In een artikel van 17 juli is te lezen dat de VS kentekens van auto’s vastlegt langs de gereden weg. Op die manier weet de overheid van iedere autorijder te traceren wanneer en waar iemand geweest is.

Ook in Nederland is dat al jaren heel gebruikelijk. Sterker nog, uit eigen ervaring weet ik dat er een ‘lijntje’ ligt van Rijkswaterstaat via de RDW naar de belastingdienst en het Cjib.

File mijden project

Enige tijd geleden, vlak voor de oplevering van de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam, kreeg ik een brief van Rijkswaterstaat waarin stond dat mijn auto met kenteken xx-yyy-z in een bepaalde periode meerdere dagen per week tijdens de spits was gesignaleerd op het traject Utrecht – Amsterdam en terug. Met de vraag of ik, als regelmatige bestuurder van die auto, interesse had om mee te doen met een file mijden project.

Ik zou dan een paar euro per keer krijgen als ik buiten de spits zou rijden. Dat bedrag per keer was hoger naarmate ik in één week vaker buiten de spits zou rijden. Daar hoefde ik dan niets anders voor te doen dan mijn rekeningnummer en twee keer mijn naam in te vullen op een web formulier van Rijkswaterstaat (RWS). Hierna was het een kwestie van geautomatiseerd turven door RWS. En na afloop een bepaald bedrag overboeken naar het eerder ingevoerde rekeningnummer. Dat was met die ene klik allemaal geregeld!

Gebruik van privé gegevens

Niet alleen dat, ook werd ik erop geattendeerd dat ik met die ene klik akkoord gaf voor het gebruik van mijn privé gegevens voor dit project. Hoezo privé gegevens en akkoord geven voor gebruik? De gegevens hadden ze toch al?!

Immers, het spel begon met een brief waarin stond in welke periode ik hoe vaak gebruik heb gemaakt van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Om dat voor elkaar te krijgen hebben de camera’s van Rijkswaterstaat toch meerdere kentekenkiekjes moeten maken. Waarna de naam van de kentekenhouder opgevraagd is bij de RDW. Immers privacyregels kennen ze daar niet want iedereen mag gratis de auto gegevens opvragen die horen bij een bepaald kenteken. Alleen als je er ook een naam en adres bij wilt hebben kost het je een paar euro.

Hoe dan ook, uit die gegevens bleek dat het kenteken op naam stond van een leasemaatschappij. Vervolgens is er een verzoek gegaan naar die leasemaatschappij met de vraag wie de ‘regelmatige berijder’ is – zo heet dat officieel. Waarna de leasemaatschappij contact heeft opgenomen met mijn toenmalige werkgever. Die heeft vervolgens mijn naam en adres doorgegeven.

Kijk, zo makkelijk gaat dat tegenwoordig?! Als burger heb je er helemaal geen omkijken meer naar!

De toekomst

Daarop doorredenerend met mijn technisch, nerd(ish) brein: was er laatst niet een hooglopende discussie rondom rekeningrijden? Met een automatische verrekening via één of ander kastje in de auto? Volgens mij onzin – dat kastje is nergens voor nodig. Overal hangen camera’s die kentekens van auto’s registreren. Of is het je nog niet opgevallen dat je bij een moderne parkeergarage naar buiten kan rijden zonder bij de slagboom je parkeerkaart te gebruiken?

Voor de overheid is het verder een formaliteit: iedereen via een web formulier en DigiD laten tekenen voor de automatische betaling van de kosten voor het weggebruik op een bepaald traject en gaan met die banaan!

Of nog beter, koppel het aan een automatische betaling van je boetes voor te hard rijden. Immers, de traject controles zijn er klaar voor. Als tegenprestatie hoef je dan géén administratie kosten te betalen omdat een acceptgiro niet meer nodig is – lijkt me wel zo fair. Niet dan?

0 Shares:
9 comments
  1. Goed geschreven stuk, en volledig juist, het loopt geheel uit de hand. en we doen er niets aan.

  2. Enigszins ambivalent over de kwestie. Enerzijds – we hebben het hier wel over de Rijkswaterstaat, niet een of andere shady particulierenbedrijf dat je bespioneerd. Anderzijds, er is natuurlijk een limiet aan hoe proactief de regering mag omgaan met je gegevens. De belastingdienst heeft ook al je privé-gegevens, maar ik vind niet dat ze je kortingsbonnen mogen sturen wanneer het even slecht gaat.

    In andere woorden: Ik vind dat onze regering het recht heeft om onze (administratieve) gegevens – inclusief rijgedrag – te bestuderen en verzamelen, en te gebruiken om het bestuur en de voorzieningen in dit land beter te maken. Maar ik vind dat ze te ver gingen toen ze jou met een aanbod benaderden op basis van deze gegevens.

    1. Hoewel een grijs gebied – maar toch:

      Gegevens verzamelen om het bestuur en de voorzieningen beter maken – ok – prima.

      Maar als ik ga kijken naar de hoeveelheid en soort informatie wat vandaag de dag allemaal verzameld wordt, dan lijkt het uitgangspunt meer te zijn: iedere burger is in potentie een misdadiger totdat anders bewezen is.

      Waarbij (bijvoorbeeld) de vele camera's en de vele netwerk taps bij ISP's moet zorgen voor de noodzakelijke bewijslast. Met als resultaat verdere uitbreiding en aanscherping van de regelgeving, controles en strafmaat.

      Ik heb zo mijn twijfels hoe dat gaat helpen bij een beter bestuur en het verbeteren van de voorzieningen.

  3. En dat zou anders moeten.

    Ik ben pasgeleden alvast lid geworden van een stichting die zich inzet voor de bescherming van de privacy. Niets doen is volgens mij geen optie, en zolang het stemvee niet mekkert gaat BB z'n goddelijke gang.

      1. Correctie… het is een vereniging.

        Vrijbit.

        Daarnaast volg ik zo ongeveer alles wat er te volgen is over privacy, ik ben namelijk van mening dat de schending ervan extreme vormen aanneemt en dat de gemiddelde Nederlander het wel best vindt.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.050 keer gelezen