Facebookacties wie kent ze niet? Je wordt ermee gebombardeerd.  De vele advertenties leveren die irritaties op: Facebook is te commercieel! Win een vakantie naar een zonovergoten oord, een beautypakket van Maybelline en maak kans op een dinerbon. Het enige wat je hoeft te doen is de betreffende pagina liken of je inschrijven voor hun nieuwsbrief. Makkelijk toch!

Ludiek

Heel soms komt er een actie voorbij die de aandacht trekt. Zo ook vandaag. Ik stuitte op een ludieke actie van comedian  Anuar Alouad Abdelkrim uit Utrecht.

HELP MIJ! Kom net uit Hilversum MediaPark en daar vroeg men mij Gaat het lukken je ‪#‎DWDD actie? Ik zeg NATUURLIJK!! Met dank aan Gunning van mensen! Enige wat jij nu moet doen is klik op de Foto dan “Vind ik Leuk” & “Delen” Ik ben voor gek verklaard, debiel, mafkees maar de actie ga ik halen!

Anuar 2

Stap1 Klik op de link www.bit.ly/DWDDAnuar
Stap2 Vertel je Vrienden over mijn actie
Stap3 Laat hieronder weten waarm je mij steunt
Stap4 Welkom bij ‪#‎teamanuar ‪#‎dwdd

Meer is het niet!

Anuar

Comedian Anuar

Anuar is een stand-up comedian uit Utrecht. Ook trad hij regelmatig op in Comedy Factory en Rayman is laat. De jongsten onder ons kennen Anuar uit de Sinterklaasfilm ‘Sint en Diego’.

Anuar is optimistisch: “we gaan met z’n allen campagne voeren en we gaan die 50.000 likes halen! Liefs Anuar”.  Maar 50.000 likes, dat is nogal wat!

Personal Branding

Geen actie waar je als consument iets mee kunt winnen. Nee Anuar zet zichzelf hiermee op de kaart. Het is een sterk staaltje Personal Branding!

Is Anuar succesvol hierin? Volgens Tom Scholte, trainer Personal Branding en medeauteur van het boek ‘Hoe je goed gevonden wordt’, schrijft dat helder communiceren over wie je bent en wat je wilt essentieel is. En dan zodanig dat het een positief beeld oproept bij mensen.

Succesvol of mafkees?

Oké gaan we daar vanuit! Simpel. Laten we dat verkennen. Vertelt Anuar wie hij is? Check! En is hij duidelijk over wat hij wil? Ja bij 50.000 likes een plek in DWDD. Ook check! Roept het een positief beeld op bij mensen? De reacties op zijn facebookpagina zijn positief. Wat mij betreft ook check! Dan nu de hamvraag: is Anuar succesvol in het behalen van zijn doel?

Tot nu heeft hij nog maar 6700 likes gehaald. Dat is 13%. Is de actie inderdaad debiel -zoals hij zelf schrijft- en Anuar een mafkees? Of is hij goed op weg zichzelf te branden en eigenlijk heel slim?

Die 6700 likes vind ik een uitstekend resultaat. De pagina van Anuar heeft immers zelf maar 3792 likes.

Steun Anuar!

Waarom willen 6700 mensen Anuar steunen? Een snel rondje bij mijn Facebook-vrienden levert de volgende reacties op: ludieke actie dit moet lukken maar ook ludieke actie dit gaat nooit lukken en we willen wel eens zien of Anuar dit voor elkaar krijgt. Mensen gunnen Anuar een plek bij DWDD. Comedians zeggen openlijk wat ze vinden van de wereld en kunnen dat op een veilige manier. Hij stelt mensen in staat te lachen om de wereld om zich heen en dat tijdens een relaxt avondje comedy.

Wat kunnen we hieruit concluderen? Door een beetje maf te zijn en een ludieke actie te bedenken en deze te koppelen aan social media werk je aan je eigen merk. Het doel is een middel geworden om je eigen imago te versterken. Maar ook dat humor en zelfrelativering van belang is. Want als Anuar zichzelf al te serieus had genomen, dan had hij de likes kunnen vergeten.

Wat vind jij van de actie van Anuar? Werkt hij op deze manier succesvol aan zijn eigen Personal Branding? Heb jij tips voor Anuar hoe hij die felbegeerde 50.000 likes kan behalen?

0 Shares:
Dit artikel is 3.602 keer gelezen