Aan een kamer vol marketeers uitleggen hoe ze hun werk moeten doen, eigenlijk zou het niet meer moeten hoeven. Maar keynote-sprekers Rohit Bhargava en Merry Morud doen precies dat. De  zaal is gefascineerd.

Laat ik wat duidelijker zijn: waar Bhargava echt alle open deuren intrapt, gaat Morud juist erg de diepte in. Zo verticaal dat ze mij soms een beetje kwijtraakt. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Stap voor stap legt ze uit hoe je het beste een Facebook-ad kunt maken. Niet alleen een opsomming van facebook-advertentie-successen dus, maar bijna een cursus. Prima info, maar misschien weer niet geschiktvoor een keynote.

En laat ik ook direct nuanceren: je verhaal afstemmen op een zaal met honderden mensen en ze dan allemaal blij maken is érg moeilijk. De ervaring die men heeft verschilt, de verwachtingen die men heeft verschillen, de mensen verschillen.

Je ontkomt er niet aan om dan wat in algemene termen te blijven in een poging iedereen mee te hebben: de beginners en de doorgewinterde marketeer.

Maar laat ik ook even extra kritisch zijn. De keynote speaker zijn geeft je nu juist de mogelijkheid en ruimte om je los te trekken van het congresonderwerp en je bijvoorbeeld te richten op grote maatschappelijke impact van facebook of juist psychologische impact van facebook. Beide keynotes doen dat niet.

Wat doen ze wel?

Bhargava

De essentie van zijn verhaal is dat likeability krachtig is. Niet gek, hij schreef het boek likeonomics. Verder noemt hij een lijst fails waar het gaat om social-/contentmarketing. Minder dan wij er hadden, maar wel ook een paar hetzelfde.

Morud

Die gaf een cursus facebook-adverteren. Mij raakte ze snel kwijt, maar ik denk dat de essentie is: ken de mogelijkheden, wees creatief en kijk verder dan je neus lang is.

Ben benieuwd wie er verder nog in de zaal zaten en wat jullie vonden?

 

 

0 Shares:
Dit artikel is 2.616 keer gelezen