Het medialandschap is aan een continue verandering onderhevig . De laatste tijd wint earned media aan populariteit en zetten we steeds meer in op content. Goede, unieke en leuke content die relevant is voor de doelgroepen. Dat klinkt leuk en logisch, maar hoe speel je als communicatiemedewerker hierop snel in? Gelukkig verschijnen er veel boeken over dit onderwerp, maar ja, aan welke boeken heb je nou echt iets? In deze blog bespreek ik drie boeken die je zeker in je kast moet hebben als je iets met marketing, communicatie of iedere andere functie in de online wereld doet.

The Editorial Age

The editorial ageAllereerst bespreek ik The Editorial Age van Ebele Wybenga. Als journalist van NRC Handelsblad en columnist voor Adformatie weet Ebele als geen ander wat goede content is en hoe je hiermee doelgroepen bereikt, bindt en boeit. Dit boekje laat zien hoe belangrijk onafhankelijk denken en het hebben van een originele stem is om te kunnen overleven in het hedendaagse medialandschap. Ebele kan goed en leuk vertellen over het veranderende medialandschap. Hij legt uit hoe het in de loop der jaren is veranderd. Ook gaat hij uitgebreid in op de soms verstrekkende gevolgen van de digitalisering op uitgeverijen en merken. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Ebele een enorme berg en kennis en ervaring waar menig marcom professional iets van kan leren en hij schrijft ook nog eens leuk en vlot. Brand journalism is volgens Ebele trouwens het antwoord op veel vragen en problemen waarmee organisaties en merken tegenwoordig krijgen te maken. Hoe je dit zelf effectief kunt toepassen, illustreert hij aan de hand van veel aansprekende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Het is een inhoudelijk sterk en leerzaam boek.

Aan de slag met contentmarketing

Aan de slag met content marketingDit boekje van Aart Lensink is een boekje waar je blij van wordt. Althans ik, en ik denk jij ook. Het boekje is met veel zorg opgemaakt, het oogt fris en speels. Het fuchsia van de font op de cover wekt veel enthousiasme op en dit enthousiasme wordt alleen maar versterkt als ik begin te lezen. Dit boekje staat boordevol nuttige tips hoe je kunt starten met contentmarketing; van het vaststellen van ijkpersonen tot contentkalenders en het distribueren van je content. Hoe doe je dit en waarop moet je letten? Ook de gevorderde contentmarketeer komt aan zijn trekken. Hoe zet je storytelling of videocontent in? Door het hele boek worden dertig succescases uit binnen- en buitenland beschreven. De cases die aan bod komen zijn niet KLM, Red Bull en andere giganten. Die cases kennen we inmiddels wel. Hoe mooi en inspirerend ze ook zijn, ze staan te ver van onze dagelijkse praktijk om zelf te kunnen toepassen. Lauren Luke (verkocht door Sephora), Makeup.com, Home made simple (van Procter and Gamble) en French Connection zijn allemaal voorbeelden van (kleinere) merken die snappen hoe ze met content hun doelgroepen kunnen raken en blijven boeien. Zeer geschikt en leerzaam voor zowel kleine, als grote bedrijven. Dat is het mooie aan contentmarketing, het is er voor iedereen! Aart Lensink biedt de lezer met dit boekje een frisse kijk op content. Hij wisselt theorie af met praktijk, waardoor het lekker leest. Hij laat zien dat je geen grote budgetten hoeft te hebben om succes te hebben. Bovendien is het heel leuk en vlot geschreven. Dit smaakt naar meer…

Contentorganizing in de praktijk

Content organizing in de praktijkAtie de Heer schreef dit boek over effectieve interactie met klanten. “Wat heeft dat nou met content te maken?”, hoor ik je denken… Door content strategisch in te zetten kun je het klantcontact optimaliseren. Daardoor zijn klanten uiteindelijk tevredener en dat voegt waarde toe aan de organisatie. Dat klinkt simpel, maar het is lastiger dan het lijkt. Vandaar dit boek. Hoewel het boek zich richt op de toepassing in de praktijk, is dit vooral een theoretisch boek. Het geeft veel inzicht in doordachte methodieken, modellen en de laatste ontwikkelingen op het gebied van content en contentorganizing. Het boekje legt uit hoe je een contentstrategie vertaalt naar een kanaalstrategie. Ook de klantcontactstrategie komt aan bod, al ligt de focus op de contentstrategie, contentmanagement en de integratie van social media binnen alle bestaande kanalen. Geeft vooral voor mensen en bedrijven die nog niet goed weten hoe en waar ze moeten beginnen, praktische handvatten.

0 Shares:
Dit artikel is 12.660 keer gelezen