Webredacteuren die zich enkel en alleen met het schrijven van teksten bezighouden, zijn compleet oninteressant voor bedrijven. In mijn team zou ik ze geen plekje geven en als je als werkgever het maximale uit je investering wilt halen, jij in jouw team ook niet.

Toch zijn er nog heel veel van dit soort webschrijvers. Je herkent ze aan hun gesloten houding. Ze komen binnen, gaan achter de computer zitten, zetten een koptelefoontje op en ratelen de hele dag weg op hun toetsenbord: tekstmagie aan het werk.

50/50

Een serieuze webredacteur zou een sociaal wezen moeten zijn. Eentje die danst door de verschillende onderdelen en afdelingen van het bedrijf. Eentje die belangen weet te balanceren. Eentje die in het beste geval de helft van haar tijd besteedt aan het neerpennen van teksten en de andere helft met beide benen in de organisatie staat.

Uitdagingen

Ik heb veel grote organisaties van binnen gezien. In de rol van webredacteur zijn de teksten niet je grootste uitdaging. De juiste input vergaren, is een belangrijke uitdaging. Het managen van de belangen van je interne klant (opdrachtgevers, inhoudsexperts) tegenover en soms naast die van je externe klant (de doelgroep) is een lastige uitdaging. Het creëren van de juiste positie en ruimte voor jezelf om je werk goed te kunnen doen, is een zware uitdaging.  Het bijhouden van de snel veranderende regels op het internet (wat heeft Google nu weer bedacht) en begrijpen binnen welke context je tekst zal moeten opereren (interactieontwerp, visueel ontwerp, techniek), dát is een interessante uitdaging. Schrijven over een spaarrekening of het nieuwe product van een verzekeraar niet echt.

Context

Toch steken nog veel webredacteuren hun energie vooral in dat laatste. Misschien omdat de rest veel lastiger is. Het probleem daarmee is dat je zonder al dat eerder genoemde helemaal geen goede teksten op kúnt leveren. Want een tekst in foutloos Nederlands produceren is maar het begin. De kwaliteit van een tekst zit hem niet zozeer in dat foutloze deel. De kwaliteit wordt bepaald door de context van je tekst.

Een foutloze tekst die niet bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf, is een slechte tekst. Een foutloze tekst die door de doelgroep niet gevonden wordt, is een slechte tekst. Een foutloze  tekst is een voorwaarde, geen resultaat. En in zowel zakelijke als meer maatschappelijke context geldt: het resultaat telt.

Mini-master

Een webredacteur die ik wel graag in mijn team verwelkom, is er eentje die zich opstelt als mini-projectleider: ze onderhoudt de juiste contacten, kent de aanpalende expertises, is zeer op de hoogte van haar eigen vakgebied en bedient in een handomdraai zowel interne als externe belangen. Ze mag trouwens ook best een man zijn, daar doe ik niet moeilijk over.

Er is nog veel werk aan de winkel voor webschrijvend Nederland. Maar het is belangrijk werk. In een tijd waarin content king is kunnen webredacteuren een belangrijke rol spelen, maar met die koninklijke macht, komt ook koninklijke verantwoordelijkheid. We zullen meer moeten zijn dan woordbreiers , onze koptelefoontjes af moeten doen en achter het scherm vandaan moeten komen. Dan kunnen we van waarde zijn voor organisaties, maar vooral ons eigen werk nog veel interessanter en leuker maken.

0 Shares:
2 comments
  1. Ik heb er wat gzien met oortjes in en nergens opletten en alleen met zichzelf bezig zijn. Jij bevesitigd weer dat dit toch niet helemaal de bedoeling is.

  2. Amen to this! Ik kom ze nog te vaak tegen hoor, 'webredacteuren' die niets anders doen dan schrijven… Weg ermee! Op de hoogte zijn (en blijven) van de ontwikkelingen binnen je vakgebied (en daar dan vervolgens ook naar handelen) is een echte must!

Comments are closed.

Dit artikel is 7.094 keer gelezen