Hi5, Friendster, MySpace en CU2… Wie kent ze nog? De voorlopers van de sociale netwerken die vandaag de dag hoogtij vieren. Netwerken die zijn gekomen en gegaan. Alhoewel gegaan. Ze zijn nog steeds alive and kicking, alleen op kleine(re) schaal. De houdbaarheidsdatum van sociale netwerken is beperkt. We zijn steeds weer op zoek naar wat anders, iets nieuws… Hoe lang houdt Facebook zijn nummer 1 positie vast voordat deze wordt afgestaan aan Google+?

Mijn sociale cv

Het eerste jaar dat ik een Hyves-account had, mocht ik 7 vrienden tot mijn Hyves-vriendenkring rekenen. Liep ik op sociaal vlak achter? Nee. Eerder mijn vrienden, kennissen, familie en collega’s. Daar kwam pas later wat beweging in. In 2007 maakte ik kennis met Facebook, en begon daar weer gestaag mijn vriendenbestand van vooraf aan op te bouwen zoals dat ook met Hyves het geval was. Alle ‘laggards’ zaten nu immers op Hyves en peinsden er niet over om weer zo’n sociale netwerkpagina aan te maken.

hyvesaccount verwijderd

Na een virtueel dubbelleven van vier jaar pleegde ik op 1 april 2011 (geen grap) mijn eerste social suicide. Vanaf nu was ik dedicated op Facebook aanwezig. Toen op 28 juni 2011 het volgende netwerk Google+ werd gelanceerd kon ik natuurlijk niet achterblijven en registreerde daar een halve maand na de lancering snel mijn profiel. Just to be sure. Wachtend op wat komen ging…

Maakt Google+ de belofte waar?

Ondanks dat Google+ groots gelanceerd is en veelbelovend gepresenteerd werd, heeft het tot voor kort weinig positieve ervaringen en casussen opgeleverd. Met een groot aantal slapende Nederlandse accounts, gebeurde er weinig. En daarmee is het voor marketeers ook minder interessant. Maar daar lijkt verandering in te komen. Dat de groei van het aantal actieve gebruikers op Facebook aan het stagneren is, vernamen we al aan het begin van dit jaar. Uit recente berichten blijkt bovendien dat de jongere generatie, die voorheen voor de sterkste groei op Facebook zorgde, op zoek is naar alternatieven omdat hun ouders, familie en leraren tegenwoordig ook op Facebook zitten. Is Google+ misschien de nieuwe hotspot voor hen?

In maart zat de gemiddelde gebruiker 6 minuten en 47 seconden op Google+. Dat is ruim twee keer zo veel als in februari vorig jaar, maar valt nog altijd in het niet bij de tijd die wordt doorgebracht op Facebook (6 uur en 44 minuten). Deze groei gaat vooral ten koste van kleinere netwerken zoals Hyves. Daarmee is Google+ op dit moment wereldwijd het op een na populairste sociale netwerk ter wereld gemeten naar het aantal actieve gebruikers. Onder andere met de Knowledge Graph maakt Google+ zich steeds interessanter en trekt meer en meer aandacht. Met deze ontwikkelingen en de groei die nu plaatsvindt, verwachten onderzoekers van SearchMetrics dat er in 2016 op Google+ meer content wordt gedeeld dan op Facebook.

Houdbaar tot?

houdbaarheidsdatum

Dat sociale netwerken een houdbaarheidsdatum kennen wordt ondersteund door research waarin wordt geconstateerd dat veel online ondernemingen een levensduur van gemiddeld 11 jaar hebben. Zal het onderzoek van SearchMetrics waarheid worden en staat mij weer een volgende social suicide te wachten? Vooralsnog ben ik sceptisch, maar ik laat mij graag verrassen door wat komen gaat!

0 Shares:
Dit artikel is 4.474 keer gelezen