Wanneer het kan, help ik graag anderen uit de brand. Maar ‘wanneer het kan’ is wel een belangrijke voorwaarde voor mij. Helpen ten koste van mezelf, daar is niemand mee geholpen. Gelukkig is daar het internet.

Lang leve het web!

Ik breng sowieso al veel tijd op het web door, dus het fenomeen crowdsourcing is voor typetjes zoals ik de ideale uitvinding. Vanachter mijn eigen computer een bijdrage leveren aan een betere wereld, het oplossen van een vraagstuk voor een bedrijf of op het wereldvredeproject van mijn buurvrouw stemmen – ik voel me een beter mens bij de gedachte alleen al!

Oplossing voor wereldvrede: hier inschrijven

De meest aantrekkelijke crowdsourcing-initiatieven komen vaak op mij af via mijn online netwerk. Mensen die ik volg op sociale media berichten over een crowdsourcingproject, het onderwerp spreekt mij aan, ik klik op de link en sluit me vervolgens aan of haak af wanneer ik de uitleg lees. Voor het vraagstuk van dit artikel was ik natuurlijk benieuwd wat er tevoorschijn zou komen wanneer ik “crowdsourcing wereldvrede” zou googelen. Helaas, niet veel bijzonders.

“Crowdsourcing world peace” leverde wel wat interessants op: de site van iNegotiate.org. Daarop kun je letterlijk bijdragen – als negotiator, advisor of constituent – aan ideeën voor een betere wereld. Het uitgangspunt van dit initiatief is dat iedere oplossing voor- en tegenstanders heeft. Je kiest dus een kant (lees: je moet partijdig zijn) bij de oplossing van een probleem, die kant waar je het meest in geïnteresseerd bent.

Als negotiator onderhandel je met een andere (anonieme) negotiator van de tegenpartij over wat je eventueel wil opgeven en wat je daar voor terug wil zien om tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Advisors hebben aangegeven expert te zijn in het probleem en mogen negotiators alleen informeren over feiten, vragen beantwoorden en ideeën aandragen (dus niet meediscussiëren).

De constituents (letterlijk: de kiezers) kiezen vervolgens voor een van de plannen van de negotiatorteams die uiteindelijk tot een overeenkomst zijn gekomen. Deze plannen worden op allerlei manieren verder gepubliceerd en bij overheden onder de aandacht gebracht.

Meer keuzemogelijkheden via een lijst

Mochten de onderhandelingen op iNegotiate je iets te ver gaan, dan heb ik een (ook weer Engelse) lijst gevonden van projecten -voor zowel commerciële als non-profit bedrijven en doelen- die gebruik maken van crowdsourcing en de kracht van het web. Een gaaf voorbeeld uit deze lijst is Duolingo (eerder beschreven door Rosanne Vermaat). Het feit dat je de Nederlandse taal beheerst, is een enorme plus bij dit gigantische vertaalproject! Of anders maak je de wereld ook al een stukje vrolijker door aan de Bar Database jouw favoriete café toe te voegen.

Een crowdsourcing initiatief dat wat mij betreft nog toegevoegd mag worden aan de lijst op Wikipedia is Avaaz, “een online campagnenetwerk dat de stem van gewone mensen laat doorklinken in wereldwijde besluitvorming”. Door middel van online getekende petities en aangezwengelde campagnes van Avaaz is bijvoorbeeld de droom van de 16-jarige Malala Yousafzai gerealiseerd. Een maand nadat zij werd aangevallen door de Taliban werd een beurzenprogramma door de Pakistaanse overheid gelanceerd, waarmee onderwijs voor alle kinderen in Pakistan mogelijk werd.

Commerciële vorm van crowdsourcing

Dat helpen waar het kan, kan natuurlijk ook op iets commerciëlere basis. Zo heeft bijvoorbeeld Netflix 1 miljoen dollar over voor een algoritme. Sinds 2011 is de ASN Bank bezig met crowdsourcing. In 2011 en 2012 konden mensen, via crowdsourcing, helpen een beter mensenrechtenbeleid en een beter klimaatbeleid voor de bank samen te stellen. Dit jaar kunnen projecten van “duurzame doeners” meedingen naar de ASN Bank Wereldprijs 2013, verdeeld over vier themaprijzen van ieder 10.000 euro. De thema’s zijn “Duurzame energie”, “Eerlijke handel”, “Tegen kinderarbeid” en “Vrede & veiligheid”.

Mocht je je ineens geïnspireerd voelen, sorry, de inschrijving was tot 15 augustus. Maar je kunt alsnog een kleine bijdrage leveren door je stem uit te brengen op het project dat volgens jou moet winnen! Een soortgelijke ‘winnen met je idee’-actie is Battle of Concepts. Weliswaar vooral voor studenten en young professionals (tot 31 jaar), maar “Deelname is gratis en kan gewoon vanachter je computer.”

Nu we toch bezig zijn…

Even crowdsourcen onder de lezers van dit blog: welk crowdsourcinginitiatief en/of -platform ontbreekt hier volgens jou nog?


4.986 keer gelezen Geschreven door