Iedereen moet op de kleintjes letten. Minder luxe reizen, wat minder merkkleding in de garderobekast. Toch besteden we geld aan  games voor mobiel, internet en sociale media. In 2012 gaven Nederlanders 139 miljoen euro uit aan online spellen, valt te lezen in een bericht van NU.nl.

En daar houdt het niet bij op. In totaal werd 570 miljoen euro besteed aan spellen, berekende de Autoriteit Consument en Markt, in een marktscan naar online games. De mobiele games waren het populairst. Daar gaven we 54 miljoen euro aan uit. Hierop volgen de casual games (53 miljoen euro) en spellen op sociale media (32 miljoen euro). De rest werd uitgegeven aan computerspellen en games voor consoles. Steeds meer mensen gamen op hun mobiele telefoon. In 2011 deden 3,2 miljoen mensen dat, maar in 2012 waren dat er al 4,4 miljoen.

Gameboy

De ACM maakt zich vooral zorgen over de betalingen in online games van kinderen. Binnen de spellen kunnen zij extra levels kopen, de in-game-aankopen. Het verschil tussen geld en punten wordt onduidelijker. Vooral deze uitgaven vormen een risico, want kinderen kunnen deze vrij gemakkelijk zelfstandig doen. Ook weten zij niet goed wat er gebeurt als zij persoonlijke gegevens afstaan. Gamebedrijven zouden er daarom goed aan doen om meer helderheid te verschaffen over de kosten van deze games en over het delen van persoonlijke gegevens.

Tips

Je kunt de kosten in bedwang houden door zelf actie te ondernemen. Wat dacht je van onderstaande maatregelen? Misschien geen overbodige luxe, zo tijdens de zomervakantie van je kids…

  • Maak duidelijk dat je kind niet zomaar games of levels mag kopen;
  • Stel een wachtwoord in voor het doen van in-game-aankopen ;
  • Blokkeer 0900-nummers, via deze weg worden veel betalingen gedaan;
  • Doe dit ook voor sms-diensten.

 

0 Shares:
Dit artikel is 2.893 keer gelezen