3D wordt trend van dit decennium. Bijna alle films worden in 3D gemaakt en er zijn al aardig wat 3D-tv’s op de markt. De laatste driedimensionale noviteit: de Oculus Rift. Een nieuwe 3D-sensatie die op vele gebieden zal worden toegepast, te beginnen bij games.

Bij games waren de laatste ontwikkelingen dat je je bewegingen kon volgen met de Wii en de Kinect van Xbox. Kort daarna werd 3D geïntroduceerd in multimedia. Films worden tegenwoordig vaak gemaakt in 3D.  Voor de Play Station 3 en de computer zijn er games in 3D. Voor de shooters is er nu wat nieuws op komst. Enkele game developers willen een virtual reality headset toevoegen aan de 3D-shooter games, namelijk de Oculus Rift

Wie kwam op het idee?

Met de spectaculaire scenes uit ‘The Matrix’ in het achterhoofd, ontwikkelde Palmer Luckey in de kelder van zijn huis het idee voor de Oculus Rift. Palmer Luckey is een fanatieke gamer en altijd op zoek naar mogelijkheden om games uit te breiden. Hij verlangde naar een medium om niet enkel een spelletje te spelen, maar echt deel uit te maken van het spel. Hij wilde een soort matrix maken voor games en dat is hem gelukt. Met behulp van de Oculus Rift kun je nu in een game stappen en er werkelijk deel van uit maken.

Oculus Rift

Hoe werkt de Oculus Rift?

De Oculus Rift is een headset. Je kunt het vergelijken met een grote werkersbril die je op zet. De headset zit erg dichtbij je ogen, waardoor het opzetten van de Oculus Rift headset met een bril een probleem kan worden. Toch zijn er wel plannen om het ook voor brildragers een plezierige ervaring te laten zijn wanneer zij gebruik maken van de Oculus Rift.

Dichtbij

Tijdens het kijken door de Oculus Rift zie je twee onafhankelijke plaatjes vanaf een ingebouwd LCD-scherm. Toch is het gewoon één scherm dat twee plaatjes (één per oog) in 3D weergeeft. Beide ogen hebben wel een iets ander beeld als je het met elkaar vergelijkt. Dit geeft het 3D-effect, wat te vinden is bij de 3D-tv’s op de markt. Het beeld is alleen vele malen sterker vergeleken met de bioscoop en 3D-tv. Dit komt omdat het scherm erg dicht op je ogen zit en je ogen onafhankelijk van elkaar een ander beeld zien.

Oculus rift volgt je blik

Het zicht van de Oculus Rift is 110 graden. Dit geeft als resultaat dat je niet slechts kijkt naar een scherm, maar dat je in het scherm zit en er deel van uitmaakt. Als je dan ook om je heen kijkt, zie je de game wereld. De Oculus Rift volgt jouw bewegingen. Als jij met je hoofd naar links draait, dan gaat het zicht van de Oculus Rift met jou mee naar links.

Minder vermoeiend

Een ander voordeel aan de Oculus Rift is dat je ogen niet een tijdelijke pauze nodig hebben, zoals bij het kijken naar een computerscherm of tv. Je ogen hoeven zich niet aan te passen aan het scherm waar ze naar kijken, dus is het minder vermoeiend bij langdurig gebruik.

Andere toepassingen

Een ander project waar de Oculus Rift voor wordt gebruikt is het project van David Wyand. Hij maakt gebruik van de Oculus Rift door gebruikers kennis te laten maken met de Northern Lights, zonder er daadwerkelijk naartoe te hoeven gaan. Dit project heet de ‘Aurora Borealis demo’.  Er wordt een opname gemaakt van de gebeurtenis en dat wordt opnieuw getoond met behulp van de Oculus Rift. Op deze manier krijgt de kijker het gevoel dat hij er zelf aanwezig is, in plaats van slechts een filmpje te kijken.

In je droomwoning

De Oculus Rift wordt ook misschien gebruikt door een architectuur bedrijf. Ze willen met behulp van de Oculus Rift software ontwikkelen, zodat cliënten kunnen rondlopen in het concept van hun droom woningen, nog voordat de eerste steen van hun droom woning gelegd is.

Een ander bedrijft probeert de Oculus Rift als alternatief te gebruiken voor dure, grote 3D TVs.

Lancering

Wanneer de Oculus Rift uit gaat komen is nog niet bekend. Er wordt verwacht dat de Oculus Rift met name door first-person shooters gebruikt zal worden. Een game die al zeker gaat werken met de Oculus Rift is Half-Life 2.

Wie weet wat de toekomst zal brengen. Mij lijkt het een fantastische belevenis om deel uit te maken van het spel en het gevoel te hebben dat je erin zit. Een prettige manier om eventjes te kunnen ontsnappen aan de werkelijke wereld.


Geschreven door