“Vertel me, wie is je vader, wie is je moeder?”, zo start tante Es elke interview. Ofwel, laten we bij het begin beginnen. Mijn jeugd zal ik jullie besparen, maar het is uiteraard wel interessant om de geboorte en eerste stapjes van The Outsiders te delen, als tweede blog in de serie netwerkondernemen. Wat is nu het vertrekpunt geweest? Dat vertel ik graag aan de hand van Simon Sinek’s “golden circle”. In dit artikel antwoord op de hamvraag van het ondernemen: The Why.

Zo’n 2 jaar geleden besloot ik de stoute schoenen aan te trekken, mijn vaste contract op te zeggen bij het communicatiebureau waar ik werkte, om voor mezelf te beginnen. En dan niet als ZZP’er maar als netwerkorganisatie. Waarom? Om 3 redenen:

1) Pay-it-forward

Allereerst: na alle ervaringen elders wilde ik het graag anders doen qua organisatie en klantbenadering. Ten eerste wilde ik niet (meer) vertrekken vanuit het principe ‘geld verdienen’, maar vanuit wederzijdse kansen (helpen). Op zoek naar de geroemde ‘sweet spot’ tussen entiteiten binnen ecosystemen. Daarmee weg van het ouderwetse juridisch dichtgetimmerde ondernemen, maar overal open instappen vanuit de win-win situatie. Om dat te voeden werk ik graag vanuit de ‘pay-it-forward’-gedachte, waar ik een jaar voor het starten al eens over blogde in ‘Wat de gek ervoor geeft is zo gek nog niet’. Toen wist ik nog niet dat ik kort daarna de sprong zou wagen. Die filosofie is nu hoofdingrediënt van ons DNA.

B) The A-team

De tweede motivator was dat ik graag met verschillende specialisten wilde samenwerken vanaf het begin, als één team. Chip Conley bracht in zijn TED-talk ‘Measuring what makes life worthwhile’ ons een tweede DNA-bouwsteen.

Je kent het wel: het gebruikelijke estafette-systeem, waarbij de strateeg het stokje doorgeeft aan een marketingbureau, die het designbureau  inschakelt en vervolgens een copywriter inhuurt. Daarnaast schakelt bij pech de klant nog los een webbureau bij. Allemaal losse partijen met eigen doelen, vaak stiekem meer bezig met aansprakelijkheid (voorkomen) dan met het werkelijke einddoel. Met suboptimalisatie als gevolg en een minder goed en duurder resultaat voor de klant. En voor de ketenleveranciers vaak een bak frustratie. Iedereen uit het oog verloren wat nu werkelijk telt. Niemand blij.

Ik wilde werken in samenhang waarbij iedereen werkt vanuit het streven goed te doen, in plaats van blind de regels en processen te volgen. En liefst als samenhangend team in plaats van het te benaderen als losse specialisten. Noem het the A-team, een bont gezelschap strijdend voor een goed doel, maar 100% complementair en in nauwe samenwerking; onverslaanbaar.

3) Samen voor ons eigen!

Tot slot was een bureau oprichten met deze specialisten in dienst (nog) geen optie, zo’n pay-roll kost nogal wat. En het is daarbij moeilijk rendabel te krijgen, want niet alle specialisten zijn fulltime nodig, zeker niet met een startende portefeuille. Gelukkig hoef je in deze tijd niet meer noodzakelijk mensen in dienst te nemen, want dankzij de freelance-cultuur kun je samenwerken in (informele) netwerken. En wanneer de samenwerking formeler is onder een gemeenschappelijke vlag, ontstaat het fenomeen netwerkbureau. Ik noem graag het moderne gilde. Met behoud van de voordelen van een freelancer, maar met de kracht van een bureau. Samen voor ons eigen!

And so it began

In de kroeg (where else) kwam de oplossing. Inmiddels bijna 30 en een klein decennium actief had ik een netwerk opgebouwd van midcareer freelancers in mijn werkveld. Denk aan designers, copywriters, developers, communicatieadviseurs en (online) marketeers. Bekenden die goed in hun werk waren en misschien belangrijker, werkten vanuit hun hart. Van die mensen waar je blind op kon vertrouwen. Mensen waarmee ik graag een biertje dronk.

Daar opperde ik het idee om een netwerk van verschillende freelancers op te richten, een soort gilde van het hele marcom en media vakgebied. Een machine waarmee je elke opdracht aan kon, dankzij de mogelijkheden van alle specialisten. Overcompleet, maar door de selectieve inzet altijd efficiënt voor de klant. Daarbij was iedereen vrij, deelnemers bleven gewoon freelancer, maar kregen er een extra vlag bij, de mijne: The Outsiders. En zo ontstond The Outsiders BV, eigendom van mij en mijn compagnon, als vehikel van deze samenwerking.  Met inmiddels 14 Outsiders aan boord en inmiddels een flinke lijst aspirant Outsiders op de shortlist.

Next up: The How

Dit is dus het vertrekpunt van alle activiteiten van The Outsiders; de reden waarom ik en de andere Outsiders ons bed uitkomen. In de volgende blog ga ik in op de How van The Outsiders, hoe dit systeem concreet werkt. Hoe we samenwerken en met welke toolset. Uiteraard met geleerde lessen ;)

En, wat is jouw Why?

0 Shares:
Dit artikel is 3.648 keer gelezen