Een kledingadvies via Skype? Dat kan bij House of Einstein. Een snelgroeiende startup die online kledingconsulten aanbiedt. Ik skypte met Jantien Herfst, mede-eigenaar van House of Einstein, en sprak met haar over de ‘super persoonlijke outfitting service’. Jantien: “Het wordt tijd dat de online mode-industrie persoonlijk wordt.”
Online kledingservice voor mannen
September 2012. Jantien Herfst en Mei Ling Tan zeggen hun baan op om zich volledig te storten op House of Einstein. Een online kledingservice voor mannen. Inderdaad, alleen voor mannen. Helaas dames. Jantien: “Er was al zoveel op het gebied van online vrouwenmode, maar voor smart casual kleding voor mannen was er weinig. We vonden dat we daar iets voor moesten bedenken.” En zo ontstond House of Einstein. Een naam die niet uit het niets komt, want het bedrijf is gevestigd in een rijksmonument waar Albert Einstein regelmatig logeerde.
Werkwijze House of Einstein
Maar hoe werkt het? Jantien: “Onze doelgroep is de drukbezette man die het belangrijk vindt om er goed uit te zien, maar geen tijd en zin heeft om te winkelen”. Daarom hoeft hij maar 15 minuten van hun tijd vrij te maken om met een outfitter van House of Einstein te skypen. In dat gesprek praat hij niet alleen over zijn maten, maar ook over zijn dagelijkse bezigheden en welke mode hij wel of niet mooi vindt. Daarna stelt de outfitter een Einsteinbox samen. Een kledingkoffer met daarin drie complete outfits. Genoeg om er een seizoen lang goed gekleed bij te lopen. De klant ontvangt de box, betaalt voor de kleding die hij wil houden en stuurt de rest van de kleding terug, voorzien van feedback.
Oplossing voor onpersoonlijke mode-industrie
Ik hoor je denken. Kan een man niet net zo goed even online shoppen? Wat is precies de meerwaarde van House of Einstein? Jantien: “Het online modeaanbod is zo gegroeid. Als een man online op zoek is naar een jeans, heeft hij de keuze uit meer dan duizend soorten. Vervolgens moet hij nog een keuze maken voor het best passende model; bootcut, slimfit, etc. En dan is het hopen dat de uitgekozen jeans ook nog past.” Naast de omvang van het aanbod, vindt Jantien online shoppen heel onpersoonlijk. “Het wordt tijd dat de mode-industrie persoonlijker wordt. Dat je online kunt shoppen en daar hulp bij kunt krijgen.”
Geen mode-, maar ICT-bedrijf
Om de toekomst van House of Einstein te waarborgen combineren zij de persoonlijke service met vergaande automatisering. “Aan de voorkant lijken we een modebedrijf, maar aan de achterkant zijn we een ICT-bedrijf. Wanneer een klant kleding terugstuurt, voorziet hij ons van feedback. Bijvoorbeeld wanneer een bepaald merk broek te groot uitvalt. Al die informatie over de klant en het merk slaan we op in ons systeem, zodat we in de toekomst nog betere service kunnen verlenen.”
De automatiseringsslag die de dames nu doorvoeren maakt dat ze kunnen groeien. “We willen naar duizenden klanten. Dan kun je de informatie over een klant niet meer bijhouden in een excelletje.” Daarnaast wekt de kennis die House of Einstein verzamelt over de klant en de merken de interesse van grote lifestyle-merken. “Wie weet kunnen we onze service ook voor hun gaan inzetten.”
Is super persoonlijke outfitting service de toekomst?
De dames zijn nog geen jaar full time aan de slag en nu al maken ze grote stappen. Nieuwsgierig vraag ik Jantien wat er de komende jaren op de planning staat. Ze draait haar hoofd om naar een muur met daarop een poster met hun doelstellingen. “Even kijken wat we over 5 jaar doen. We willen meer dan duizend klanten. Mooie deals met modeleveranciers. Ongeveer 25 outfitters aan het werk hebben. Efficiënt ingericht zijn met een systeem wat de spin in het web is. En misschien zitten we wel in het buitenland.”
Inmiddels duurt ons Skype-gesprek langer dan de gebruikelijke 15 minuten waarop een outfitter de inhoud van een Einsteinbox baseert. Tijd om ons gesprek te beëindigen en mijn verhaal over dit toffe merk en de twee slimme dames daarachter uit te werken. Wat denken jullie? Is deze super persoonlijke outfitting service de toekomst?