Een ware explosie van #durftevragen’s en #dtv’s waren een paar jaar geleden te vinden in mijn Twitter-timeline. Maar nu? Er lijkt niet veel gebruik meer van te worden gemaakt. Tijd om dat eens nader te onderzoeken.

Twitteraars helpen elkaar!

Ken je dat? Je hebt een prangende vraag en niemand in je directe omgeving weet het antwoord? Twitteraars hadden daar een paar jaar geleden iets op gevonden: het fenomeen #durftevragen of afgekort #dtv. Stel je vraag met deze hashtag en je krijgt antwoord van wildvreemden die expertise hebben op dat gebied. Superhandig! Maar de laatste tijd lijkt de bereidheid van twitteraars om antwoorden te geven wat te zijn afgenomen. Hoe zou dat komen?

Hét antwoord?

Om alvast de verwachtingen te managen: ik heb hét antwoord niet gevonden. Wel mogelijke delen van oplossingen. Maar laat ik eerst het fenomeen nader onderzoeken.

Een korte historie

Op de site Durftevragen.com is het een en ander te lezen over de geschiedenis, voor zover je het al een geschiedenis kan noemen met enkele jaren bestaan. Twee mannen bedachten dat als mensen vragen wat ze echt (oprecht) willen, de kans groot is dat er mensen zijn die hen daarbij helpen. Dus omdat je je kwetsbaar opstelt en een vraag durft te stellen aan je omgeving, wordt dat gewaardeerd door mensen en krijg je hulp.

Wat begon met een vermoeden, heeft zich – met 4 á 5 Durftevragens per week verspreid over heel Nederland en een dagelijkse tweetreach van meer dan 250.000 mensen- inmiddels in de praktijk ruimschoots bewezen. (bron: durftevragen.com)

Bekijk het onderstaande filmpje (6 min) uit 2009 voor het verhaal:

Afname werking #durftevragen

De laatste tijd merk ik zelf dat mijn eigen #dtv’s niet zo vaak meer beantwoord worden. Er komen überhaupt niet veel vragen met #dtv langs in mijn timeline. En als ze er zijn, dan zijn het soms meer statements dan vragen. Zoals deze:

Of mensen die gewoon te lui zijn om zelf iets op te zoeken:

Op Marketingfacts werd in 2011 al geschreven over de ‘misbruik’ van #dtv. Het gaat in dit artikel vooral om misbruik door bedrijven die reclame maken en daarbij de hashtag gebruiken. Helpers die zoeken op #dtv komen zo ook die reclame tegen dus je hebt een prima bereik! Heel veel sympathie wek je er dan weer niet mee..

Eigen experiment

Tijd voor een heus veldonderzoek. Ik stelde laatst de onderstaande durftevragen-vraag. Kennelijk was het een prikkelende vraag want ik kreeg er zomaar een paar antwoorden op. Van bekenden én onbekenden.

De antwoorden:

Conclusie

Uit deze antwoorden is het lastig conclusies trekken. Is #dtv nu écht uit de mode geraakt of is de hype er gewoon vanaf? Mijn veldonderzoek toont in elk geval aan dat #dtv nog zeker niet een stille dood is gestorven. Ik blijf het in elk geval gewoon proberen als ik een vraag heb; niet geschoten is altijd mis!

Bonus

Wat rondneuzen leverde me nog een aardig lijstje van de beste (grappigste) #dtv-tweets op. Ga dat zien bij Tiksels!

Plaatje geleend van Shawn Campbell.

0 Shares:
9 comments
  1. Vergelijkbaar met de ondergang van de #FF, de FollowFriday. Het gebruik was om bepaalde tweeps aan te bevelen wegens expertise of om een bepaalde stijl. Bijvoorbeeld "#FF @Contentgirl want ze heeft scherpe blogs!". Dat was leuk, nuttig en gaf een diverse timeline. Later werd dit door meer en meer mensen overgenomen, maar ging van een paar mentions met reden naar hele slierten aan tweets vol met alleen twitternamen. Bijna de complete lijst aan volgers ging er doorheen. Totaal geen informatie waarom ik dan die personen zou moeten volgen. Het werd spam. Net zoals dtv's, het werd te veel en in plaats van aanmoediging of interactie, werd het overlast.

    1. Mooie aanvulling, de #ff's zie ik inderdaad ook niet vaak meer..

  2. Het is denk ik zij. Doel voorbij geschoten, ik gebruikte het ook bij een serieuze vraag en kreeg ook antwoord, maar door die onzinvragen krijg je zelf geen antwoord meer op serieuze vragen

    1. Dus dan heb je het voor jezelf als het ware verpest?! Best jammer..

      1. Dat bedoelde ik niet, ik stel echte vragen armen toe, maar zag het steeds minder worden met antwoorden ik gebruik #dtv niet voor, onzin maar door die vele onzin is het denk ik teruggelopen waar jij in je verhaal het over hebt

  3. Ik kijk nog af en toe bij de #dtv en geef ook nog antwoord als ik een goede vraag tegenkom, ze zijn er nog wel, alleen goed zoeken

    1. Uitgestorven is het zeker niet nee! Goed dat je nog meedoet, namens alle vragenstellers ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 3.890 keer gelezen