Je kent het vast wel. Scherpe en grappige content met een afbeelding erbij. Bekende merken toveren ze tevoorschijn op facebook en twitter om interactie en exposure te creëren. Creatieve magiërs van reclamebureaus buigen zich over feestdagen en belangrijke gebeurtenissen om deze op een ludieke manier aan het merk te hocus pokussen. Is het mogelijk om deze magische truc zelf uit te voeren en voor je bedrijf in te zetten? Natuurlijk!

Het is wel een zeer subjectief fenomeen, humor in content. Wat één iemand hilarisch vindt, is voor een ander flauw, ongepast of onbegrijpelijk. Er kan geen algemene lijn in getrokken worden waarom dit zo is. Één ding staat vast. Met humor kun je op een geweldige manier een lach op de gezichten van je fans of volgers toveren.

Humor is het vermogen om iets wat grappig, amusant of geestig is aan te voelen, te waarderen of tot uitdrukking te brengen. Humor kan ook een aanduiding zijn van de expressie van iets komisch of grappigs in woord, daad of geschrift. – Wikipedia

Content uit de oude trukendoos

Publiek houdt van lachen. Hilarische content dat afgestemd is op het gevoel voor humor van klanten is niet voor niets vaak het hoogtepunt van een social media-update-show. Zolang de humor past bij je doelgroep, het gerelateerd is aan je merk en je niemand beledigd is het een goede aanvulling op je content marketing abracadabra.

Op social media zie je hoe goed magie van reclamewizards werken. De interactie, shares en RT’s bereiken op die punten een climax. Plaatjes zijn omgetoverd in billboards en linkjes naar filmpjes zijn de nieuwe commercials. Vooral feestdagen en belangrijke gebeurtenissen worden omgetoverd in een wervelende merken show. Graag fris ik je geheugen op zodat je weet over welke content ik het heb. Daarna zal ik enkele geheimen ontrafelen zodat je zelf ook kan goochelen met content.

Goochelen met contentwizards

Je bent zelf een Tita tovenaar

Om te starten met je creatieve spreuken, is het handig eerst wat inspiratie op te doen en te oefenen. Gandalf heeft zijn toverkracht vast ook niet in één dag gekregen. Via mememaker kun jij je laten inspireren door bekende afbeeldingen die op internet worden gebruikt en waar andere goochelaars zelf al grappige spreuken bij hebben gesimsalabimd. Via het tabblad ‘create’ is het mogelijk zelf spreuken toe te voegen en andere templates te kiezen in dit digitale toverspreukenboek.

What? You want me to wand me?

Haal nu de magische staf over je bedrijf

Lukt het ook om met de bestaande templates van mememaker spreuken te bedenken die je klant associeert met je bedrijf? Misschien werkt de illusie beter wanneer je zelf een afbeelding maakt die je dienst vertegenwoordigd of van het product dat je verkoopt. Alleen niet ieder beginnend illusionist heeft PhotoShop. Daarom is er een gratis online variant. Pixlr heeft bijna dezelfde trucjes in zijn toverhoed als PhotoShop. Heb je nog nooit met Pixlr gegoocheld dan is er een community die je daarbij kan helpen.

Pixlr

Je eigen heksenkalender

Herken je dit? Een magistrale facebook pagina met duidelijke informatie en betoverende apps. Maar op de tijdlijn zijn onregelmatig een paar artikelen, foto’s van evenementen en linkjes naar blogs geplaatst met weinig interactie. Hoe zorg je dat je facebook pagina levend en actueel blijft?

125-2-2012-12-09177655Zwarte magiërs gebruiken heksenkalenders voor maanstanden zodat ze weten wanneer ze een speciale toverdrank kunnen maken. Content goochelaars gebruiken een contentkalender. Het vergroot helderheid en doelgerichtheid bij het creëren van content zodat het, bij wijze van, een ritueel wordt. Het biedt een jaaroverzicht van wanneer, wat, waar en in welke vorm het wordt gepubliceerd.

Een contentkalender ondersteunt het creatieve proces. Je kan er alle bijzondere gebeurtenissen en feestdagen in vermelden. Je kunt ook aangeven wat er het komende jaar speelt bij je doelgroep en hoe je daarop kunt inspelen. Je kan hier gratis een contentkalender tevoorschijn toveren.

Het konijn zit vast in de hoge hoed

Stel dat je alles hebt geprobeerd. Abracadabra, simsalabim en hocus pokus pilatus pas. Het konijn komt maar niet uit die hoge hoed. Kortom, je inspiratie heeft de grote verdwijntruc gedaan.

Je eigen fans zijn vaak creatiever dan je denkt! Maak een mooie afbeelding en vraag het hooggeëerd publiek wat zij als spreuk bij de afbeelding willen plaatsen.

Wil je toch liever zelf Harry Potter zijn, dan kun je twee dingen doen.

  1. Hard nadenken.
  2. Iets anders doen.

Met name bij creatieve en associatieve opdrachten werkt dat laatste het beste.

HoedjeDus even lekker de hond uitlaten, een puzzeltje maken of ‘The Wizar of Oz’ kijken. Een nachtje slapen werkt ook prima. In je onbewuste werk je namelijk gewoon door. Je onbewuste kan associatief tot een oplossing komen. Soms weet je zelfs onbewust de oplossing al en wordt het, door je aandacht op iets anders te richten, toegankelijk voor je bewuste.

Het klapstuk

Als het goed is, heb ik je aardig op weg geholpen om je eigen content te besprenkelen met het crea bea elixer. Een social marketing campagne gaat je vast ook lukken. Als je nu echt geen illusionistenbloed hebt, dan is het wijsheid om die mensen binnen je organisatie te zoeken. Er lopen vast mensen rond die de genen van Merlijn hebben. Zet al die toverkracht bij elkaar en organiseer maandelijks een brainstorm om de contentkalender te vullen met spreuken en afbeeldingen. Er zijn heel veel brainstormtechnieken te vinden op internet die je samen met je team kunt proberen.

Heb jij al eens visuele content gemaakt met een leuke spreuk? Of ben je naar aanleiding van deze blog zelf gaan goochelen? Je mag er best trots op zijn dus plaats een link in de reactie naar jouw meesterwerk!

0 Shares:
3 comments
  1. Ik heb er wel al vaak aan gedacht om ook zelf zo'n plaatje in elkaar te draaien maar ik zit blijkbaar vast in de hoge hoed want er zijn nog geen geniale ideeën voorbij gekomen.. Pixlr ga ik eens uitproberen, ik gebruik tegenwoordig GIMP als gratis alternatief voor Photoshop.

    1. GIMP ken ik nog niet. Daar ga ik even induiken. :D Pixlr heeft ook een gratis app. voor op je phone. Werkt fantastisch, kan ik je zeggen. :)

  2. Ik heb ooit gedacht over het plaatsen van een interactief/ creatief CV. Toen kwam ik op re.vu terecht. Toen heb ik een eigen "sollicitatiecampagne" gevoerd… Dit leverde een baan en sollicitatiegespreken op. Zie ook re.vu/gijs_molsbergen

    Dit blijkt nog steeds erg relevante content te zijn om naar te verwijzen. Ook maak ik soms van gedeeltes van de grafieken print screens, om die vervolgens in andere documenten te gebruiken. Erg effectief, niet helemaal on topic, maar wel leuk in verband met het creatief benaderen van bepaalde typen content…

Comments are closed.

Dit artikel is 14.730 keer gelezen