Gisteren vond het eerste Cross Border Event plaats op De Landgoederij in Bunnik. Het evenement dat werd georganiseerd door Duitslandexpert Dexport trok meer dan tweehonderd bezoekers die de stap naar het buitenland willen maken. Niet alleen online retailers kwamen naar het evenement, maar ook de offline markt was vertegenwoordigd.

Het doel van de organisatie was om op een informele manier buitenlandspecialisten in contact te brengen met Nederlandse retailers en dat is goed gelukt.

Expansie kost tijd

De kick-off werd gegeven door Aart Wallet, medeoprichter van Fashionchick, de eerste social shopping site voor modebewuste vrouwen. Het bedrijf maakte enkele jaren geleden zelf de stap naar het buitenland en Wallet beschrijf in heldere bewoording waar zijn bedrijf in die periode tegenaan liep. Zijn belangrijkste boodschap was dat expansie naar het buitenland tijd kost en dat het wel een half jaar (of langer) kan duren voordat je de resultaten ervan ziet.

Duitsland en Spanje

Na een presentatie van Michaël Berger, Projectmanager E-commerce bij Foot Locker over de internationale expansie van Foot Locker, konden de aanwezigen zelf kiezen welke presentaties ze wilden zien. Zelf was ik zeer onder de indruk van de presentatie van Andreas Giese, directeur van Dexport, die hele concrete valkuilen in Duitsland liet zien. Bijvoorbeeld bij het uitvoeren van vertalingen, waarbij een klant eens zijn Facebook-volgers aansprak met Anhänger, wat in het Nederlands ‘aanhangwagen’ betekent.

Ook de presentatie van Sander van Zutphen, directeur van Ecommerce Managers, Spanjespecialisten, was zeer de moeite waard. Volgens Van Zutphen is e-commerce nog niet echt ingeburgerd in Spanje, maar kansen zijn er zeker wel. Dat komt met name doordat de aanwezige e-commerce sites in Spanje ver achter lopen op Nederlandse e-commerce sites. Een professionele Nederlandse webwinkel die de stap naar Spanje maakt kan daardoor een betere koopervaring bieden dan een Spaanse webwinkelier, mits hij bekend is met de lokale gewoonten die Van Zutphen kort toelichtte in zijn presentatie. Zo doet een Nederlandse webwinkelier er bijvoorbeeld goed aan om actief te zijn op het ‘Spaanse Facebook’, Tuenti genaamd.

Google verkoopt IJsjes aan Eskimo´s

De presentatie van Annemieke Rijke van Google begon enigszins tegenvallend met een tweetal video’s over de geweldige resultaten van Google AdWords, iets wat een tikkeltje te commercieel was voor dit evenement en waar menig retailer sowieso al van overtuigd is. Dat is bijna vergelijkbaar met het Christendom verkopen in Urk. Gelukkig maakte ze het nog goed met een aantal tools die we zeker in de gaten moeten houden wanneer we onderzoek willen doen in het buitenland: Global Business Map, Global Market Finder, Consumer Barometer en Our Mobile Planet. De werking hiervan werd helaas niet getoond.

Dansen om te netwerken

Na alle presentaties werd het evenement afgesloten met een barbeque, waarbij de bezoekers een drankje konden drinken met alle exposanten. Zeker mensen die een internationale webshop willen maken vonden hier wat ze zochten, want e-commerce Nederland was goed vertegenwoordigd. De organisatie had er hierbij voor gekozen om een soort ‘stoelendans’ te organiseren, waarbij exposanten aan ronde tafels zaten en bezoekers van tafel naar tafel gingen om kennis te vergaren voor hun internationale dromen. De uitwerking daarvan viel wat tegen, aangezien de meeste bezoekers aan een tafel bleven zitten, maar de sfeer was zeker informeel en goed.

Dexport kan terugkijken op een geslaagd evenement en heeft zichzelf hiermee zeker op de kaart gezet. Een volgende keer ben ik zeker weer aanwezig.

0 Shares:
Dit artikel is 11.046 keer gelezen