Leraren zouden veel meer moeten delen lees ik wel eens. Delen, dat is sociale media en sociale media, dat is sinds een tijdje ook Pinterest. Heeft Pinterest dan eigenlijk wat te bieden als je onderwijs geeft?

Pinterest?

Ik snapte dat Pinterest eerst niet zo goed. Allemaal plaatjes over van alles en nog wat op internet zetten met geen of een minimale beschrijving erbij, wie heeft daar wat aan? Kon natuurlijk zijn omdat ik een man ben want Pinterest schijnt voor het grootste deel door vrouwen bevolkt te worden, dus dat speelde zo in mijn achterhoofd.

Delen of niet

Maar op een dag ging mijn rugzak stuk, de rits had er genoeg van gekregen. Ik moest dus op zoek naar een nieuwe. Laptop aan, browser opgestart en gegoogled op ‘rugzak’. Maar het valt niet mee om in de rugzakkenjungle die je dan betreedt enig overzicht te houden, dus daar had ik een oplossing voor nodig. Eureka! dacht ik, laat ik die rugzakken eens allemaal bij elkaar zetten op een Pinterestbord. Alleen bedoeld voor mijzelf natuurlijk, niet bepaald om te delen. Maar eerlijk gezegd vond ik het toch wel heel handig, mijn rugzakkenpinterestbord (helaas, geen linkje want ik heb hem weer gewist.). Zo’n uitkomst vond ik het dat ik dat nog even op twitter gemeld heb. En daar kwam dan in ieder geval één reactie op (van een man) dat dit weer eens iets heel anders was dan die vrouwenpinterestborden. Was ik toch weer aan het delen.

Gevonden

Nu werk ik (heb ik al eens eerder verteld) voor een onderwijsproduct dat in Nederland op heel veel scholen gebruikt wordt. Om de lijnen met onze gebruikers zo kort mogelijk te houden, zetten we al een aantal jaren sociale media in, met name Twitter, LinkedIn en Facebook. Tussen de leerkrachten die onze leesmethode gebruiken, zitten er veel die zelf aanvullend materiaal maken of in de klas foto’s nemen en dat spul dan weer via Twitter of een ander kanaal verspreiden. Zonde om dat beeldmateriaal niet te verzamelen en anderen ervan te laten profiteren dacht ik. En daar was ie dan: mijn reden om Pinterest aan ons socialemediapallet toe te voegen.

Pinterest Pionier

Dus hebben we nu een stuk of wat Pinterestborden: foto’s van ons eigen materiaal, van door scholen gemaakte woordenschatposters en -collages, van leesmateriaal, plaatjes van onze nieuwe website. Nog niet zodanig dat we in aanmerking komen voor een prijs als modelpinterestgebruiker, maar we pionieren erop los en het wordt wel wat.

Delen maar

Toen kwamen er mailtjes van Pinterest met de tip om eens te kijken bij bepaalde andere gebruikers of specifieke borden die ik misschien wel interessant vond. Dat heb ik geweten. Op dat moment zag ik pas echt wat Pinterest inhield, in ieder geval voor de onderwijswereld. Duizenden – schat ik – leerkrachten over de hele wereld, zetten hun borden vol met foto’s van de meest fantastische opdrachten, posters, werkbladen, instructies, ezelsbruggetjes, boeken, bewaardozen, klasseorganiesatiedingetjes, alles wat maar in de klas gebruikt wordt en vaak zelf bedacht en gemaakt. Delen maar!

Pinterestborden met leestips

Pinspiratie

Natuurlijk, de beschrijvingen erbij zijn dikwijls nogal van hoppekee, drie woorden erbij en we zijn weer klaar, maar de meeste leerkrachten zijn vrouws genoeg hoop ik om zelf te beoordelen hoe ze deze materialen in kunnen zetten in de klas. Of ze gebruiken de gepinde weekbladen, hulpkaarten enzovoort als prikkel om zelf op ideeën te komen.

Nieuw vak

Dus heeft het onderwijs iets aan Pinterest? Ja, zeker zou ik zeggen, wis en waarachtig. Daarom kan, nee móet iedereen die lesgeeft profiteren van wat er op Pinterest allemaal te vinden is. Ik zou zeggen: introduceer een nieuw vak, of stoomcursus misschien, op de Pedagogische Academies en lerarenopleidingen: Profiteren van Pinterest.


Geschreven door