Terwijl Facebook pas geleden nog het doek van de ontwikkelingen in haar fotodienst Instagram trok, bereiden geruchten ons nu al voor op de volgende mobiele klapper.

Geruchten

Zondag 23 juni publiceerde de WallStreet Journal het gerucht dat Facebook ontwikkelaars sleutelen aan een News Reader app. Deze mobile app wordt in één adem genoemd met de moeder van alle Maggregators: Flipboard en plaatst de inspanningen van Facebook daarmee direct in dezelfde gelederen als die van LinkedIn met de aankoop van Pulse, Googles project genaamd Currents en Yahoo’s Summly avontuur.

Mobiel móet

Na de overtrokken beursgang van Facebook is het sociale netwerk een speelbal van een lappendeken aan investeerders geworden. Deze investeerders hebben de vervelende eigenschap om te kijken naar de staat waarin een bedrijf zich bevindt op het moment waarop ze hun aandelen weer willen verkopen. Niet gek dat de CEO rockstar Mark Zuckerberg daarom ook inzet op het veroveren van de schermen van morgen, de schermen die we op elk moment van de dag bij ons dragen: onze mobiele apparaten. Facebooks dominantie op deze apparaten zal in grote mate bepalend zijn voor de waarde van het bedrijf en dus voor de prijs die investeerders voor het aandeel willen betalen.

Veranderen van gebruikersgedrag

Natuurlijk kun je geen toekomstbestendig verdienmodel maken louter op alleen het verwachte aantal gebruikers op een bepaald soort apparaat. Ook de aantrekkelijkheid voor adverteerders is een belangrijke factor. Deze aantrekkelijkheid wordt bepaald door dingen als het aantal gebruikers, en de tijd die ze op een platform doorbrengen. Ook hier heeft Facebook een reden om zich zorgen te maken. De tijd die gebruikers mobiel op hun platform doorbrengen is namelijk ernstig laag. Men checkt wat updates, plaatst her en der een post of een comment, en is weer verdwenen. Met het aanbieden van nieuws moet de doorgebrachte tijd op het platform natuurlijk toenemen.

Integratie

Facebook NewsAppWat ik eerder schreef over Google Currents geldt ook voor Facebook. Hoe mooi is het wanneer je in staat bent om je gebruikers een one-stop-shop internet ervaring te bieden… een win-win-win situatie waar zowel Facebook als de gebruikers als de adverteerders gelukkig van worden. Dus niemand zal betwisten dat een eigen nieuwsreader-applicatie ook een logische oplossing lijkt wanneer het gaat om het ontdekken, sociaal maken en delen van nieuws vanuit je Facebook Timeline.

The real issue

Het blijft natuurlijk de vraag of al deze logische factoren uiteindelijk ook tot een logisch succes zullen leiden. Ik denk zelf van niet. We moeten de adoptie van een product als Facebook Home (het alternatief voor de Facebook Phone) natuurlijk nog even afwachten, maar het lijkt er op dat gebruikers een totale in-platform ervaring niet doorslaggevend vinden wanneer ze kiezen voor verschillende toepassingen. Uiteindelijk blijven vragen als “willen we onze gegevens wel aan Facebook offeren” en “is Facebook nog wel hip genoeg” meespelen. Nu ook ouders, ooms, tantes, opa’s en oma’s massaal naar het grote Facebook trekken, is het maar de vraag of de tieners van morgen wel ongebreideld blijven delen.

0 Shares:
Dit artikel is 2.614 keer gelezen