ondernemer, met een kleine winkel in een klein dorp. Wat moet ik dan op het grote wereld-wijde-web?’.  Dat is een vraag en opmerking die ik vaak hoor wanneer ik de kleine ondernemer spreek. Het valt me op dat de gemiddelde eigenaar van een kleinere winkel of boetiek de wereld van Online Marketing schuwt, vaak vanwege tijdgebrek maar ook omdat het een onbekende wereld voor ze is en onbekend maakt onbemind.

Maar klein in de fysieke winkel betekent niet dat je ook klein blijft wanneer je online gaat. Daar gaat het namelijk niet om de vierkante meters, maar juist dit kanaal biedt je de kans om te laten zien wat je allemaal in huis hebt. Daar kun je jouw onderscheidend vermogen laten zien.

Onderscheidend vermogen

De grote ketens zitten al heel lang op internet, hebben bakken met geld uitgegeven aan een goede site maar vaak gaat hun gehele assortiment volautomatisch uit het ERP systeem het web op terwijl de MKB-er veel kieskeuriger kan zijn, omdat er sowieso sprake is van een beperkt assortiment. Daarin is al een duidelijke keuze gemaakt voor de consument. Daarnaast kun je veel korter op de bal zitten als het gaat om duidelijke communicatie en marketing van het assortiment wat je als kleinere ondernemer aan de man wilt brengen.

Zorg er voor dat je het keuzeproces voor de klant vereenvoudigt. Teveel keuze kan de klant verwarren, ze zoeken een specialist die weet wat zij nodig hebben en dat is de MKB-er meer dan de grote giganten.  Investeer in een site die je flexibel houdt in je eigen creativiteit in plaats van een goedkopere maar beperktere versie.

Haal alles uit de kast

De kleine ondernemer kent zijn klanten als geen ander, hij heeft tenslotte dagelijks directe interactie met ze. Iets wat de giganten niet kunnen zeggen, zij krijgen niets mee van wat de consument wil omdat daar nog drie lagen personeel tussen zitten.

Dat biedt kansen voor de MKB-er die de giganten niet hebben. Gebruik die kennis van jouw klant om ze het juiste product en service te bieden, doe actief aan cross-selling. Verras! 

Leg de focus daar waar hij hoort: bij de klant

De grote ketens hebben de focus liggen op volume en marge, de focus van de MKB-er ligt op service en kwaliteit. Wanneer de klant naar tevredenheid is geholpen, is de kans dat deze terug komt vele malen groter.  En nog beter, hiermee creëer je ambassadeurs die ook vrienden en familie over jouw bedrijf gaan vertellen.

De passie en het enthousiasme waarmee de kleine ondernemer zijn producten verkoopt straalt door in alle vormen van communicatie.  Laat zien dat je als MKB-er gelooft in wat je doet, focus op after care en persoonlijk contact.

Pick your battles

De strijd aangaan met de giganten op het gebied van vindbaarheid door middel van SEO (Search Engine Optimization) is een gevecht dat je bij voorbaat gaat verliezen. Begin daar dus niet aan, dat geld kun je beter aan een goed doel schenken! Bezint eer ge begint, lees hier meer over alle voor- en nadelen van SEO.

Investeer in zoekwoorden die uniek voor jouw onderneming werken, richt je daarmee niet alleen op je productgroep maar ook op de services die je biedt. Combineer woorden waardoor het uniek wordt, jij kent je klanten als geen ander!

Investeer in social media

Zoekmachinemarketing is niet de enige manier om mensen naar jouw site te trekken.Een goed doordachte Social Media Marketing strategie kan ook je naamsbekendheid en vindbaarheid ondersteunen. 

Hierbij is het wel van belang dat je goede en relevante content te bieden hebt.  Blog artikelen, video’s en infographics genereren veel traffic. En de tools om dit soort content te maken worden ook steeds eenvoudiger. Maak eens een Vine video, schrijf een blog over jouw inkoopavontuur. Goede content wordt gedeeld en daarmee breidt je automatisch je netwerk verder uit.

Praat met je klanten

Het succes zal veelal afhangen van het goed inzetten van de kanalen waar jouw klanten zich bevinden. Hiermee krijg je direct contact en interactie zoals ook in de fysieke winkels. En daar ligt de kracht van de kleine ondernemer en van zijn onderscheidend vermogen: hij weet hoe hij moet communiceren met de klant!

Calimero zei altijd: zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk! Het belangrijkste is om je eigen krachten te ontdekken en daar gebruik van maken. Waarom ben jij eigenlijk ooit ondernemer geworden? Of waarom zou jij juist nooit een eigen onderneming willen runnen? Laat het me weten door een comment achter te laten …

0 Shares:
Dit artikel is 8.046 keer gelezen