Laat ik bij het begin beginnen: automatisering is goed. Kostenbesparing is ook goed. Maar als ze worden samengevoegd, krijg je een gerecht waar een neanderthaler nog buikloop van krijgt.

Automatiseren 101

Automatiseren doe je omdat iets, om wat voor reden dan ook, te lang duurt of te vaak verkeerd gaat. Een computertje werkt efficiënter en effectiever dan de gemiddelde werknemer (en manager) van vlees en bloed. En dat is niet erg. Imperfectie is wat ons mens maakt. Zoiets.

Maar wat wél erg is, en een beetje gek ook, is dat het voordeel van automatisering in de praktijk nadelig uitpakt voor die gemiddelde werknemer.

Automatiseren 2013 B.C.

mammoetNeem de oermens. Zij jaagden op mammoeten met hun behaarde knuisten. Dat kan beter, dachten zij, en vonden de speer uit.

Dankzij deze automatisering ging het beestje sneller dood en konden ze efficiënter en effectiever jagen. Dit bespaarde tijd en werk.

Zal een groep oermensen tegen één van de jaagmannen hebben gezegd: “dit bespaart ons tijd en werk. Weet je wat, Geer, ga jij maar lekker thuis bij de vrouwen zitten.” Nee, lul! Geer ging morgen gewoon weer mee op jacht!

Als de mannen met hun speertjes eerder klaar waren met jagen, dan gingen ze lekker met z’n allen eerder naar huis. De energie die ze hadden bespaard, nou, die putten ze uit met een heel andere speer. Of ze prikten onderweg nog een oergazelle, als voorgerecht.

Automatiseren 2013 A.D.

De praktijk tegenwoordig is toch heel anders: elke automatiseringsslag zet iemand op straat. In plaats van met z’n allen minder te werken, werken minder mensen meer en meer mensen helemaal niet.

Ik snap niet waarom automatisering zo belachelijk weinig ingezet wordt om meer eten op tafel te krijgen. Je investeert in automatisering om er beter van te worden, toch? Word je er beter van als je goed personeel op straat flikkert?

Beter gebruik je hun kennis en ervaring breder in je organisatie. Laat ze nieuwe producten ontwikkelen, nieuwe markten aanspreken, besparingen doorvoeren in bedrijfsprocessen … iets waar je allebei beter van wordt, snap je.

Kostenbesparing

Het is onbegrijpelijk dat organisaties tonnen (of zelfs miljarden) uitgeven aan websites en bedrijfssoftware waarvan vooraf al zeker is (en dat geldt in ieder geval voor elke website) dat ze binnen 2 jaar gedateerd zijn en nieuwe – gelijkwaardige – investeringen vereisen.

Via de achterdeur verdwijnen diezelfde tonnen aan personeel. En over twee jaar nog een keer. Zonde van je geld, maar ook oerdom. Want je verliest je cultureel en intellectueel kapitaal.

Een bedrijf is gemiddeld goedkoper uit met vier medewerkers die samen 120 uur werken dan met drie medewerkers voor dezelfde tijd. Heeft met premies, belasting en dingen te maken. Je hoeft je eigenlijk niet meer af te vragen of een bedrijf goedkoper uit is door personeel op straat te zetten.

Wat dan wel?

Bespaar kosten met investeringen in systemen waardoor medewerkers hun werk beter kunnen doen en klanten jouw producten beter kunnen afnemen. Beter als in: sneller, secuurder, gemakkelijker … name it.

Zo simpel.

0 Shares:
3 comments
  1. Ik snap ook nog steeds niet dat we alles zo goed weten te stroomlijnen, maar de winst nooit terug weten te geven daar waar het de mens het meest gelukkig maakt, niet op de jachtvelden, maar juist thuis, nu ben ik ook geen econoom maar een vrije denker, schreef al eerder over het investeren van de (tijd)winst in werktijdreductie met behoud van salaris alhier http://weblog.kurai.nl/wordpress/?p=1043 en het verkeerd versnipperen van werk http://weblog.kurai.nl/wordpress/?p=1602

    1. Werktijdreductie met behoud van salaris wilde ik eigenlijk ook nog aanstippen, maar dat is eigenlijk een heel onderwerp op zich. Bedankt voor de links!

      1. Als je met vier man 120 uur werk levert met een beter resultaat en dezelfde kosten dan met drie man die omdat ze meer uren draaien minder tijd voor zichzelf hebben en minder productief zijn, grotere kans op verzuim ontstaat en niet meer opbrengen is dat natuurlijk ook een vorm van investeren van tijdwinst in je werknemers. De basis van de industriële revolutie was het idee dat mensen juist minder intensieve arbeid hoefden te verrichten en minder met werken bezig zouden zijn, meer tijd hebben voor ontspanning. Een bedrijf waar je actief meedenkt aan het beperken van je inzet en optimaliseren van de productiviteit is een bedrijf waar je jezelf mee kan identificeren en dus ook loyaler aan zult zijn.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.455 keer gelezen