Als je in Nederland krediet aanvraagt wordt er gekeken of je geregistreerd staat bij BKR. Daar kom je terecht zodra je een lening of krediet afsluit, of wanneer je je rekeningen langer dan 120 dagen niet betaalt. Simpel. Maar wellicht blijft het in de toekomst niet zo eenvoudig…
Volgens een bericht op CNN Money is er inmiddels een aantal kredietverstrekkers op de markt, die vooral internetgedrag en sociale data gebruiken om te bepalen of mensen in aanmerking komen voor een lening.
Kreditech: net als Google en Amazon maken wij gebruik van Big Data
Kreditech (Duits) en Wonga (Brits) maken beide gebruik van (heel veel) verschillende online databronnen, om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor een lening of niet. Kreditech stelt het alsvolgt op zijn website: ‘Google maakt gebruik van Big Data om te voorspellen waar jij naar zult zoeken. Amazon maakt gebruik van Big Data om te voorspellen waar jij interesse in hebt. Wij gebruiken diezelfde gegevens en complexe algoritmen om te voorspellen of jij kredietwaardig bent. We maken daarbij gebruik van maximaal 8000 datapunten, waaronder bijvoorbeeld je online sociale activiteiten, je e-commerce aankopen en je GPS locaties.’
Kabbage: hoe meer wij weten, hoe meer jij groeit
Ook Kabbage maakt gebruik van data uit verschillende online bronnen om te kijken of je in aanmerking komt voor een lening. Zo kijken ze onder andere naar jouw gegevens en gedrag op eBay, Amazon, Yahoo, Etsy, Shopify, UPS en Paypal. Hoe meer databronnen je koppelt aan je Kabbage profiel, des te hoger je Kabbage score en de kans op een grotere lening.
Ook bij Kabbage spelen social media een rol: je klantenservice via Facebook en Twitter laten lopen is een pré. Bedrijven die aandacht hebben voor hun klanten op social media, hebben volgens Kabbage namelijk ook meer aandacht voor andere onderdelen van het bedrijf, zoals inventaris en transport.
Lenddo: je vrienden bepalen je kredietwaardigheid
Lenddo gaat nog een stap verder en gelooft dat het hooghouden van je reputatie onder vrienden en familie de belangrijkste drijfveer is voor het op tijd afbetalen van een lening.
Om in aanmerking te komen voor een lening bij Lenddo moet je jezelf dan ook registreren via de website en je sociale netwerken en je e-mail accounts koppelen. Lenddo vergelijkt de informatie die jij opgeeft met verschillende datasets, kijkt naar hoeveel en welke social media accounts je koppelt, hoeveel vrienden en volgers je daar hebt en hoe lang je social media accounts al bestaan.
Naast dit alles moet je jouw beste vrienden, familieleden en/of collega’s uitnodigen als ‘ Trusted Connections’. Hoe meer Trusted Connections je hebt, hoe meer kans je maakt op een lening. Je TC’s moeten echter zelf ook betrouwbaar zijn, anders gaat het feest niet door. Hun betalingsgedrag beïnvloedt jouw Lenddo score en andersom. Met wanbetalen zet je dus niet alleen je lening op het spel, maar ook je vriendschappen.
Wel of niet geoorloofd?
An sich is er natuurlijk niets mis mee om mensen door de mangel te halen als ze geld willen lenen. Enige sociale druk om terug te betalen kan ongetwijfeld ook geen kwaad. Maar of het betalingsgedrag van online vrienden daadwerkelijk een indicatie is van hoe iemand met zijn eigen lening om zal gaan vraag ik me toch wel af.
Wat denk jij? Hoe ver mogen kredietverstrekkers volgens jou gaan, nu en in de toekomst?