Een social media campagne zet je niet zomaar even op. Stiekem komen er toch wel een aantal zaken bij kijken waar organisaties niet over nadenken. En dat is zonde. Daarom 11 redenen waarom social media campagnes mislukken. Dan hoef jij niet in dezelfde valkuil te stappen.
Je kent je doelgroep niet
Als je je doelgroep niet kent, voor wie doe je het dan? Blijkbaar kent Tonika haar doelgroep niet, want dat zijn nou precies de mensen die ze probeert te weren in haar vacature. Het hele verhaal is door Xaviera al eens verteld. Hieronder zie je hoe Tonika met de kritiek omgaat.
Je bent niet bekend met de kanalen
Als je je op nieuwe communicatiekanalen stort is het fijn als je de kanalen kent, of iemand in de hand neemt die ze kent. Elk kanaal kent zijn eigen handleiding en daar zijn sommige organisaties hardhandig achter gekomen. Een ongeluk tijdens een Nascar race werd gefilmd door iemand in het publiek. Bij dit ongeluk zijn een aantal mensen gewond geraakt. Nascar belde YouTube op en vroeg om deze video te blokkeren uit respect voor de slachtoffers. Hier kon YouTube uiteraard niet aan mee werken. En wat dacht je van ‘Britains Got Talent’ met de hashtag voor Susan Boyle’s album party? Ik ga #susanalbumparty verder niet uitleggen. Eigenlijk hoef je daar Twitter niet eens voor te kennen om te begrijpen dat dat weleens verkeerd opgevat kan worden.
Beheer ligt bij de verkeerde persoon
Fouten maken is menselijk, maar sommige fouten mag je echt niet maken als je een social media kanaal beheert van een organisatie.
Bij HMV gingen de zaken niet echt goed en degene die verantwoordelijk was voor het Twitteraccount van HMV heeft hier live verslag van gedaan. Denk er dus goed over na bij wie je het beheer legt van de communicatiekanalen van de organisatie. Want ja dames en heren, social media zijn communicatiekanalen, dus ga er ook zo mee om.
Vreemd met eigen imago
In 2012 wilde McDonalds met de hashtag #McDstories verhalen rondom de grote gele M verzamelen. Het was even schrikken toen hun doelgroep eigenlijk niet zo enthousiast was. Hun imago was anders dan ze zelf voor ogen hadden. Een campagne uit 2012 die, zoals je hieronder ziet, nog steeds actief is.
McDonald’s used #McDstories to ask for heartwarming stories. The result? A backlash of tweets like “Ate a McFish and vomited. #McDstories.” — Prasanto K Roy (@prasanto) July 9, 2013
Je denkt te makkelijk
Er zijn voldoende manieren om het een en ander te automatiseren in een social media campagne. Lekker makkelijk denk je dan. Mijn tip: doe het niet! Daar ontstaan gênante situaties door.
Je timing is belabberd
Het inplannen van updates wordt soms ook gezien als automatiseren. Zo is de update hieronder, een paar uur na een schietpartij, natuurlijk erg ongepast:
Empathisch vermogen van een vaatdoek
Een beetje empathisch vermogen misstaat een organisatie niet. Het doet je naam geen goed als je misbruik maakt van de situatie.
Je hebt geen humor
Over sommige dingen moet je geen grappen maken. Zeker niet over een vliegtuigongeluk waarbij een kind omgekomen is.
Je kunt niet tegen kritiek
Als je je op social media begeeft moet je wel tegen wat kritiek kunnen. Amy’s Baking Company is een goed voorbeeld van een bedrijf dat niet goed tegen kritiek kan. Het hele verhaal is al eens door Xaviera uit de doeken gedaan. Maar ook Volkswagen heeft moeite met kritiek. Je krijgt waar je om vraagt in dit geval:
Je komt je beloftes niet na
Dit is een tijdje de omslagfoto geweest van de Facebook pagina van Domino’s in Australië. Geen loze kreten:
“Get ready for our biggest announcement in 20 years.”
“You’ve demanded change and we’ve pushed ourselves to respond.”
De teleurstelling bij de fans was dan ook groot toen Domino’s met nieuwe toppings en vierkante bodems kwam. Was dat nou de innovatie waar iedereen op zat te wachten? De reacties waren niet mals:
“‘YOU HAD US ON THE EDGE OF OUR SEATS FOR THIS?”
“This is not a game changer, What a waste of my time.”
De reactie van Domino’s op Facebook was simpel: de reacties werden verwijderd.
”I like dominos but they deleted my comment too, all I said was I think the hype around this for a few small changes isn’t game changing to me … everyone is allowed to have an opinion!”
En niet alleen op Facebook kwamen de reacties binnen. Ook op YouTube werd gereageerd.
“Really? That’s it? After 20 YEARS that’s the biggest announcement you have to make?! You guys seriously need to move a huge chunk of your marketing money back into your product development because that was shit.”
Maak dus geen beloftes die je niet na kunt komen.
Het nieuws gemist
De meeste mensen weten het wel. John Lennon is al een tijdje niet meer onder ons. Blijkbaar had degene die het Facebook account van MTV India in beheer had deze memo niet ontvangen. Er zijn nog veel meer redenen te bedenken waardoor social media campagnes mislukken. Weet jij er nog een paar?
6 comments
Leuk artikel en super leuke voorbeelden! De slimmerik leert immers vooral van de fouten van anderen. :)
Volkswagen had een voorbeeld moeten nemen aan deze:
http://www.youtube.com/watch?v=Bpy75q2DDow
Je weet immers dat er kritiek kan komen, dus zorg dat je je draaiboeken daarvoor klaar hebt liggen… ;-)
Geweldig filmpje inderdaad! Erg belangrijk om een "noodplan"klaar te hebben inderdaad.
Ja, die Murphy had daar tenslotte mooie uitspraken over die nog steeds van toepassing zijn… ;-)
#MurphysLaw
Dat was een wijs man!
Bedankt voor je reactie :) Waarom het wiel opnieuw uitvinden inderdaad?
Comments are closed.