We worden allemaal ouder. En zo ook social media. En met de snelheid van alle ontwikkelingen omtrent social media, worden we ook nog eens sneller ouder. Wat eerst trendy en hip was, wordt alweer ingehaald. Ik heb het niet over Hyves, ik heb het over Facebook.

Meisjes van 13

Paul van Vliet’s prachtige nummer “Meisjes van 13” gaat over meisjes van 13 die net geen kind meer zijn. Hij zou daar aan toe kunnen voegen dat ze ook al niks moeten hebben van Facebook. Ruby Karp uit New York is zo’n meisje van 13 die een geweldige blog heeft geschreven “I’m 13 and None of My Friends Use Facebook”. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was, ze legt namelijk heel duidelijk uit waar Facebook het onder de jongste Social Media generatie lijkt te verliezen van andere social media sites zoals Instagram, Vine, Snapchat en Twitter.

Simpel

De reden lijkt vooral te liggen bij de complexiteit of simpelweg gezegd: Twitter is eenvoudiger, 4 knoppen en 140 tekens, Instagram is simpel, een foto en een korte tekst. Het is duidelijk en overzichtelijk. Daarbij heeft Facebook ook een duidelijke leeftijdsgrens van 13 en hebben andere social media sites die niet, waardoor jongeren bekender zijn met andere vormen van social media. Binnen mijn familie zie ik ook neefjes en nichtjes van onder de 13 op (met name) Instagram. Ik ben trouwens heel blij dat dit meisje van 13 ook de gevaren ziet van social media. Ze is kennelijk goed voorgelicht óf heeft zichzelf goed laten inlichten via social media.

Visueel gevaar

Ik ben een docent en geef ook Social Media workshops, ik ben me dus bewust van de kansen en gevaren op dat vlak. Toen ik leerlingen hoorde over Snapchat zag ik ook meteen de gevaren. En jawel hoor, er is al een waarschuwing uitgegaan vanuit de Brusselse pedopolitie; van sexting naar pikante snapchat-foto’s. Pas er mee op! Belangrijk is dat ook ouders bij blijven met trends; weet waar je kinderen mee bezig zijn. Ze zitten dus allang niet meer op Facebook. Snapchat, Vine en Instagram zijn visueel aantrekkelijker. Je hoeft geeneens te kunnen schrijven om iets te kunnen delen. Via Snapchat alleen al worden er 50 miljoen foto’s per dag uitgewisseld.

“Opa, vertel nog eens een keer over Facebook”

Facebook uitleggen aan kinderen zal hetzelfde gaan worden als uitleggen hoe een LP werkt. Facebook lijkt voor de oudere generatie te zijn. De jongere generatie wil zich daar niet bij aansluiten. Logisch. Kinderen willen omgaan met leeftijdsgenoten. En niks is zo gênant als je ouders die telkens om het hoekje komen kijken of het wel goed gaat. Laat de jongere generatie het maar uitleggen, zoals Ruby Karp. En ondertussen blijf ik op mijn “oude” vertrouwde Facebook.


Geschreven door