Netwerken is hip. Komt dit doordat je nu op alle hoeken van de straat en elke 24 uur wel naar een meetups, tweetups, SMC’s of andere bijeenkomst kan gaan? Of komt het door de ZZP’ers die uit de grond blijven schieten waardoor het soms even stil valt als iemand vertelt dat hij nog braaf voor een baas werkt?

Hoe kun je nu effectief netwerken? Netwerken is niet het aanwezig zijn op zoveel mogelijk events, echt netwerken is zelfs bijna werk!

 

Beurzen

De eerste keer dat ik moest netwerken is vast op één van de events geweest waar ik als accountmanager bij een stand moest staan. De hele dag. Vaak word je met alle leveranciers in een aparte ruimte gezet. Rijen met stands achter, naast en door elkaar. Meestal worden de bezoekers van het events net nog even voor of tijdens de lunch langs de stands geduwd want anders kunnen ze niet bij het lunchbuffet komen. Ik vond het verschrikkelijk, al die mensen aanspreken en naar de in hun gedachten vast interessante verhalen luisteren. In die tijd rookte ik nog, af en toe vluchtte ik dan even naar de rookruimte. Daar was het altijd gezellig. Of er nu directeuren in pak stonden, onderhoudspersoneel of gladde sales boys. In de rookruimte was iedereen gelijk, was het altijd gezellig en had je altijd een praatje.

 

Open staan voor elkaar

Eigenlijk was ik altijd al een goede netwerker. Met een sigaret in mijn hand in ieder geval wel. Natuurlijk was het niet die sigaret. Het ging erom dat ik me daar op mijn gemak voelde en niet het idee had dat er een enorme hiërarchie was.

bill-clinton-boris-yeltsin

Het meest efficiënt netwerken vindt denk ik met name plaats in omgevingen waar iedereen gelijk is aan elkaar. Natuurlijk heb je verschillen in niveaus of ervaring maar als iedereen open staat voor elkaar en zich niet verheven voelt boven de ander dan creëer je volgens mij de meest optimale omgeving voor het netwerken. Dus houd op met je blablabla directeur van blablabla karikatuur. Wees jezelf en sta open voor anderen.

 

Relaties

Als salespersoon is het altijd makkelijk om een netwerk op te bouwen. Je komt bij veel organisaties en al je prospects, partners en klanten kun je meteen een uitnodiging voor LinkedIn sturen. Dit is echt geen kunst en het merendeel van je klanten zal je ook direct toevoegen. Het opbouwen van een netwerk is dus in de basis geen probleem voor de meeste mensen. Maar dan komt het onderhouden ervan… Ook dit is geen hogere wiskunde, maar het gaat echt niet vanzelf. Een netwerk houdt zichzelf niet in stand. Je moet het af en toe voeden en soms moet je de interactie aan gaan. Stel mensen korte vragen waar ze korte antwoorden op kunnen geven. Laat merken dat je naar ze geluisterd hebt door af en toe terug te komen op bepaalde dingen die gezegd zijn. Zelf doe ik dit automatisch en ook dit heb ik aan mijn salesverleden te danken. Veel mensen zeggen dan dat ze al die informatie echt niet kunnen onthouden. Dat is onzin, dit kun je jezelf aanleren! Start met bijvoorbeeld bepaalde dingen in je agenda te zetten. Verjaardagen, belangrijke gebeurtenissen waar ze je over hebben verteld, leuke feestjes etc. Dit lijkt misschien raar of voelt misschien even gek maar het zijn waarschijnlijk vaak zaken die je wel ergens interesseren maar die je gewoon weer vergeet. Vraag aan mensen hoe het was, laat weten dat je naar ze geluisterd hebt. Kleine moeite maar je krijgt vaak mooie reacties terug omdat mensen het fijn vinden als andere mensen attent zijn.

 

Events

Ik begon mijn blog met een opsomming van alle netwerkmogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Overal plekken om jezelf te profileren en met mensen te engagen. Wat als je dit nu gewoon niet doet. De meeste informatie die je te horen krijgt kun je ook op de LinkedIn pagina van iemand vinden of uit de Twitter bio van iemand filteren. Dat is dus niet zo interessant. Wat wel interessant is, is om de mens achter het profiel te leren kennen. Wat zijn haar interesses? Wat houdt hem bezig? Waar gaan hun ogen van twinkelen? Doordat je het over dat soort onderwerpen hebt, voelt het vaak meteen al wat vertrouwder. Netwerken moet volgens mij ook aanvoelen als het opbouwen van een vriendschap en niet als en keiharde pitch over en weer. Doordat je elkaar zo beter leert kennen heb je meteen aanknopingspunten om weer contact te hebben met elkaar. Om gezellig met elkaar te kletsen over elkaars interesses en heel af en toe, heel snel even een salesvraag tussendoor te stellen om vervolgens weer door te praten over andere dingen.

 

Social media

Social media zijn natuurlijk uitermate geschikt om te netwerken. Je kan mensen volgen en de interactie met ze aan gaan. Want dat is belangrijk. Het is vervelend als je volgers hebt die nooit wat tegen je zeggen, die nooit reageren op je tweets maar die dan ineens wel een salesverzoek in een DM versturen. Social media kunnen ook goed bijdragen aan het netwerken tijdens events. Vaak gaan mensen elk jaar naar dezelfde events of elke maand naar dezelfde bijeenkomsten. De kans is dus groot dat je elkaar vaker tegenkomt. De eerste keer dat je elkaar spreekt is het misschien nog een beetje aftasten en verkennen van beide kanten. Maar stuur meteen een volgverzoek voor bijvoorbeeld Twitter en je krijgt veel meer informatie over iemand. Ga de interactie aan met die persoon, wens hem eens een fijne dag of complimenteer haar met een hardloopprestatie. De volgende keer dat je elkaar weer spreekt op een event, lijkt het alsof je elkaar al een beetje kent en gaat het gesprek al veel makkelijker.

 

Bloggen

Last but not least natuurlijk het bloggen. Een mooie manier om je gedachten op papier te zetten en je mening te spuien. Om jezelf te profileren en het is een mooi onderdeel van je personal branding, of dat zou het in ieder geval moeten zijn. Bloggen is ook goed om het gesprek met anderen aan te gaan. Ze reageren op jouw blogs waar jij weer op kunt reageren. Ze sturen je blog door waarvoor je ze kan bedanken en meteen kan vragen hoe zij erover denken. Op events zullen mensen je misschien aanspreken over je blog. Voor hen een mooie reden om je aan te spreken en voor jullie beide een mooie basis om te netwerken.

 

Dus hoe netwerk je effectief?

  • Sta open voor andere mensen en andere meningen.
  • Toon interesse en laat merken dat je geluisterd hebt.
  • Bouw een relatie op zoals je een vriendschap zou opbouwen.
  • Ga de interactie met mensen aan via de social media kanalen.
  • En, meld je aan als blogger bij 42bis!
0 Shares:
3 comments
  1. Heel mooi stuk over netwerken, herkenbaar!
    Zelf ben ik er ook druk mee bezig (met vallen en opstaan) op aan een nieuwe baan te komen als specialist online communicatie.

  2. "Als salespersoon is het altijd makkelijk om een netwerk op te bouwen. Je komt bij veel organisaties en al je prospects, partners en klanten kun je meteen een uitnodiging voor LinkedIn sturen. Dit is echt geen kunst en het merendeel van je klanten zal je ook direct toevoegen. Het opbouwen van een netwerk is dus in de basis geen probleem voor de meeste mensen."

    In hoeverre is dit nog een netwerk te noemen wanneer je een prospect of netwerk contact een verzoek doet na een netwerkdiner waar je hooguit 1 gang met de betreffende persoon aan tafel hebt gezeten? Groot adresboek vind ik het altijd. Je maakt er inderdaad een netwerkcontact van wanneer je de persoon gaat volgen en mee in discussie/gesprek treedt zoals je daarna aangeeft. Daarom zou ik dat LinkedIn verzoek altijd pas na enige tijd interactie doen. Zeker wanneer je de beste man/vrouw alleen 'virtueel' van blog comments likes en tweets kent.

    Verder een goed stuk waar het belangrijkste aspect toon interesse goed naar voren komt!

  3. Vooral die interesse en attent zijn werken goed. Het bindt mensen, als je vervolgens moet kiezen van wie je bijvoorbeeld een dienst gaat afnemen, kies je toch voor die ene die vroeg hoe je vakantie in Italië was! Mits het aanbod zakelijk even goed is natuurlijk ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 10.092 keer gelezen