Microsoft bestaat al sinds 1975 en is voor velen onlosmakelijk verbonden met van het computertijdperk en het groot worden het internet. De eerste computers op het werk – waarop talloze notulen zijn uitgewerkt – en de eerste computers thuis: grote kans dat het allemaal computers waren die gebruikt maakten van Windows, ‘het’ paradepaardje van Microsoft. Maar is Microsoft voor de jongere generatie nog wel zo vanzelfsprekend? Deze generatie wordt toch meer en meer beïnvloed door mobiele systemen en tabletvarianten. En laten we eerlijk zijn, daar zijn andere merken toch veel beter in! Rest de vraag: is Microsoft een stervend monster, of is het nog lang niet dood? De cijfers van het eerste kwartaal van 2013 zagen er voor Microsoft rooskleurig uit: “De eerste drie maanden van dit jaar leverden Microsoft een 19 procent hogere nettowinst van 6 miljard dollar op. De omzet steeg procentueel bijna evenveel: 20,5 miljard dollar, een stijging van 18 procent.” Aldus Techzine. Ondanks dat het nieuwste besturingssysteem van Microsoft, Windows 8 wisselend wordt ontvangen, zorgde ook die divisie voor zwarte cijfers; 5,7 miljard dollar omzet, een stijging van 23 procent. Naast dat de kwartaalcijfers er dus rooskleurig en positief uitzien, was Microsoft recent nog eens in het nieuws. Ditmaal vanwege de presentatie van de nieuwe Xbox, Microsofts ijzer in het gameconsole-vuur, de Xbox One. De tech-redactie van Nu.nl NuTech.nl nam de console eens goed onder handen. Conclusie: de nieuwe Xbox One is “een grote en broodnodige evolutie.” Hiermee versterkt Microsoft haar positie in de gameconsolemarkt en wanneer we de recensie van NuTech.nl mogen geloven gaan ze hier zelfs hun marktaandeel mee vergroten. Verschillende ijzers in het vuur Naast Windows – het (nog steeds) meest gebruikte besturingssysteem -, de Xbox 360 en zijn opvolger de Xbox One, heeft Microsoft nog veel meer ijzers in het vuur. Wat te denken van: het Microsoft Office-pakket, Kinect, verschillende muizen en toetsenborden, haar eigen tablet-reeks Microsoft Surface, Bing, Xbox live, Outlook.com (wat in een klap een flinke speler werd) en het nieuwe Office 365? Al deze producten en diensten zorgen links en rechts via licenties en reclamegelden voor aardig wat omzet in het laatje van Microsoft. Soms vergeten wij wel eens dat giganten als Microsoft uit meer bestaan dan het enigszins wankele Windows 8, de niet echt vernieuwende Microsoft Surface en de stoffige Bill Gates. Microsoft bestaat uit een divers aantal producten en diensten die samen zorgen voor de kurk waar het mega concern op drijft. Juist dat wisselende succes stelt hen in staat om te blijven innoveren en het marktaandeel te behouden. Het is niet dood, het leeft!* Kortom Microsoft heeft nog genoeg ijzers in het vuur! Ondanks dat het bedrijf al sinds 1975 bestaat en bij het merendeel van de jongeren misschien geassocieerd wordt met oud en vergaan, is het nog wel degelijk een grote speler waar je rekening mee moet houden. Daarom rest mij ook niets anders dan te concluderen dat Microsoft, ondanks dat het bedrijf goed op moet letten en moet blijven innoveren, nog altijd springlevend is! * voor de lezers onder ons die denken waar ken ik die uitspraak ook alweer van, hier de link! Gerelateerd Geschreven door Jurre Krijbolder